Skip to main content

بعد از سیلک رود مشاور ارشد راس اولبریکت چه سرنوشتی پیدا کرد؟

سیلک‌ رود یکی از محبوب‌ترین سریال‌های پادکست چنل‌بی که نزدیک چهار سال از انتشارش می‌گذره، فقط با راس اولبریکت (شخصیت اصلیش) نبود که محبوب شد، آدم‌های دیگه‌ای هم بودند که سیلک رود رو ساختن و به داستانش هیجان دادن. یکی از نفرات مهم ورایتی جونز با نام واقعی راجر توماس کلارک بود. اینجا می‌خوایم یه کم بیشتر درباره‌ی این آدم حرف بزنیم اما به کسانی که هنوز سیلک رود رو نشنیدن این هشدار رو بدیم که بخش‌های مهمی از داستان تو این نوشته لو می‌ره.

ورایتی جونز سیلک رود چنل‌بیورایتی جونز کیه؟

ورایتی جونز آخرهای اپیزود اول پادکست سریالی سلیک رود به ماجرا اضافه شد اما تو اپیزودهای بعدی نقش پررنگ‌تری داشت. این اسم مستعار رو برای فعالیتش تو وبسایت سیلک رود که به آمازون مواد مخدر مشهور بود، انتخاب کرده بود. انگار اسم رو از روی یه رستوران معروف تو ایرلند برداشته بود. بهش به اختصار VJ می‌گفتند. اسم‌های دیگه‌ای هم اونجا داشت اما از این اسم بیشتر از همه استفاده می‌کرد.

ورایتی جونز در سیلک‌ رود مواد می‌فروخت و دانش خیلی خوبی در این‌باره داشت. اگه بهش عکس یه ماده‌ی مخدر رو نشون می‌دادی فوری شجره‌نامه‌ش رو درمی‌آورد و می‌گفت چه اثراتی بر ذهن و بدن می‌ذاره. اما تخصصش فقط این نبود. کم‌کم شروع کرد با ادمین سایت که راس اولبریکت باشه چت کردن و ادمین دید که چقدر برنامه‌نویسی بلده و تو بحث امنیت شبکه وارده. توصیه‌های خیلی درستی بهش می‌کرد و حواسش به چیزهایی بود که شاید خود راس بهشون فکر نکرده. اون بود که به راس پیشنهاد داد اسمش رو از ادمین به Dread Pirate Roberts تغییر بده و راس از این ایده خیلی خوشش اومد. DPR ماسکی بود تو کتاب عروس شاهزاده که چند نسل از دزدهای دریایی رو صورتشون می‌زدن و به‌این‌وسیله ارتباط بین اسم و هویت فرد از بین می‌رفت. DPR فارغ از اینکه واقعا کی هست، اون کسی بود که ماسک رو داشت و این هویت قابل تفویض بود. این باعث شد راس احساس امنیت بیشتری بکنه و کاربرهای سیلک‌ رود هم از این اسم استقبال کردن و دیگه از اون به بعد راس رو کاپیتان صدا می‌کردن.

وقتی سیلک رود راه افتاد ورایتی جونز چهل و پنج شیش ساله بود، با اصلیت کانادایی ولی ساکن انگلیس. آدم خشنی بود و گفته بود هیچ‌کس حتی خوابش رو هم نمی‌بینه که بخواد بهش آزار برسونه. این‌قدر به راس مشاوره‌های خوبی می‌داد که راس ازش به عنوان «یه مربی واقعی» یاد می‌کرد. البته بابت حق مشاوره‌ش از راس پول می‌گرفت. بهش می‌گفت باید حواست به هزینه‌‌های سرور‌ باشه، هرچی کاربر بیشتری بیاد، هزینه‌ها بالاتر می‌ره و ممکنه خرج اونقدر زیاد بشه که ضرر کنی. حواست باشه قربانی موفقیتت نشی. موفقیت زیاد آدم رو ورشکست می‌کنه. تمام روز با هم چت می‌کردن و حتی تو کارهای خطرناکی مثل کشیدن نقشه‌ی قتل، ورایتی جونز به راس مشاوره می‌داد.

بعد از راس، سرنوشت ورایتی جونز چی شد؟

دوسال بعد از راه‌اندازی وبسایت، سال ۲۰۱۳ راس اولبریکت در یه عملیات غافلگیرانه‌ی پلیس دستگیر شد و کل دم و دستگاه سیلک رود رفت رو هوا. ورایتی جونز رفت تایلند و اونجا مخفی شد تا اینکه سرانجام پلیس ردش رو زد و سال ۲۰۱۵ در بانکوک دستگیرش کرد. برای برگزاری دادگاه بردنش آمریکا و کل فرایند بازداشت و دادگاه و صدور حکم چند سال طول کشید. تا اینکه همین چندوقت پیش در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ بالاخره برای انجام کارهای زیادی مجرم شناخته شد. متهم شده بود که به عنوان مشاور ارشد راس اولبریکت در اداره‌ی سیلک رود نقش داشته. علاوه بر این، برای توزیع مواد مخدر هم گناهکار شناخته شد و حکمش شد حداکثر۲۰ سال حبس. حالا ورایتی جونز با نام واقعی راجر توماس کلارک داره دوران حبسش رو در آمریکا می‌گذرونه و ۵۶ سال سن داره. 

۱۱ دیدگاه

  • پریسا گفت:

    نمیدونم چطور بعضیا از راس اولبریکت و ورایتی جونز دفاع میکنن و آرزو دارن آزاد شن! به نظر من جنایتی که این افراد در حق بقیه کردن و اینکه کلا سطح خرید و فروش مواد مخدر و بیزینسش رو چندین مرحله ارتقا دادن، سزاوار بخشش نیستن.

    • مصطفی گفت:

      به نظرم تحت تأثیر کاریزمایی که علی بندری عزیز از ایشون ساختن قرار گرفتن این دوستان .. خوده من هم اولش می‌گفتم چه شخصیت جالبی داره و حیفه باید آزادش کنن و این حرفا .. ولی خوب الان که به قضیه نگاه می‌کنم میبینم چقدر احساسی فکر می‌کردم اون روزای اول ..
      لامصب یه طوری از راس تعریف می‌کرد علی آقا که من می‌گفتم عجببببب خدا کنه نگیرنش و گیر نیفته xD

    • امیر گفت:

      مساله دفاع کردن از اعمال این افراد نیست. نکته ای وجود داره و اون اینکه سیلک رود و نظام مالیش، اقتدار فدرال رزرو و دلار رو برای اولین بار بشدت تهدید کرد. قاچاقچیان بسیار خشن تر و خطرناکتری از اولبریکت یا توماس کلارک بوده اند یا هنوز هستند که احکام سبکتری دریافت کرده اند. توی پادکست هم آقای بندری به این موضوع اشاره کرد، از جمله اینکه اولبریکت در کالیفرنیا دستگیر شد، اما در نیویورک (قطب اقتصادی آمریکا) محاکمه شد. این نشون دهنده این بود که اون یه الف بچه، پایه های دلار رو لرزوند.
      بیت کوین و بقیه ارزهای دیجیتال اون قدرتی که دولت آمریکا و نظام مالی آمریکا داره رو به چالش کشیدن. از این منظر میشه فهمید چرا یک عده ای از اولبریکت با ستایش یاد می کنن. هرچند به شخصه معتقدم، کسی که در کار مواد مخدر باشه، جاش یا توی زندانه یا زیر خاک.

  • امیر گفت:

    با سلام من میخوام در جواب بگم اگر با عقیده راس اولبریکت همسو باشیم و ازادی معنای واقعی خودش رو پیدا کنه چرا قوانین دامنگیر کسانی باشد که خودشان انتخاب میکنند استفاده کنند یا نه . من شخصا این نظریه رو دوس دارم

    • مصطفی۲ گفت:

      مشکل ما اینه هرکس آزادی رو از دید خودش میبینه
      مثلا یکی میگه آزادی باید تو برهنگی باشه ولی مواد اصلا آزاد نباشه
      یکی میگه مواد باید آزاد باشه ولی دزدی آزاد نباشه

      یا آزادی داریم یا نداریم. یا میتونه آزادی همزاه یه چارچوب باشه.خب حالا هرکس این چارچوب رو تعریف کنه باز بالخره هستن کسایی که بگن ما تو این چارچوب آزاد نیستیم.

      نتیجه: همیشه هستن یه عده آدم که بگن ما آزادی میخوایم 🙂

  • عاطفه گفت:

    داستان بسیار هیجان انگیزی بود که ذهن من تا چند روز درگیر کرد. اما هرگز فکر نکردم راس نباید گرفتار شه. برعکس به نظرم اون زمانی که داشت دستور قتل صادر میکرد یا زمانی که بهش گفتن یک نفر اوردوز کرده اصلا به فاجعه ای که داره برای دیگران به دست خودش رقم میخوره کوچیکترین اهمیتی نداد. حالا از داخل زندان نامه های به شدت احساسی مینویسه. که افکار عمومی تحت تاثیر قرار بده. البته حبس ابد هم دیگه نباید میشد.

  • رضا گفت:

    راس اولبریکت به موضوع آزادی از یک جنبه نگاه میکرد یا میکنه و ابعاد دیگه ماجرا رو نادیده می گیره.
    تعریف و بررسی آزادی در یک زندگی انفرادی و شخصی در محیطی دور از دیگران با تعریف آزادی در جامعه بشدت پیچیده انسان امروزی بسیار تفاوت داره و این دلیل ساده که هرکس در مورد خوش اختیار کامل داره مجوز لازم برای برپایی چنین سیستم هایی رو ایجاد نمیکنه. این نگرش راس اولبریکت بیشتر از اینکه یک دلیل برای اقدام به ایجاد چنین سیستمی باشه یک توجیه برای شخص خودش بوده و در قالب یه مغلطه قابل بررسی هست .

  • بهرام منوچهری پارسا گفت:

    من به شدت با طرز تفکر آزادی خواهانه راس اولبریکت موافقم. و از کسانی تعجب میکنم که دوست دارند محدود باشند و دیگران را هم محدود کنند

    • محمد گفت:

      اثر مخرب مواد مخدر بر تنها یک شخص نیست ازادی زمانی معنی پیدا میکنه که به دیگران آسیبی وارد نشه ولی مواد مخدر به دلیل عدم فرهنگ سازی لازم برای آگاهی مردم از اثرات مخربش باعث میشه کسانی بدون اینکه بدونن وارد چه بازی میشن درگیر بشن و اگر مواد مخدر قوی ازاد بشه در خود امریکا هم عده ای به دنبالش میروند و سطح کیفی جامعه پایین بیاد نمونه بارزش چین در زمانی که زیر نظر انگلیس بود

    • علی گفت:

      مسئله این هست که آزادی، همیشه در چارچوبِ قوانین مدنی تعریف میشه.
      مادامی که شما در یک جامعه زندگی می کنید، باید به قوانینش احترام بگذارید. اگر هم با قانونی مشکل دارید، تغییر قوانین همیشه در خودِ قوانین راهکار دارند.
      ( لطفا این جمله رو مصادره به مطلوب نکنید و با شرایط جامعه خودمون مقایسه نکنید )
      اگر شما در یک جزیره خالی از سکنه زندگی کنید، حق با شماست. حق دارید کاملاً آزاد باشید و هیچ کس هم قاعدتا آزادی های شما را محدود نخواهد کرد. اما وقتی که با افراد دیگر در تعامل هستید، نمی توانید آزادی های آنها را به بهانه آزادی خود سلب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید