Skip to main content

ورزش تو بعضی از اپیزودهای پادکست چنل‌بی حضور پررنگی داره. یا موضوع و پس‌زمینه‌ی اپیزوده یا در بعضی روایت‌ها با ورزشکاری مواجه هستیم که از مسیری که تا حالا در ورزش طی می‌کرده دور شده و دست به کارهای محیرالعقولی زده. اینجا می‌خوایم اون دسته از اپیزودهای چنل‌بی رو معرفی کنیم که ورزش در اونها یکی از شخصیت‌های اصلی ماجراست.

اپیزود برف پادکست فارسی چنل‌بیبرف: اسکی‌بازان حرفه‌ای

اولین اپیزود ورزشی پادکست چنل‌بی برف بود. یه روز صبح ۱۶ اسکی‌باز حرفه‌ای می‌رن تونل کریک تا اسکی‌بازی کنن. تونل کریک جای معروفی برای اسکی‌بازی در آمریکاست و حرفه‌ای‌ها رو به سمت خودش جذب می‌کنه. منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ای پر از برف‌های دست‌نخورده و مسیر سرازیری ۹۰۰ متری که  از دشت‌های باز و دره‌های عمیق و شیب تند  تشکیل شده و آخر این راه تونل قرار گرفته. سالانه ۲۰۰ تا بهمن اونجا اتفاق می‌افته که خطر چندانی ندارن، حضور انسانه که بهمن رو خطرناک می‌کنه و تو این اپیزود می‌فهمیم که چرا. اما اون روز صبح چیزی انتظار این ۱۶ اسکی‌باز حرفه‌ای رو می‌کشه که شاید پس ذهنشون فکرش رو کرده بودن اما در عمل معلوم شد که خیلی براش آماده نبودن. تو این اپیزود می‌شنویم که بهمن وقتی سر راه انسان قرار می‌گیره چه بلایی ممکنه سرش بیاره.

 

اولترا طرفداران خطرناک فوتبال ایتالیا پادکست فارسی چنل‌بی

اولتراها: طرفداران فوتبال

اولتراها داستان طرفداران تیم‌های فوتبال ایتالیاست که به همین اسم مشهورند و اونقدر قدرت دارن که بازی‌ها رو کنترل می‌کنن و در نتایج هم تعیین‌کننده هستند. قصه درباره‌ی بوچی پسر اهل جنوب رمه که عاشق یوونتوس بود و به خاطرش مهاجرت کرد به تورین شهر یوونتوس. تو دنیای پرسود فروش بلیت مسابقه برای خودش جایی دست و پا کرد و از همین طریق جذب اولتراها شد که دار و دسته‌ی منسجمی دارند و طرفدار افراطی تیم‌هان و منافع اقتصادی هم دارن از این طرفداری. مثلا میلیون‌ها دلار از فروش بلیت بازی‌های فصل درآمد دارن. گاهی خشونتشون اینقدر زیاد می‌شد که در جریان ضد و خورد با طرفدارهای تیم‌های دیگه کشته هم می‌دادن.  بوچی جذب یکی از گروههای اولتراها به اسم دروگی شد. اما این طرفداری و پیش رفتن در اون باعث اتفاق‌هایی برای بوچی شد که پیشنهاد می‌کنیم داستانش رو به همراه تاریخچه‌ای از فعالیت اولتراها در اپیزود هجدهم پادکست چنل‌بی بشنوید.

مانیونگا ورزشکار آفریقای جنوبی پادکست فارسی چنل‌بیمانیونگا: دو و میدانی

اپیزود ۴۸ چنل‌بی قصه‌ی یک ورزشکار دو و میدانیه از آفریقای جنوبی به اسم مانیونگا که در پرش طول تخصص داره و از همون بچگی معلوم شد که ورزش تو خونشه. با اینکه در شرایط سخت خانوادگی، در فقر و خشونت بزرگ می‌شد استعدادش خیلی زود کشف شد و خودش هم با هوش و تمرین زیاد تونست مدام بهتر بشه و اوایل جوانی به مسابقات جهانی راه پیدا کنه. افتخاری که در اولین حضورش در مسابقات جهانی به دست آورد باعث شد پا به راهی بگذاره که زندگیش رو با چالش‌ها و سختی‌های زیادی مواجه کنه و توانایی‌های ورزشی و بدنیش رو هم تحت تاثیر خودش قرار بده. اما قصه در همینجا تموم نشد و  مانیونگا جور دیگه‌ای ادامه داد که ماجراش رو در پادکست چنل‌بی می‌شنوید.

پادکست ورزشی سین ب پادکست فارسی چنل‌بیتام جاستیس: دوچرخه‌سواری

اپیزود ۵۴ به اسم سین.ب درباره‌ی ورزشکاریه به اسم تام جاستیس که در ایلینوی آمریکا زندگی می‌کنه و یه روزی در نوجوانی جذب دوچرخه‌سواری می‌شه و دوچرخه تبدیل می‌شه به یار جدا نشدنیش. اینقدر در این علاقه پیش می‌ره که مسابقات ورزشی رو یکی پس از دیگری فتح می‌کنه تا پاش در همون نوجوانی به اردوی آمادگی المپیک می‌رسه و پیش‌بینی همه این بود که به قهرمانی جهان دست پیدا می‌کنه. ولی روزگارش طور دیگه‌ای پیش رفت و تو دوچرخه‌سواری فوق حرفه‌ای افت کرد و بعد سرخورده شد و سر از چیزی در آورد که ما به عنوان جرم می‌شناسیمش اما تو این جرم‌ها هم دوچرخه‌ش همیشه همراهش بود. بیشتر از این داستان رو لو نمی‌دیم و پیشنهاد می‌کنیم اپیزود رو بشنوید.

اپیزود آتیلا امبروش پادکست فارسی چنل‌بیآتیلا امبروش: هاکی

پادکست سریالی آتیلا قصه‌ی یک بازیکن هاکیه که از رومانی به صورت غیرقانونی رفت مجارستان که زندگی جدیدی شروع کنه. آتیلا رومانی که بود تو یه تیم هاکی دروازه‌بان بود و وقتی پاش به مجارستان رسید زنگ زد به یکی از باشگاه‌های هاکی و درخواست کرد که بیاد برای حضور در تیم تست بده. بازیش اصلا خوب نبود اما سماجت و پیگیریش باعث شد که جایی تو تیم پیدا کنه، اما نه به عنوان یه بازیکن ثابت بلکه به عنوان تظافت‌چی باشگاه. هاکی روی یخ تو مجارستان ورزشی بود که تماشاگر چندانی نداشت و مسابقاتش هم از تلویزیون پخش نمی‌شد، ولی همون تماشاگر محدودی که می‌رفتن چنان شوری به پا می‌کردن که تقریبا ته هر بازی پلیس مجبور می‌شد مداخله کنه. آتیلا اونقدر سماجت به خرج داد و تمرین کرد و آمادگی بدنیش رو بالا برد که از نظافتچی باشگاه تبدیل شد به بازیکن ثابت اما زندگیش به ورزش محدود نشد و آتیلا دست به کارهایی زد که هویت تازه‌ای براش ساخت.  تو این پادکست سریالی در حاشیه‌ی داستان اصلی، درباره‌ی حضور ورزش در یک نظام کمونیستی هم اطلاعات بیشتری می‌گیریم.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید