Skip to main content

امروز آدم‌های زیادی با اپلیکیشن‌های پخش پادکست، نحوه‌ی جست‌وجو در اونها و پیدا کردن محتوای مورد نظر و گوش دادن بهش آشنا هستند اما از بین همین آدم‌ها تعداد کمتری هستند که می‌دونند یه پادکست‌ساز لازم نیست پادکستش رو دونه به دونه تو این اپلیکیشن‌ها بارگذاری کنه. بلکه فایل صوتی هر اپیزود فقط روی یک پلتفرم میزبان بارگذاری می‌شه و بقیه‌ش سیستمی و بدون دخالت دست پیش می‌ره. اینجا می‌خوایم از قدیمی‌ترین پلتفرم‌ میزبانی پادکست صحبت کنیم به اسم لیبسین. الان که در اسفند ۱۳۹۹ هستیم پادکست چنل‌بی و پادکست بی‌بلاس هم روی همین میزبان منتشر می‌شن.

پادکست‌سازها برای بارگذاری فایل‌های صوتی پادکستشون نیاز به میزبانی دارند که بهشون حساب کاربری و فید منحصر به فرد بده. کافیه اون فید رو فقط یک‌بار در آیتونز و گوگل پادکست منیجر ثبت کنند و بعد پادکستشون بیاد روی تمام اپلیکیشن‌های پادگیر. اینجا درباره‌ی این روند بیشتر توضیح دادیم. یه سری از این اپلیکیشن‌ها مثل پادبین یا کست‌باکس روی دو تا پلتفرم جداگانه، هم پادکست‌ها رو میزبانی می‌کنن و هم اونها رو به گوش شنونده می‌رسونن. اما لیبسین فقط پلتفرم میزبانیه.

لیبسین از کجا اومد؟

لیبسین اولین پلتفرم میزبانی پادکسته که در سال ۲۰۰۴ به وجود اومده. همون سالی که پادکست‌ها از فید آر اس اس استفاده کردن و تونستن هویتی مستقل برای خودشون داشته باشن. تا قبلش زیرشاخه‌ای از برنامه‌های رادیویی محسوب می‌شدن یا می‌تونستن به عنوان محتوای صوتی در یک وبسایت بارگذاری بشن. سال ۲۰۰۰ فید آراس‌اس جداگانه برای فایل‌های صوتی ابداع شد و اوایل چیز خیلی پیچیده‌ای به نظر می‌رسید و واسه همین کسی سراغش نرفت تا سال ۲۰۰۳ که در یک وبلاگ ازش استفاده شد.

لیبسین اولین جایی بود که به صورت گسترده‌تری شروع به دادن فید به پادکست‌سازها کرد. علاوه بر این ابزار دخیره‌سازی و بارگذاری فایل هم در اختیارشون گذاشت. دیو مانسوئتو و دیو شیلان بنیانگذاران لیبسین هستند. اولین پادکست‌ها روی لیبسین منتشر شدن و یه سال بعد یعنی سال ۲۰۰۵ بود که آیتونز هم شروع به سرویس دادن و پشتیبانی از فید‌های آراس‌اس برای پادکست کرد و در همین سال تازه کلمه‌ی پادکست وارد فرهنگ لغت آکسفورد شد. لیبسین تا دوسال تنها پلتفرم میزبانی پادکست بود. سال ۲۰۰۶ بلوبری هم وارد صحنه شد.

حالا ۱۷ سال از عمر لیبسین می‌گذره اما همچنان یکی از بهترین پلتفرم‌های میزبانی پادکسته. بیشتر از ۷۵ هزار پادکست رو میزبانی می‌کنه، ماهانه بیشتر از ۱۳۰ میلیون اپیزود از طریقش دانلود می‌شه و بیشتر از ۴۰۰ تا از محبوب‌ترین پادکست‌های جهان رو این پلتفرم منتشر می‌‌شن. از این پادکست‌های معروف می‌شه از Dan Carlin’s Hardcore History،SheSez with Linda Grasso و Sistahs Connect اسم برد.

لیبسین چگونه کار می‌کند چنل‌بی

لیبسین چه جوری کار می‌کنه؟

قبل از هرچی باید گفت که لیبسین میزبان رایگانی نیست و خیلی هم قواعد خشک و نامنعطفی در این باره داره. مثلا برای میزبانی ماهانه پول می‌گیره و پلن سالانه نداره که مقرون‌ به صرفه دربیاد. معمولا هم هیچ تخفیفی تو کارش نیست. تمام پلن‌هاش پولی‌اند و از معدود میزبان‌هایی هم هست که پولی که می‌گیره به حجم آپلود هر فایل صوتی بستگی داره و با بالا رفتن این حجم، میزان هزینه افزایش پیدا می‌کنه. ارزون‌ترین پلانی که داره ۵ دلار در ماهه که می‌‌شه باهاش تا ۵۰ مگابایت آپلود کرد و گرون‌ترین پلنش ۱۵۰ دلار در ماهه که اجازه‌ی بارگذاری ۳ گیگ رو می‌ده. اینجا می‌شه پلن‌های مختلفش رو دید و مقایسه کرد. درباره‌ی برتری‌های میزبان‌های پولی بر میزبان‌های رایگان حرف زیاد زده شده. مهمترین مزیت اینه که از شما برای بستر تبلیغاتی خودشون استفاده نمی‌کنن و محتوای تولید‌شده‌ی شما رو نمی‌تونن تصاحب کنن، مزیتی که میزبان‌های رایگان تضمین نمی‌کنن.

آمار پادکست در لیبسین چنل‌بی.pngلیبسین چطوری آمار می‌ده؟

لیبسین بسته به اینکه یه پادکست‌ساز چقدر هزینه می‌کنه، آمار معتبری هم از تعداد دانلودها در اختیارش می‌ذاره که با دستورالعمل IAB سازگاره و به همین دلیل خیلی معتبره. این دستورالعمل کم‌خطاترین روش آمارگیریه و بخصوص برای اندازه‌گیری دانلودهای یکتا (unique) خیلی دقیق عمل می‌کنه. یه خوبی فید آر‌اس‌اس یونیک اینه که تمام آمار رو از اپلیکیشن‌های پادگیر می‌گیره و یک‌جا تجمیع می‌کنه. تعداد دانلود یکتا (دانلود به ازای هر کاربر)، آماریه که لیبسین جز ارزون‌ترین پلنش (۵ دلاری)، در اختیار کاربران همه‌ی پلن‌ها می‌ذاره اما برای آمار مفصل‌تر باز هم باید پول بیشتری پرداخت.

تو آمار مفصل‌تر می‌گه تعداد دانلودهایی که از هر اپلیکیشن پادگیر انجام شده چقدره و دانلودها از چه موقعیت‌های جغرافیایی بوده‌ن. اما آماری که لیبسین و میزبان‌های دیگه می‌دن چندان آمار پیشرفته‌ای نیست. مثلا نمی‌شه تعداد سابسکرایب‌ها رو به تفکیک هر اپ فهمید یا اینکه نمی‌شه فهمید شنوندگان از طریق چه لینک و روش‌هایی اومدن سراغ پادکست یا زمان متوسطی که کاربرها به هر اپیزود گوش دادن چقدره. البته این آمار آخر رو آیتونز یا گوگل پادکست منیجر در اختیار پادکست‌ساز می‌ذاره اما آمار جامعی نیست و فقط مربوط به پادگیرهای اپل و گوگل می‌شه.

ولی می‌‌شه اطمینان داشت که همین آمار محدودی هم که لیبسین در دسترس می‌ذاره آمار دقیق و قابل استنادیه. یه خوبی دیگه‌ی لیبسین اینه که می‌شه مقصدهای مختلف پخش پادکست رو روش تنظیم کرد. مثلا اگه بخوای پادکست رو اسپاتیفای یا ساندکلاد هم بیاد کافیه که این رو در تنظیمات بگنجونی. یا جایگزینی فایل‌های صوتی روی لیبسین خیلی راحت و بی‌دردسر اتفاق می‌افته و فید راحت آپدیت می‌شه.

ما در این مطالب درباره‌ی اینکه چطور می‌شه پادکست ساخت یا با چه معیارهایی باید میزبان پادکست رو انتخاب کرد مفصل‌تر توضیح دادیم.

۴ دیدگاه

  • افشین مسکانی گفت:

    سلام و عرض ادب و احترام
    سال ۱۴۰۱ مبارک
    خیلی دوست دارم اپیزود های مختلف پادکست های خودم رو بسازم و بتونم اون ها رو رشد بدم وبه گوش مخاطبین و آدم های دیگه برسونم .

    تازه شروع کردم به مطالعه نحوه ایجاد پادکست و چند ماهی هست که بی پلاس رو دنبال میکنم

    ممنون بابت مطالب مفید شما

  • شیدا رهجو گفت:

    سلام آقای بندری
    تشکر از اشتراک گذاری تجارب عالی‌تون

    چندتایی از سرویس های میزبانی خارجی را تست کردم امکانات خوبی داره و چندان با امکانات سرویس های ایرانی قابل مقایسه نیست ولی در نهایت کاربر حداقل چیزی که توقع داره Play شدن پادکست بدون به وجود اومدن قطعی در حین پخش هست. وضعیت اینترنت در ایران شهر به شهر و حتی محله به محله متفاوت هست برای همین سرویس های میزبانی که سرورهاشون در ایران هست بهتر Play میشه و بینش قطعی نداره.
    بارها پیش اومده که از سرویس های خارجی برای خودم خوب Play شدن ولی همه سرعت اینترنت محله ما را ندارند برای همین هم روی سرویس خارجی می گذارم هم سرویس ایرانی.
    فعلا دارم از اف ام باکس استفاده می کنم بدک نیست

    تشکر از مقاله خوبتون????????

  • sma گفت:

    سلام
    من خیلی دنبال اپ پیشنهادی پادکست گشتم.
    تمام فایلهای کارگاه اقای بندری رو هم گوش دادم.
    راستش اخرش متوجه نشدم کدوم پلتفورم رو پیشنهاد میدین که هم امار خوبی داشته باشه هم پلن رایگان و مطمینی داشته باشه؟
    ممنون میشم رک و راست بگین با کدوم کار کنم؟ شسته رفته کدوم بهتره؟

  • هادی گفت:

    سلام
    هنوز هم دارید از لیبسین استفاده می کنید یا سرویس رو عوض کردین؟

دیدگاهتان را بنویسید