Skip to main content

تقریبا در تمام اپیزودهای پادکست چنل‌بی حادثه‌ یا مجموعه حوادثی اتفاق می‌افته که در اونها پای یک انسان در میانه و جزییات و شاخ و برگ‌های زیادی داره، اما گاهی این اتفاق‌ها در بستری تاریخی رخ می‌دن که فهم اون بستر تاریخی به درک بیشتر ماجرا کمک می‌کنه. می‌دونیم که برای بعضی از شنونده‌های ما این تاریخ به اندازه‌ی اصل ماجرا یا شاید بیشتر از اون جذابیت داره. اینجا می‌خوایم چند اپیزود از پادکست چنل‌بی رو معرفی کنیم که تاریخ در اونها نقش پررنگی داره. این تاریخ فقط شامل تاریخ سیاسی و اون کلیشه‌ای که از تاریخ در ذهنمون داریم نمی‌شه و  پدیده‌های دیگه رو هم دربرمی‌گیره.

اپیزودهایی هستند که درباره‌ی شخصیت‌های تاریخی سیاسی یا اتفاقات سیاسی‌اند و قبلا در این نوشته معرفی‌شون کردیم اما اینجا می‌خوایم از روایت‌هایی بگیم که درباره‌ی شخصیت‌های تاریخی نیستند اما تاریخ به مثابه یک شخصیت در اونها حضور داره.

 

اپیزود مسترمایند پادکست چنل بیمستر مایند: پشت پرده‌ی سیاست

اولین پادکست سریالی چنل‌بی به اسم مسترمایند، قصه‌ی پر فراز و نشیب زندگی و اعمال پاول لرو برنامه‌نویس مشهوریه که با تخصص، تلاش و بلندپروازی مجموعه‌ای از اعمال مجرمانه رو رقم زد که حتی بر مناسبات یک‌سری کشورها اثر گذاشت. تو این هفت اپیزود همینطور که داریم پاول لرو رو بیشتر می‌شناسیم و می‌فهمیم دست به چه کارهایی زده و چه آدم‌هایی درگیر برنامه‌هاش شدن، به کشورهای مختلف از جمله فیلیپین، اسرائیل  و هنگ‌کنگ هم سفر می‌کنیم و با دستگاه پلیس و دستگاه قضایی و بعضی‌جاها چگونگی سازماندهی نیروی نظامی و مناسبات اقتصادی اون کشورها بیشتر آشنا می‌شیم که باعث می‌شه لایه‌های عمیق‌تری از ماجرا در ذهنمون شکل بگیره. خیلی از شنونده‌های ما که این پادکست سریالی رو شنیده‌ن بعدش برامون نوشتن که از میزان تاثیر و نفوذ یک خلافکار تا بالاترین سطوح یک کشور غافلگیر شدن.

 

اپیزود اولتراها پادکست چنل‌بیاولتراها: تاریخ طرفداری

اپیزود هجدهم پادکست چنل‌بی تو ایتالیا می‌گذره و می‌ره سراغ اولتراها که گروه‌های هواداری باشگاه‌های فوتبال در ایتالیا هستند. تو این اپیزود با این دار و دسته‌ که طرفداران افراطی فوتبال هستند و از این طرفداری منافع تجاری هم عایدشون می‌شه بیشتر آشنا می‌شیم. اون بخش از تاریخ فوتبال رو می‌شنویم که اولتراها توش مطرح شدند و قدرت گرفتند و با باشگاه‌های فوتبال ایتالیا زد و بند پیدا کردند. در چند دهه‌ی گذشته اولتراها تو تمام درگیریی‌هایی که تو ورزشگاه‌های ایتالیا اتفاق افتاده دست داشتن و علاوه بر اینکه خیلی در فوتبال تعیین‌کننده هستند، به اعمال خلافی مثل فروش مواد مخدر و لابی‌های پنهانی با مدیران باشگاه‌ها دست می‌زنند. این اپیزود درباره‌ی تاریخ طرفداری تو فوتبال ایتالیاست و از این نظر به ما درک بهتری از این ورزش در ایتالیا و حتی اروپا می‌ده.

 

اپیزود ساحره سوزی پادکست چنل‌بیساحره‌سوزی: تاریخ مردم

ساحره‌سوزی درباره‌ی مراسم عجیب و غریبیه که در کشور پاپوا گینه‌ نو اتفاق می‌افته. در این مراسم زن یا مردی که به تشخیص اهالی یک قبیله از جادوگر بودنش اطمینان حاصل شده، جلو چشم همگان آتیش زده می‌شه. این رسم ما رو با تاریخ اجتماعی و فرهنگی کشوری که به اسم گینه‌ نو می‌شناسیمش بیشتر آشنا می‌کنه و متوجهمون می‌کنه که نقاطی از جهان هستند که با تکنولوژی و حقوق انسانی خیلی دیر آشنا شدن و به همین دلیل مناسباتی اونجا حاکمه که بشر امروزی رو شگفت‌زده می‌کنه. اپیزود ۵۵ پادکست چنل‌بی در کنار اینکه داره تلاش‌های چند گروه محدود رو برای نجات آدم‌ها از ساحره‌سوزی روایت می‌کنه، جزئیات جالب و حیرت‌آوری از تاریخ اجتماعی و سیاسی در گینه‌ نو می‌ده.

 

اپیزود لوسی پادکست چنل‌بیلوسی: تاریخ تفریحات شبانه

لوسی یکی از پادکست‌های سریالی محبوب در چنل‌بیه که قصه‌ی گم شدن دختری انگلیسی در ژاپن رو تعریف می‌کنه. دختری که در یک کلوب شبانه کار می‌کرده. از اینجا می‌ریم تو دل تاریخی که به ما از تفریحات شبانه در ژاپن می‌گه که به اسم میزوشوبای شناخته می‌شه و در این نوشته درباره‌ش توضیح دادیم و اپیزود دوم این پادکست سریالی هم مفصل بهش می‌پردازه. علاوه بر این به روابط بین ژاپن، چین و کره‌جنوبی هم پرداخته می‌شه و اینکه مردم این کشورها در جریان اختلافاتی که بینشون در طول تاریخ به وجود اومده چه مناسباتی با هم پیدا کردن و چه نگاهی به هم پیدا کردن، آیا پذیرای هم شدن یا به دشمنی پنهان با هم ادامه می‌دن؟ سریال لوسی علاوه بر اینکه داستان نفس‌گیر گم شدن لوسی بلکمن در توکیوست، ما رو با سیستم پلیسی و قضایی ژاپن و تاریخ اجتماعی این کشور آشنا می‌کنه.

 

اپیزود آتیلا پادکست چنل‌بیآتیلا، تاریخ مجارستان

آتیلا یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های سریالی چنل‌بی قصه‌ی مهاجرت آتیلا از رومانی به مجارستان در جست‌وجوی هویت جدیده. در مجارستان و برای تبدیل شدن به آدمی که در کشور مقصد دارای اهمیته و به چشم بقیه هم میاد، آتیلا دست به کارهای محیرالعقولی می‌زنه که نامش رو در تاریخ حوادث اروپای شرقی جاودانه می‌کنه. اما آتیلا زمانی شروع به ماجراجویی می‌کنه که کشور مجارستان در مقطع حساس تاریخ سیاسی خودش قرار داره. این کشور تازه داره از زیر سلطه‌ی کمونیسم در میاد و با بحران اقتصادی مواجه شده. کسری بودجه‌ی عظیم باعث شده خدمات اجتماعی به مردم کمتر بشه و قیمت‌ها بره بالاتر و زندگی روزمره‌ی مردم به مشکل بخوره. داستان آتیلا به ما کمک می‌کنه با تاریخ سیاسی کشورهای رومانی و مجارستان آشنا بشیم و بفهمیم که این کشورها چه دوره‌هایی رو طی کرده‌ن و در مقاطع مختلف تاریخی چه بحران‌هایی رو از سر گذرونده‌ن.

۲ دیدگاه

  • نگار مهرجو گفت:

    سلام. خسته نباشید. امکانش هست چنل بی تو سایتش یه قسمتی هم داشته باشه مثلا سریال ها و فیلم های خوب معرفی کنه؟ با حالا یه توضیح کوتاه مثلا راجع به هر کدوم. میدونم یه کمی بی ربطه، ولی به نظرم تعداد زیادی از مخاطبان اهل فیلم و سریال هم هستن و اینکه شما چیزی پیشنهاد کنید میتونه خیلی جذاب باشه. مرسی 🙂

  • عاطفه گفت:

    بله برای من هم اشنایی با تاریخ و جغرافی یا و فرهنگ داستان بسیار زیاد اهمیت داره و عمیقا ازش لذت میبرم.
    بسیار ممنونم از علی بندری و تیم همراهش.
    فقط کاش بشه اپیزود ها با فاصله کمتری بزارید.خداوند یارورتان باشد

دیدگاهتان را بنویسید