Skip to main content

بعضی موضوعات با مدیوم پادکست اثربخشی بهتری نسبت به مدیوم‌های دیگه دارن. یکی از این موضوعات تاریخه. خوندنش ممکنه از حوصله‌ی بعضی‌ها خارج باشه اما شنیدنش جذبشون بکنه. شاید برای همینه که تعداد پادکست‌های تاریخی فارسی زیادن و ما فقط اینجا می‌تونیم چندتایی رو که خودمون شنونده‌شون هستیم معرفی کنیم. پادکست‌هایی که اثرگذار بوده‌ن و دیدیم که شنونده‌ها هم دوستشون داشتن. وقتی از پادکست‌های تاریخی حرف می‌زنیم، این پادکست‌ها هم می‌تونن شامل تاریخ کلی جهان یا یه نقطه از زمین باشن و هم می‌تونن اختصاصا به تاریخ یه مساله یا اتفاق اختصاص داشته باشن.

پادکست این حکایت چنل‌بیاین حکایت، تاریخ معاصر ایران

موضوع «این حکایت» اتفاق‌های تاریخ معاصر ایرانه که با استفاده از منابع مختلف و صداهایی که از آدم‌های مسئول یا مطلع و صاحب‌نظر به جا مونده تعریف می‌شه. میثم محمد سازنده‌ی پادکست، بررسی تاریخ معاصر رو با قیام ۳۰ تیر ۱۳۳۱ شروع می کنه و از پروژه‌ی تاریخ شفاهی هاروارد هم کمک می‌گیره که شامل مصاحبه‌های ماندگاری با کسانیه که نقش مهمی در تاریخ معاصر ایران داشته‌ن. در اپیزودهای بعدی به رابطه‌ی حزب توده با محمد مصدق، شکل‌گیری نهضت جنوب و نهضت آذربایجان پرداخته می‌شه. این حکایت کارش رو دو سال پیش شروع کرده و تا حالا ۱۵ اپیزود ازش منتشر شده. اپیزود پیشنهادی ما:‌ روایت قیام – نمره‌ی پنجم -تکه‌ی یکم از بخش چهارم.

 

پادکست گازت چنل‌بیگازت، تاریخ در مطبوعات

گازت پادکستیه که با استفاده از نشریاتی که در دوران قاجار و بعد از اون منتشر می‌شده، رویدادهای مهم تاریخ معاصر ایران رو تعریف می‌کنه. سازندگان پادکست الهه خسروی یگانه و صادق روحانی هستند که یه اپیزود درمیون پادکست رو میزبانی می‌کنن. تکه‌هایی از اتفاق‌های مهمی رو که در مطبوعات اون دوران بازتاب پیدا کرده، انتخاب می‌کنن، می‌خونن و تحلیل می‌کنن. بعضی اپیزودها روی اتفاق‌ها تمرکز داره و بعضی روی آدم‌های مهمی که در شکل‌گیری تاریخ نقش داشته‌ن. تا حالا ۳۰ اپیزود از گازت منتشر شده. اپیزود پیشنهادی ما: نمره‌ی سوم از فصل اول- ترور.

 

پادکست رادیو دستنوشته‌ها چنل‌بیرادیو دست‌نوشته‌ها، تاریخ اخیر

رادیو دست‌نوشته‌ها هم درباره‌ی تاریخ معاصر ایرانه اما نسبت به این حکایت و گازت، دهه‌های اخیرتر رو بازخونی می‌کنه. محمود عظیمایی سازنده‌ی پادکست از منابع مختلف استفاده می‌کنه تا شرحی از وقایع تاریخی بده که شاید جاهای دیگه کمتر به گوشمون خورده یا بررسی سرسری شده باشه. رادیو دست‌نوشته‌ها روندی خطی نداره و به ترتیب وقایع پیش نمیاد. اپیزودهای اول درباره‌ی اعتصاب معلم‌ها در زمان محمدرضا شاهه، چند اپیزود اختصاص داره به چهل سال موسیقی در ایران، چند اپیزود درباره‌ی صادق قطب‌زاده مرد کلیدی زمان انقلابه که دو سه سال بعد از انقلاب به جرم جاسوسی اعدام می‌شه و یه روایت‌های به نسبت کوتاه‌تری هم هست درباره‌ی وقایع مختلف مثل حج و گروگان‌گیری آمریکایی‌ها در ایران و غیره. اپیزود پیشنهادی ما: حج خونین سال ۱۳۶۶.

 

پادکست ناوکست چنل‌بیناوکست، تاریخ انسان

ناوکست تاریخ انسان رو با استفاده از کتاب انسان خردمند نوشته‌ی یووال هراری تعریف می‌کنه. در حقیقت پادکست، ترجمه‌ایه که «روشن» از این کتاب کرده و اون رو تو ناوکست روایت می‌کنه. ماجرا از اول پیدایش آدم شروع می‌شه و قدم به قدم جلو میاد و می‌رسه به اینکه چطور انسان‌ها از شکارچی تبدیل به کشاورز شدن و چطور کشاورزی اونها رو یکجانشین کرد و سیر تکامل آدم رو شرح می‌ده و اینکه این سیر تکامل چه خطراتی برای جهان و حیوانات به وجود آورد. روایت جذاب تاریخ انسان تو این پادکست ۷۳ اپیزود رو شامل می‌شه. اپیزود پیشنهادی ما: چرا اروپا؟

 

پادکست پاراگراف چنل‌بیپاراگراف، تاریخ تمدن‌ها

انسان طی دو سه میلیون سال تکامل پیدا کرده اما تازه ۱۵ هزار ساله که از شکار غذا رد شده و به چیزهایی دست پیدا کرده که تصورش برای انسان اولیه ناممکن بوده. پاراگراف هم درباره‌ی تاریخ جهانه که علیرضا بنی‌جانی اون رو مثل داستان روایت می‌کنه. وقتی می‌گیم تاریخ جهان، منظور کل تاریخ نیست بلکه اتفاق‌های دست‌چین‌شده‌ای هستند که تغییرات شگفت‌انگیزی به وجود آوردن یا در مسیر تکامل انسان تعیین‌کننده بودن. پاراگراف از انقلاب کشاورزی شروع می‌کنه و به شکل‌گیری تمدن‌های مختلف می‌رسه و یکی‌یکی بررسی‌شون می‌کنه. پادکست نزدیک سه ساله که داره تولید می‌شه و تا حالا ۲۲ اپیزود منتشر کرده. اپیزود پیشنهادی ما: ژاپن (بخش اول: طلوع آفتاب)

 

پادکست پرچم سفید چنل‌بیپرچم سفید، تاریخ جنگ‌ها

پرچم‌سفید به بررسی جنگ‌های بزرگ در جهان اختصاص داره. پادکست از ظهور هیتلر در اروپا شروع می‌کنه و جلو می‌یاد تا می‌رسه به قدرت گرفتن نازی‌ها در آلمان و میل به کشورگشایی‌شون و جنگ جهانی دوم رو در کشورهای درگیر و گوشه‌های مختلف جهان بررسی می‌کنه. اپیزودهایی هم اختصاص داره به بعد از جنگ و تاثیراتش بر دنیا. فصل بعدی پادکست روی ایران در جنگ جهانی دوم متمرکزه. میزبان پادکست احسان طریقته و تا حالا ۴۴ اپیزود ساخته. اپیزود پیشنهادی ما: دادگاه نورنبرگ.

 

۸ دیدگاه

  • امیر گفت:

    احسان طریقت واقعا کارش درسته

  • امین گفت:

    پاراگراف عالی بود

  • راضیه گفت:

    لطفا پادکست انگلیسی خوب هم معرفی کنید.
    پادکست در مورد تاریخ جنبش های زنان هم معرفی کنید. فارسی یا انگلیسیش مهم نیست.

  • مصطفی گفت:

    سلام. وقت بخیر. پادکست استرینگ کست هم از جنبه‌های جالبی به تاریخ اشاره می‌کنه ولی خوب کاملا تاریخی نیست .. آقا پادکستی که تاریخ رو مثل اپیزود چنگیزخان خودتون تعریف کنه چی هست xD
    وایت فلگ هم خیلی خوبه، ولی خوب از یه جایی به بعد خیلی وارد جزئیات میشه و این هم فیدبکی بوده که از شنونده‌هاش گرفته، در کل روایت جالبیه از جنگ جهانی و من بعد از گوش دادن این پادکست، و همچنین اپیزودهای آیرشمن در اورشلیم و صلحی که همه‌ی صلح‌ها را به باد داد تونستم یه خط داستانی از اینکه چرا توی خاورمیانه اینقدر جنگه و چرا کشورهای اروپایی و مخصوصا آمریکا اینقدر توی سیاست‌های خاورمیانه دخالت میکنن به دست بیارم.

  • Farsi گفت:

    ممنون از معرفی این پادکست ها…. البته که کارهای شما همه مفید و جذابند.

  • Lena گفت:

    بسیار بسیار بسیار خواهش میکنم در مورد جنگ جهانی بیشتر پادکست تولید کنین من زمانی که کار میکنم گوش میدم و معتاد شدم رفتم سرچ کردم ولی اصلا نتونستم به جز پادکستای شما با چیزی ارتباط برقرار کنم نه با صدای گوینده‌ها نه با لحنی که صحبت میکنن و این خیلی ناراحتم کرد، همه‌ی اپیزودا رو گوش کردم ولی روایتای جنگ‌جهانیتون فوق‌العاده‌ترن❤

دیدگاهتان را بنویسید