Skip to main content

شخصیت اصلی اپیزود ۱۱ پادکست چنل‌بی با عنوان برف جاییه به اسم تونل کریک. وسط رشته‌کوه‌هایی در شمال غربی آمریکا با ویژگی‌های اعجاب‌انگیز و شکوهی وسوسه‌کننده و البته مرگ‌بار. کل قصه‌ی اپیزود ۱۱ تو این ناحیه می‌گذره و اونه که سرنوشت یه سری آدم رو تعیین می‌کنه. روایتی تلخ از تلاش برای زنده موندن وسط طبیعت سرکش کریک.  

ماجرا فوریه‌ی ۲۰۱۲ اتفاق می‌افته. ۱۶ اسکی‌باز خبره و کارکشته یه روز صبح بلند می‌شن برن روی برف‌های تازه اسکی کنن. روزهای قبلش برف سنگینی در اون ناحیه اومده، خیلی‌ها خطر بهمن رو تو اون روز خاص احساس می‌کنن، ته ذهنشون اینه که باید احتیاط کرد اما به اعتبار اینکه آدم‌های کارکشته‌ای بینشون هست، چیزی نمی‌گن و راه می‌افتن برای ساختن یه تجربه‌ی هیجان‌انگیز. قبلا اینجا بارها و بارها بدون مشکل اسکی کردن. اما حالا در میانه‌ی راه گرفتار بهمنی عظیم می‌شن و این درگیری داستانی تراژیک رو رقم می‌زنه که جان برنچ گزارشش رو در نیویورک‌تایمز می‌نویسه و منبع ما می‌شه برای اپیزودی به نام برف. اینجا می‌خوایم درباره‌ی اینکه تونل کریک کجا قرار گرفته صحبت کنیم.

فاجعه قطار بهمن تونل کریک اپیزود برف پادکست فارسی چنل‌بیاینجا دو قطار دفن شدند

نزدیک واشنگتن رشته‌کوه‌هایی هست به اسم کسکید که به نخراشیده‌ترین کوه‌های آمریکا معروفه. تو تابستان صخره‌های تیز با یخچال‌های طبیعی داره و تو زمستون عمیق‌ترین انباشت‌های برف اونجا اتفاق می‌افته. رشته کوه اصلی غرب آمریکای شمالی محسوب می‌شه که از جنوب بریتیش کلمبیا تا کالیفرنیای شمالی گسترش پیدا می‌کنه.

کوه‌های کابوی فاصله‌ی کمی با کسکید دارن. بالاسر کوه‌های کابوی منطقه‌ای وجود داره به اسم گردنه‌ یا گذرگاه استیونس که یه طرفش شیب تندی داره. تا سال ۲۰۱۲ که این ماجرا نوشته شده، هر زمستون ۴۰۰ هزار بازدید کننده داشته. پیست استاندارد و حفاظت‌شده‌ای برای اسکیه. البته اینجوری نیست که کاملا امن باشه. سالانه ۲۰۰ بهمن اونجا اتفاق می‌افته. اما بهمن‌های طبیعی خیلی خطری برای انسان ندارن. زمانی بهمن خطرناک می‌شه که آدمیزاد تحریکش کنه. این تحریک کردن هم عمدی نیست بلکه تو مسیرش قرار می‌گیره یا جوری تردد می‌کنه که به اصطلاح کوه بیدار می‌شه. می‌گن ترکیب برف پودری و انسان، بهمن خطرناکی می‌سازه.

 یه اتفاق تاریخی تراژیک هم اونجا افتاده. ۲۳ فوریه ۱۹۱۰ دو تا قطار بزرگ راه‌آهن شمال به دلیل طوفان شدید برف و بهمن تو مسیرهای ایستگاه تونل کسکید در استیونس متوقف می‌شن. شیش روز بعد بهمن دیگه‌ای میاد و دو قطار رو می‌فرسته ته دره و واگن‌ها رو تو آوار برف دفن می‌کنه. این اتفاق به اسم فاجعه‌ی ولینگتون معروفه. در اون ۹۶ نفر کشته می‌شن و یکی از فجایع تاریخی در ارتباط با قطار و بهمن رقم می‌خوره که در تاریخ حوادث آمریکا ثبت می‌شه.   

ما برف دست‌نخورده می‌خواهیم

همین استیونس یه طرفش می‌رسه به ناحیه‌ای حفاظت نشده و پر از برف دست نخورده به اسم تونل کریک. یه مسیر سرازیری ۹۰۰ متری از دشت‌های باز و دره‌های عمیق و شیب تند که آخرش می‌رسه به یه تونل. شکل قیف مانندی داره با شیب ۴۵ درجه. منطقه‌ای که بالاش با پایینش اختلاف ارتفاع و در نتیجه اختلاف دمای زیادی داره.  چون این منطقه تو ناحیه حفاظت شده نیست چندان کاری بهش ندارن و ایمنی‌ش رو چک نمی‌کنن. اما زیبایی بی‌مانندی داره. ترکیب درخت و سفیدی برف دست‌نخورده و آسمون آبی که مقاومت آدم رو در برابر وسوسه‌ی فتح کردنش می‌شکنه.

خیلی از اسکی‌بازهای قهار محلی حتی به این تونل کریک با ترس نگاه میکنن ولی مردم نسبت به مناطق حفاظت نشده اقبال نشون می‌دن. چون دنبال جاهای بکر با برف دست‌نخورده هستن برای اسکی کردن. واسه همین مسئولین اونجا خودشون درهای اونجا رو به روی اسکی‌بازها باز کردن. مردم هم با این اعتماد که تونل کریک نزدیک منطقه حفاظت‌شده‌س که کلی آدم دارن توش اسکی می‌کنن و گروه امداد هم دم دسته، خطر اسکی کردن تو همچین جایی رو دست کم می‌گیرن. تجهیزات به روز هم کمک کرده که اسکی‌باز‌های آماتور از پس مسیرهای سخت هم بتونن بربیان. هرچند همین اشتیاق باعث شده که ظرف ۲۰ سال کشته‌های بهمن به چهار برابر برسن.

اما تو اون روز زمستونی ظرف چندثانیه بهمنی درست می‌شه که بزرگیش اندازه‌ی توده‌ای از هزار تا ماشین سواریه و هزاران تن وزن داره. وقتی حرکت می‌کنه مثل گدازه‌های آتشفشان مایعه و همه چی رو با خودش از جا می‌کنه و می‌بره. وقتی می‌ایسته تبدیل به توده‌ی جامد و عظیم و غیرقابل نفوذ یخی می‌شه. ۱۶ تا آدم اون روز می‌رن اسکی و خیلی‌هاشون قبل اینکه متوجه بهمن بشن آثارش رو می‌بینن. عده‌ی معدودی کنار می‌کشن اما بعضی‌ها ادامه می‌دن و در نهایت اتفاقی رخ می‌ده که ما تو اپیزود یازدهم تعریفش کردیم. وقتی کسی تو بهمن گیر می‌کنه، باید ثانیه به ثانیه رو غنیمت شمرد چون شانس زنده بودن آدم مدفون، بعد یک ربع می‌رسه به چهل درصد. اون روز ظرف چند دقیقه به آدم‌های گیر کرده در بهمن رسیدند؟

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید