Skip to main content

اگه پادکست سریالی دبرا رو شنیده باشید می‌دونید که از یه جایی به بعد اوضاع جسمی مایک همسر دبرا به هم ریخت و سیستم گوارشش مشکل پیدا کرد و مدام تو بیمارستان بستری می‌شد. اما به محض اینکه با بهتر شدن حالش از بیمارستان مرخص می‌شد دوباره بیماری می‌اومد سراغش و از پا می‌نداختش. پزشک‌ها هم نمی‌فهمیدن چشه. از اینجا به بعد بخش مهمی از قصه لو می‌ره. پیشنهاد می‌کنیم اول اپیزودها رو بشنوید و بعد ادامه‌ی این متن رو بخونید.

کرچک، پراستفاده و قدیمی

مایک مدام بیمار می‌شد تا اینکه به دبرا شک کرد. چون قبلا دوستش مارگارت هم گفته بود که مطمئنه که دبرا مسمومش می‌کنه. مایک یه روز رفت سراغ وسایل دبرا و چیزهایی پیدا کرد که باعث حیرتش شد. اولین چیزی که پیدا کرد ۱۲ پاکت خالی دونه‌ی گیاه کرچک بود. روی پاکت‌ها نوشته بود بسیار سمی. دونه‌ی گیاه کرچک چیه و چرا سمی می‌دونندش؟

کرچک گیاهیه که بذر لوبیا تولید می‌کنه و بیشتر تو مناطق گرمسیری پرورش داده می‌شه. وقتی پوسته‌ی لوبیا رو ازش جدا کنی و دونه‌‌ رو فشار بدی ازش روغنی میاد بیرون که بهش روغن کرچک می‌گن. این روغن قرن‌هاست که به مصارف مختلف از جمله مصرف دارویی و آرایشی می‌رسه. دونه‌ی کرچک بدون پوسته از صدها سال پیش برای جلوگیری از بارداری، یبوست، جذام و سفلیس استفاده می‌شده. بعضیا خمیر دونه‌ی کرچک رو به عنوان ضماد پوست برای درمان التهاب‌های پوستی و حتی سردردهای میگرنی به کار می‌بردن و برای ساختن رنگ و لاک هم می‌رفتن سراغش. خلاصه خیلی استفاده‌ها می‌شه ازش کرد. اما به همون اندازه که مفیده سمی هم هست.

عکس‌های خانواده دبرا و مایک رو در این صفحه گذاشتیم

رایسین، سومین سم مهلک دنیا

کرچک علاوه بر روغن، حاوی ماده‌ای سمی به اسم رایسین هم هست. دوز پایینی از این سم، مثلا به اندازه‌ی چند دونه‌ی کوچیک نمک، می‌تونه یه انسان رو از بین ببره. برای وجود همین سمه که کرچک رو در مزرعه‌های حفاظت‌شده کشت می‌کنن و از دسترس عموم دور نگهش می‌دارن. اگه دوز پایینی از رایسین به صورت گرد و غبار وارد چشم بشه، خورده بشه یا استنشاق بشه یا حتی از طریق زخم پوست جذب بشه، می‌تونه به راحتی مسموم کنه. مسمومیت، آنی ایجاد نمی‌شه بلکه ممکنه از چندساعت تا چندروز طول بکشه.

خوردن رایسین با دوز پایینی که به مرگ منجر نمی‌شه درد، التهاب و خونریزی در دستگاه گوارش به وجود میاره و مصرف‌کننده علائم اولیه‌ای شامل تهوع و استفراغ و اسهال بروز می‌ده و مشکل بلع پیدا می‌کنه و خون بالا میاره. اگه به موقع درمان نشه می‌تونه به از بین رفتن لوزالمعده، کلیه و کبد منجر بشه. ولی علائم مسموم شدن از طریق تنفس با خوردنش فرق می‌کنه. اگه از طریق تنفس وارد بدن بشه، اول آلرژی‌های پوستی به وجود میاره و بعد باعث سوزش و درد در گلو، تاول‌های پوستی، آبریزش چشم، تنگی قفسه‌ی سینه و مشکلات تنفسی می‌شه. تا حالا هیچ پادزهری برای این سم تولید نشده و شاید برای همینه که مورد توجه گروه‌های تروریستی هم هست. به رایسین می‌گن سومین سم مهلک دنیا که اثرش هزار برابر بیشتر از سیانوره.

رایسین به کاخ سفید رسید

سال ۲۰۲۰ وقتی هنوز دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور سر کار بود، نامه‌هایی با فرستنده‌ی ناشناس به کاخ سفید ارسال شدن که حاوی سم رایسین بودن. احتمالا فرستنده نمی‌دونسته که نامه‌ها قبل از رسیدن به دست رییس‌جمهور بررسی دقیق می‌شن. کسانی که نامه‌ها رو ردیابی کردن فهمیدن که از کانادا ارسال شدن و فرستنده یک زن بوده. البته این اولین‌بار نبود که مقامات کاخ سفید با سم رایسین هدف حمله قرار می‌گرفتن. سال ۲۰۱۸ ویلیام کلاید آلن که سرباز کهنه‌کار نیروی دریایی آمریکا بود به اتهام تلاش برای فرستادن پاکت‌نامه‌هایی أغشته به رایسین برای جیم ماتیس وزیر دفاع وقت، بازداشت شد. سال ۲۰۱۳ هم نامه‌ای برای باراک اوباما پست شد که آغشته به رایسین بود اما هیچ‌کدوم از این نامه‌ها به دست گیرنده‌ی اصلی‌شون نرسیدن و خنثی شدن.

رایسین سمی بود که مایک رو هم مسموم کرد. کسی که سم رو بهش داده بود خوب می‌دونست که چه دوزی بده که باعث مرگش نشه اما حالش رو خیلی بد کنه. بعدا که ازش آزمایش گرفتن، توی بدنش مقدار زیادی آنتی بادی رایسین پیدا شد.

کلرید پتاسیم، مسموم‌کننده اما غیرکشنده

علاوه بر دونه‌ی کرچک، قوطی‌های خالی کلرید پتاسیم هم تو وسایل دبرا پیدا شد. کلرید پتاسیم یه ترکیب شیمیاییه که از مخلوط کردن پتاسیم و کلر به وجود میاد و نوعی نمک محسوب می‌شه. دوز پایینش برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیره و حتی به عنوان افزودنی به غذا اضافه می‌شه. مثلا در بعضی از غذاها مثل سوپ، غلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به جای نمک خوراکی استفاده می‌شه و به عنوان طعم‌دهنده به پنیر و خامه هم اضافه‌ش می‌کنن اما دوز بالاش مسموم می‌کنه. هرچند مسمومیتش اصلا به اندازه‌ی سم رایسین نیست. مسمومیت با کلرید پتاسیم هم به حالت تهوع، استفراغ، اسهال و درد معده منجر می‌شه اما چندان کشنده نیست. به نظر میاد که سم اصلی که برای از پا انداختن مایک استفاده شده همون سم رایسین باشه هرچند هیچ‌وقت مشخص نشد که این کلرید پتاسیم به چه منظور به خونه‌ی دبرا و مایک راه پیدا کرد.  

 

عکس بالای این مطلب از این‌جاست.

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید