Skip to main content

عمر پادکست Stuff You Should Know  از ۱۳ سال گذشته. یکی از محبوب‌ترین پادکست‌ها در جهان که هر هفته اپیزود تازه‌ای داره و میلیون‌ها نفر بهش گوش می‌دن و در دوره‌ی حیاتش جریان‌ساز و الگوی خیلی از برنامه‌سازها بوده. ما هم در پادکست چنل‌بی سراغ How stuff works  رفتیم و یکی از اپیزودهای این پادکست منبع ما برای قسمت ۴۰ به اسم یونابامبر بود.

این پادکست فرم گفت‌وگو داره و در طول اپیزود دو میزبانش درباره‌ی تحقیقات نه خیلی عمیقشون درباره‌ی موضوعات مختلف از پدیده‌های علمی گرفته تا انعام دادن در رستوران با هم صحبت می‌کنند.

تولد از دل یک وبسایت

پادکست Stuff You Should Know  که ترجمه‌ی فارسیش می‌شه چیزهایی که باید بدانید، یکی از دهها پادکست متعلق به کمپانی Stuff Media، وب‌سایت How Stuff Works و محبوبترین اونهاست. مارشال برین استاد دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی Stuff Media رو سال ۱۹۹۸ راه انداخت و از اول بنا داشت مطالب سرگرم‌کننده توش بذاره. براش سرمایه‌گذار پیدا کرد و وبسایت رو گسترش داد. یه بخش به وبسایت اضافه شد که همین «How Stuff Works» (چیزها چطور کار می‌کنند) بود. اول روی علم و ماشین‌آلات تمرکز داشت، از زیردریایی گرفته تا وسایل و لوازم خانگی رایج. بعد که نویسنده‌ها و ویراستارهایی بهش اضافه شدن، شروع به پوشش دادن طیف وسیعی از موضوعات کرد. خود این وبسایت و بخش‌های مختلفش هم کم بازدیدکننده نداشت و قبل اینکه پادکست‌هاش راه بیفته حداقل ۵۸ میلیون بازدیدکننده‌ی سالانه رو جذب می‌کرد. از دلش چهار کتاب هم در اومد و منتشر شد. در سال ۲۰۱۸ iHeartMedia بخش پادکست‌های این وبسایت رو با هزینه‌ی ۵۵ میلیون دلار خرید و مالکش شد.

این مجموعه بیشتر از ۱۵ تا پادکست تولید کرده که تو اسم بیشترشون از کلمه‌ی Stuff استفاده شده. تولید یه سری پادکست‌ها رو هم البته متوقف کرده. اگه اونا هم بودن جمع پادکست‌ها به ۳۰ تا می‌رسید. اما Stuff You Should Know محبوب‌ترین پادکست مجموعه‌س.

پادکست چیزهایی هست که باید بدانید پادکست چنل‌بیبیش از یک میلیارد دانلود

پادکست Stuff You Should Know سال ۲۰۰۸ کار خودش رو شروع کرد و از اون زمان تا حالا همیشه جزو برترین‌های آیتونز بوده. سه بار در هفته اپیزود تازه منتشر می‌کنه و تا حالا ۱۶۰۰ اپیزود بیرون داده. ۳۰ میلیون دانلود در ماه داره و سال ۲۰۱۹ بود که گفتند اولین پادکست در تاریخه که عدد یک میلیارد دانلود رو رد کرده. یکی از سوالات بامزه‌ای که وقت گوگل کردن درباره‌ی این پادکست بهش برمی‌خورید اینه که آیا این پادکست هرگز پایان خواهد یافت؟

میزبان‌های پادکست جاش کلارک ۴۵ ساله و چاک برایان ۵۰ ساله هستند که مستقل از هم درباره‌ی موضوعات مختلف تحقیق می‌کنند و بعد که میان تو استودیو فی‌البداهه درباره‌ی چیزهایی که خوندن و دیدن و شنیدن با هم حرف می‌زنن. طیف وسیعی از موضوعات بودن که این دوتا رفتن سراغشون و با زبونی راحت و طنز‌آمیز درباره‌شون صحبت کردن. پربحث‌ترین اپیزودهایی که ساختن درباره‌ی باربی، انعام دادن در رستوران، خماری، پنیر و پین‌‌بال بوده و کم‌بحث‌ترین هم اعتیاد، بی‌خانمانی و مسائل ترنسجندرها. جاش کلارک قبلا روزنامه‌نگاری کرده اما علاوه بر اون در شغل‌های زیادی تجربه داره و قبل از اینکه در وبسایت HowStuffWorks مشغول به کار بشه و شروع به ساخت پادکست کنه هرگز پادکست گوش نداده بوده و نمی‌دونسته اصلا چی هست. چاک برایان هم ادبیات انگلیسی خونده و قبل از پادکست فیلمنامه می‌نوشته و دستیار تولید تبلیغات تلویزیونی بوده.

ما کارشناس نیستیم

جاش کلارک و چاک برایان هماهنگی زیادی با هم دارن و توی این مصاحبه می‌گن هیچ‌وقت ادعا نکردن که کارشناس هستند. شاید دلیل محبوبیتشون هم همین باشه که هر آدمی با هر سطحی از دانش می‌تونه با صحبت‌هاشون ارتباط برقرار کنه. برای تحقیق کارهای پیچیده‌ای نمی‌کنن و اولین جایی که برای جست‌وجو سراغش می‌رن گوگله. این سوال زیاد ازشون پرسیده می‌شه که پادکستشون رو سرگرم‌کننده می‌دونن یا آموزشی؟ جواب اینه که نمی‌تونن مرزی بین این دو تعیین کنن و همیشه سعی کردن محتوایی تهیه کنند که هم سرگرم‌کننده باشه و هم به کار آدم‌هایی بیاد که بعد از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه و دانشگاه به اطلاعات و دانش چیزهای مختلف دسترسی نداشتن.

در ژانویه ۲۰۱۳ یه نمایش تلویزیونی بر اساس این مجموعه ساختن و در ده قسمت از کانال Science پخش کردن ولی اقبال چندانی به دست نیاورد و تولیدش متوقف شد. علاوه براین پادکست تا سال ۲۰۱۷ یه کانال یوتوب هم داشت اما از چهار سال پیش به این‌طرف پخش ویدیویی متوقف شده و تمرکز دوباره به پادکست برگشته. پادکستی با این میزان از محبوبیت همچنان تیم سه‌نفره‌ی محدودی داره و جایی که اپیزودها تو اون ضبط می‌شه یه کم بزرگتر از اتاق لباسه. این نشون می‌ده که محبوبیت پادکست ارتباط چندانی به امکانات یا تیم وسیع نداره. 

عکس بالای این مطلب از این‌جاست؛ این عکس وسط رو هم از توییتر پادکست برداشتیم.

۵ دیدگاه

  • عباس یاری گفت:

    با آرزوی موفقیت بیشتر برای شما، نمی‌دونم چرا اخیرا در بعضی منابع نوشتن ناقص کلمات رواج یافته، مانند دارن بجای دارند، در این متن. مگر افزودن سه حرف “د-دال” در این جمله ۱۰۷ کاراکتری “جاش کلارک و چاک برایان هماهنگی زیادی با هم دارن و توی این مصاحبه می‌گن هیچ‌وقت ادعا نکردن که کارشناس هستند” چقدر کار اضافی‌ تولید می‌کنه؟!

  • تهمینه گفت:

    بسیار خوشحالم که با این کانال آشنا شدم لذت میبرم از پادکستهای گوش میکنم برایتان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم

  • نوید گفت:

    واقعا عالی بود. من همیشه میدیدم تو فیلما یچیزایی گوش میدن اما نمیدونستم اینه. ممنون

  • قاسم جعفری گفت:

    سلام ضمن تشکر از همه عوامل و جناب آقای علی بندری
    می خواستم در صورت امکان یک اپیزود ویژه راجع به پادکست های معروف دنیا با اندکی توضیح ارائه بشه برای افرادی مپل من که اطلاعات کمی در این خصوص دارن میتونه بسیار مفید باشه
    من از طرفداران و مبلغان همیشگی پادکست بی پلاس و چنل بی هستم و به این موضوع و شما که خودتون جریان ساز هستین افتخار میکنم
    ارادت

  • سمیرا گفت:

    چرا دیگه پادکست نمیزارید؟

دیدگاهتان را بنویسید