Skip to main content

اون رتلیف وقتی داشت درباره‌ی پاول لرو تحقیق می‌کرد تا کتاب معروفش مسترمایند رو بنویسه – ماجرایی که ما تو اپیزود ۱۲ پادکست چنل‌بی در چند قسمت تعریفش کردیم – شک کرد به اینکه ممکنه پاول لرو همون ساتوشی ناکاموتو باشه. کسی که خالق بیت کوینه و هویت مخفیش سوژه دست رسانه‌ها داده و باعث شده که مدام در حال تحقیق و تفحص باشن برای اینکه بفهمن بالاخره این ساتوشی ناکاموتو کیه. هربار یه اسمی مطرح می‌شه اما هیچ‌وقت به قطعیت نمی‌رسه. تا حالا اسم پاول لرو هم چند بار مطرح شده و اون رتلیف وقت نوشتن کتابش، بخش مهمی از تحقیقاتش رو صرف این کرده که بفهمه پاول لرو خالق بیت کوین هست یا نه، خودش می‌گه اون زمان تا ته این معما رفت اما دست خالی برگشت و نتونست ارتباطی پیدا کنه.

قضیه‌ی ساتوشی ناکاموتو چیه؟

ساتوشی ناکاموتو اسم مستعار کسیه که دامین بیت کوین رو بالا آورده و بیانیه‌ی معروف اون رو منتشر کرده اما هویت واقعی‌ش هیچ‌وقت معلوم نشده. خودش همون اوایل مطرح شدن اسمش گفته که تو ژاپن زندگی می‌کنه ولی بعدا با یه سری شواهد مشخص کردن که دروغ می‌گه و احتمالا ساکن آمریکا یا اروپاست. چون خیلی به انگلیسی مسلطه و ساعت بیداری و خوابش هم با یه آدم ساکن ژاپن نمی‌خونه. تا حالا آدم‌هایی ادعا کردن که ساتوشی هستند و به آدم‌هایی هم این هویت رو نسبت دادن اما هیچ‌وقت هیچ مدرک محکمه‌پسندی پیدا نشده.

حدودا دوسال پیش دوباره اسم پاول لرو اومد بالا. خیلی از رسانه‌ها با یه حال شکننده‌ای نوشتن که احتمالا ساتوشی همین پاول لروئه و بی‌خودی دنبال گزینه‌های دیگه هستیم. اون رتلیف هم مطلب مفصلی برای وایرد نوشت و تو اون نوشته گفت که دوباره رفته سراغ تحقیقاتش و این‌بار دقیق‌تر بررسی‌شون کرده و جدولی درست کرده از شواهد تایید کننده و رد کننده‌ی این ادعا.

شواهد تایید کننده

شواهدی که تایید می‌کنن ساتوشی همون پاول لروئه از جنس همون شواهدی هستند که می‌گن ساتوشی اهل ژاپن نیست. یکی از شواهد اینه که نوشته‌ای از ساتوشی تو یه فروم وجود داره که به اسم کاربری نرم‌افزاری که پاول لرو اون رو ساخته ارجاع داده. دیگه اینکه ساتوشی و پاول لرو همزمان یه سری ایمیل رد و بدل کردن با آدم‌های متخصص که نظرشون رو درباره‌ی ایده‌هایی که دارن بپرسن. این مکاتبه‌ها شبیه به همه. یه دلیل دیگه اینه که لرو همزمان با ساتوشی داشته برنامه‌ای می‌ساخته که خیلی‌ها اون رو نسخه‌ی موازی بیت کوین می‌دونن. هر دو تمایلات ضد دولتی داشتن با فکرهای اقتصادی غیر عادی و هر دو دوستدار پوکر بودن . گذرنامه‌ای که پاول لرو از جمهوری دموکراتیک کنگو گرفته به اسم پاول سولوتشی کالدر لرو صادر شده و شباهت سولوتشی و ساتوشی ظن یکی بودن این دوتا رو تقویت می کنه. یکی از دلایل مهم دیگه هم اینه که ساتوشی یه کم قبل از دستگیری پاول لرو ناپدید شده و آخرین نشونه‌ها ازش به وسط‌های سال ۲۰۱۱ برمی‌گرده. از اون وقت تا حالا هیچ اثری ازش نیست و یک میلیون بیت کوینی هم که می‌گن به اسم اونه، دست نخورده باقی مونده.  

شواهد رد کننده

به همون اندازه‌ی شواهد تایید کننده، می‌شه به شواهدی که فرضیه رو رد می‌کنن، اعتنا کرد. مثلا یه خبرنگار متوجه شده بود که ساتوشی تقریبا تو تمام نوشته‌هاش بعد علائم نگارشی دو تا فاصله می‌ذاره در حالی که لرو یه دونه می‌ذاشت. ساتوشی یه بار گفته بود که بیت کوین می‌تونه مساله‌ی اسپم رو حل کنه درحالی که لرو یکی از پرکارترین تولیدکنندگان اسپم بود. هیچ‌کدوم از آی‌پی‌هایی که ساتوشی استفاده می‌کرد حتی نزدیک هم نبود به جاهایی که لرو توش مستقر بود. هیچ‌وقت هم دیده نشده بود که لرو با وجود داشتن بزرگترین شبکه‌ی فروش دارو تو جهان، استفاده از بیت کوین رو برای حل مشکل پرداخت‌ها پیشنهاد کنه. اما در نهایت مهمترین شاهد برای رد فرضیه، فقدان مدرکیه که تصادفی نباشه و صرفا چون دو تا چیز شبیه همه، یکی‌شون نگیره. بشه به عنوان مدرک قابل قبول روش حساب کرد.

این‌بار هم اون رتلیف و یه سری محقق دیگه، به ته راهی رسیدن که چندبار از اول تا آخر قدم به قدم طی کردن، راهی که خونه‌ی آخرش عدم قطعیته و معما رو لاینحل باقی می‌ذاره. این وسط هم فراموش می‌شه اشتیاق به پیدا کردن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو با فلسفه‌ی بیت کوین در تضاده چون کل طرح و مفهوم بیت‌کوین بر این مبنا شکل‌گرفته که مهم نیست ساتوشی واقعا کی باشه.

اما در مورد پاول لرو، ساتوشی ناکاموتو بودن تنها یه وجه از داستان عریض و طویلیه که داره و ما تو اولین پادکست سریالی چنل‌بی تعریفش کردیم. 

عکس بالای این مطلب رو از یادداشت تقریبا مشابهی از این مجله‌ی ارز دیجیتال برداشتیم.

 

یک دیدگاه

  • مهدی گفت:

    انسان همیشه در جستجوی چیزهای نامکشوف بوده و هست.
    امروزه ما میدونیم که بیت کوین اولین ارز دیجیتال چیز کمی نیست. پس حق داریم بدونیم که مبدع اون کی بوده. البته ماه پشت ابر نمیمونه.
    و هستند کسانیکه لااقل بتونن بفهمند این کار پائول لرو بوده یا نه؟
    شاید هم خودم بکمک دوستان تونستم پاسخی پیدا کنم که حتما چنل بی‌های عزیز رو هم باخبر خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید