Skip to main content

سر نخ‌هایی که به ورزش می‌رسند

خاصیت روزنامه‌نگاری تحقیقی اینه که فقط اتفاق‌های روز رو شامل نمی‌شه، بلکه یه روزنامه‌نگار ممکنه بره سراغ ماجرایی که بیست سی سال پیش اتفاق افتاده و دوباره زنده‌ش کنه. از دلش چیزهایی رو کشف کنه که تا حالا از چشم‌ها پنهان مونده. استیون لکارت یکی از این روزنامه‌نگارهای تحقیقیه که رفته سراغ کسی که  ماجراجویی‌هاش در دهه‌ی نود میلادی رسانه‌های آمریکا رو متحیر کرده بود: سین.ب. ماجرای سین.ب رو در اپیزود ۵۴ پادکست چنل‌بی تعریف کردیم، اینجا می‌خوایم یه کم بیشتر درباره‌ی استیون لکارت حرف بزنیم.

اولین نکته‌ی جالبی که درباره‌ی استیون لکارت وجود داره اینه که نمی‌دونیم چند سالشه. در هیچ‌یک از صفحاتی که درباره‌ش وجود داره اشاره‌ای به سن و سالش نشده اما از عکس‌هاش میشه فهمید که روزنامه‌نگار جوونیه. تو لوس‌آنجلس به دنیا اومده، در دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا ادبیات خونده و بعد رفته سراغ روزنامه‌نگاری. اوایل ۲۰۰۰ هم کارش رو به عنوان روزنامه‌نگار شروع کرده. با رسانه‌های مختلفی از جمله وایرد و اپیک مگزین و نیویورک‌تایمز کار کرده و مقاله‌ها و گزارش‌های متنوعی براشون نوشته.

استیون لکارت و جاشوا دیویس نویسندگان چنل‌بی

استیون لکارت میان دو نویسنده‌ی دیگر: جاش برمن و جاشوا دیویس که از این دومی سه تا گزارش در چنل‌بی تعریف کردم

استیون لکارت در کنار همکاری با نشریات، متن چندین فیلم مستند و مستند داستانی رو نوشته که یکی از اونها و تازه‌ترینشون What’s My Name: Muhammad Ali تو دو قسمت به زندگی محمدعلی کلی بوکسور مشهور جهان در دهه هفتاد و هشتاد میلادی می‌پردازه. این اثر لکارت برنده‌ی جایزه‌ی امی ورزشی برای فیلم بلند مستند ورزشی شد. برای شبکه نتفلیکس هم مستند نوشته و کتابی به اسم Cabin Porn منتشر کرده که تو لیست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفته و به زبان‌های مختلف ترجمه شده. تجربه‌ی کارگردانی هم داره و اولین مستندی که برای نتفلیکس کارگردانی کرده  Challenger: The Final Flightیه مستند چهار قسمتی درباره‌ی شاتل فضاییه که ایده‌پردازش خود استیون لکارت بوده، گسترش ایده رو هم خودش انجام داده و در نهایت کارگردانیش کرده.

تو خیلی از کارها رد پای علاقه‌ش به ورزش رو می‌شه دید، می‌ره سراغ سوژه‌هایی که یه سرش به ورزش می‌رسه. مثلا همین سین.ب که داستان دوچرخه‌سواریه به اسم تام که تلاش می‌کرد به المپیک برسه اما زندگیش جوری پیش رفت که کمتر کسی باور می‌کرد حتی پدر و مادرش. آخر داستان پدرش مدام از تام می‌پرسه چطور شد که اینطوری شد؟

گزارش استیون لکارت درباره‌ی فراز و فرودهای زندگی تام جاسدیس سال ۲۰۱۹ در شیکاگو مگزین با همکاری اپیک مگزین منتشر شد. ولی داستان در گزارش لکارت از سال ۱۹۸۳ شروع می‌شه. در ایلینوی آمریکا و در یک پیست دوچرخه‌سواری. تام جاسدیس داره به دوچرخه‌سواری کسانی که در پیست هستند نگاه می‌کنه و  از همونجاست که زندگیش تغییر مسیر می‌ده. داستان رو بیشتر از این لو نمی دیم و پیشنهاد می‌کنیم اپیزود ۵۴ پادکست چنل‌بی رو بشنوید.

 

عکس بالای این مطلب از اینستاگرام نویسنده.

یک دیدگاه

  • هومن گفت:

    در یک جایی از متن نوشتید «محمد علی کلی» که اشتباهه، چون ایشان پس از مسلمان شدن نام خانوادگی قبلی که «کلی» بود را برداشت و نام و نام خانوادگی خود را گذاشت «محمد علی».

دیدگاهتان را بنویسید