Skip to main content

یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های اقتصادی و موفق‌ترین اونها یعنی Planet Money  از ۱۳ سال پیش داره مرتب منتشر می‌شه. تا الان که در خرداد ۱۴۰۰ هستیم بیشتر از هزار اپیزود تولید کرده و میلیون‌ها نفر از سراسر جهان بهش گوش می‌دن. خیلی‌ها فکر می‌کنن پادکست اقتصادی، موضوعات تخصصی داره و به علت همین تخصصی بودنش شنونده‌ی کم و خاص داره. Planet Money در طول دوره‌ی انتشارش خلاف این رو ثابت کرد.

تیم پادکست پلنت مانی پادکست اقتصادیمسائل اقتصادی همه‌فهم

شروع پادکست به سال ۲۰۰۸ برمی‌گرده. الکس بلومبرگ که یکی از بنیانگذاران گیملت‌مدیا هم هست و تو این پست درباره‌ش نوشتیم، این پادکست رو به همراه آدام دیویدسون روزنامه‌نگار و ستون‌نویس نیویورک‌تایمز برای NPR راه انداخت تا درباره‌ی بحران‌های اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ صحبت کنند اما پادکست به این موضوع و این سال‌ها محدود نشد و تا به امروز ادامه پیدا کرد و موضوعات متنوع اقتصادی رو با زبانی ساده پوشش داد. در شرح پادکست اومده: «تصور کنید که با یکی از دوستای خودتون تماس بگیرید و بهش بگید برای دیدنم بیا به بار و بهم بگو از اقتصاد چه خبر. و حالا تصور کنید که این دیدار یه دیدار سرگرم‌کننده باشه.» رویکرد Planet Money در تمام اپیزودهاش همینه. طول هر کدوم از اپیزودها بین ۶ تا ۳۰ دقیقه‌ست و قرارش بر اینه که اقتصاد رو برای کسانی که به مسایل اقتصادی علاقه دارند اما شاید دانش و پیش‌زمینه‌ی کافی در اون نداشته باشند، قابل فهم کنه. اپیزودها مستقل از هم هستند و هر اپیزود شامل تحلیل و تفسیر به همراه مصاحبه با مهمان‌هایی از متخصصان دانشگاهی و تجاری تا مردم معمولیه. مباحث اقتصادی با داستان‌های ملموس و خودمونی توضیح داده می‌شه تا شنونده رو بیشتر درگیر و جذب کنه.

از ساخت پادکست تا خرید بشکه‌ی نفت

سال ۲۰۱۷ Planet Money پادکستی رو در دل خودش راه‌اندازی کرد به اسم The Indicator با همون هدف و رویکرد Planet Money  اما جمع‌وجورتر و سریع‌تر  که هر هفته منتشر می‌شه و هر اپیزودش کمتر از ده دقیقه طول می‌کشه. در توضیحش گفته شده که این پادکست نمایش کوچیکی از ایده‌های بزرگه و به شما کمک می‌کنه اون‌چیزی رو که امروز اتفاق می‌افته درک کنید.

Planet Money از سال ۲۰۱۸ یه پروژه‌ی دیگه رو هم به اسم Planet Money Shorts شروع کرده که شامل ویدیوهای کوتاهی در توضیح پدیده‌ها و اتفاق‌هایی هستند که یه ربطی به اقتصاد دارن. مثلا موضوع یه قسمت اینه که چرا قیمت کوکاکولا طی ۷۰ سال تغییری نکرده و موضوع یه قسمت دیگه درباره‌ی مردیه که ۱۴ بار برنده‌ی لاتاری شده. اینها ویدیوهای سه چهار دقیقه‌ای هستند که هم از وبسایت NPR و هم از طریق کانال یوتیوبش می‌شه تماشاشون کرد. تولیدکنندگان در توضیح این مجموعه گفته‌ن که این ویدیوها داستان‌های عجیب و غریب در پشت واقعیت‌ها و ایده‌های بزرگ اقتصادی را بازگو می‌کنند.

سازندگان Planet Money خودشون رو به ساخت پادکست محدود نکردن و پروژه‌های منحصر‌به‌فردی رو هم پیش بردن. از جمله اینکه ۱۰۰ بشکه نفت خام خریدن تا روند انتقالش رو از زمین تا مخازن گاز دنبال و بررسی کنن. یا یه ماهواره به فضا پرتاب کردن و یک ربات با الگوریتم با رویکرد تجاری برای توییتر ساختن. با الهام از کتاب «سفرهای یک تی‌شرت در اقتصاد جهانی» که پیترا ریولی اقتصاددان خوش‌فکر اون رو نوشته، تی‌شرتی تولید کرد تا سفرش رو از زمانی که متریال اولیه‌ش تولید می‌شه تا زمانی که خودش دوخته می‌شه دنبال کنه. ۲۵هزارتا از این تی‌شرت برای جمع‌آوری کمک‌های مالی از طرف مخاطبان به پادکست و مجموعه‌ش آنلاین به فروش رفت و رقمی که جمع شد غیره‌منتظره و ده برابر چیزی بود که پیش‌بینی می‌کردن. 

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید