Skip to main content

کمتر از یک هفته از مرگ جان مکافی ۷۵ ساله می‌گذره. مردی که زندگی پر فراز و نشیبی داشت و ما قصه‌ش رو تو اپیزود ۳۶ در دومین اجرای زنده‌ی پادکست چنل‌بی تعریف کردیم. مقامات دادگستری اسپانیا به رسانه‌ها گفتن ۲۳ ژوئن ( دوم تیر) در زندان خودش رو حلق‌آویز کرده.

غرق در شهرت و ثروت

جان مکافی تو دانشگاه ریاضی خوند، برای ناسا و شرکت زیراکس و لاکهید کورپوریشن که ابر شرکت هوافضای آمریکاست کار کرد تا اینکه اواخر دهه‌ی هشتاد میلادی اولین ویروس کامپیوتری جهان به پستش خورد و برای مقابله با این ویروس برنامه‌ای نوشت که گسترش پیدا کرد و بدین‌ترتیب آنتی‌ویروس مکافی به عنوان اولین ویروس‌کش کامپیوتر در جهان متولد شد. متعاقب اون شرکت مکافی رو تشکیل داد که کار عمده‌ش تولید و گسترش این آنتی‌ویروس بود و انقدر مهم شد که میلیون‌ها نفر از سراسر جهان ازش استفاده می‌کردن. خیلی مشهور و پولدار شد و سال ۱۹۹۴ از شرکتی که خودش راه انداخته بود اومد بیرون و علیه این آنتی‌ویروس هم حرف‌هایی زد. اینتل، سازنده تراشه‌های رایانه‌ای، این شرکت رو در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۷.۷ میلیارد دلار خرید و بعد از شش سال عمده سهام خودش رو به یه شرکت سرمایه گذاری فروخت. شرکت مکافی در حال حاضر بیشتر از ۵۰۰ هزار کاربر در سراسر جهان داره.

جان مکافی پادکست چنل‌بیزندگی پرحاشیه‌ی مکافی

مکافی به رمزارزها هم علاقه داشت و تبلیغشون می‌کرد و در تلاش بود برای بیت‌کوین رقیب درست کنه و مدام به مردم می‌گفت که سرمایه‌شون رو بیارن تو بخش رمزارزها. اما زندگیش همین نبود و روزگار پرحاشیه‌ای داشت که ما تو اپیزود ۳۶ درباره‌ش گفتیم. مثلا اینکه وقتی از آمریکا به بلیز مهاجرت کرد که کشوری در آمریکای مرکزیه، به اتهام قتل همسایه‌ش تحت پیگرد قرار گرفت و فرار کرد گواتمالا اما جرمش رو نتونستن ثابت کنن و آزادش کردن. با دخترهای زیر سن قانونی رابطه‌ داشت، دو سال پیش گفته بود ۴۷ بچه‌ی ژنتیکی داره، دوبار کاندیدای ریاست‌جمهوری آمریکا شد، بارها به اتهام ساخت داروی غیر مجاز و حمل اسلحه و مهمات کالیبر بالا و فرار مالیاتی مورد پیگرد قرار گرفت اما در نهایت این آخری گرفتارش کرد.

گفته بود: «من به مدت ۸ سال مالیات پرداخت نکردم، چرا؟ چون مالیات غیرقانونیه. تا همینجای کار ده‌ها میلیون دلار پرداخت کردم ولی هیچ خدماتی دریافت نکردم. من با پول موسسه مکافی زندگی می‌کنم و مجموع درآمد‌های من منفیه…»

سال ۲۰۲۰ از آمریکا رفت اسپانیا تا به گفته‌ی خودش از مجتمع ورزشی در حال ساختش بازدید کنه، دولت آمریکا کیفرخواستی علیهش منتشر کرد و گفت که مکافی به دلیل فرار مالیاتی تحت پیگیرد قضاییه و از دولت اسپانیا خواست که مکافی رو تحویل بده. مکافی اکتبر ۲۰۲۰ در اسپانیا دستگیر شد و رفت زندان و چند ماه طول کشید تا اسپانیا موافقت کنه برای استردادش.

در جلسه دادرسی که اوایل این ماه در اسپانیا برگزار شد مکافی ادعا کرد که با انگیزه‌های سیاسی بهش اتهام زدن و گفت اگر به آمریکا برگرده بقیه‌ی عمرش رو در زندان خواهد گذروند. تو مصاحبه‌ای اشاره‌ کرده بود به اینکه تجربه حضور در زندان اسپانیا ماجراجویی جذابیه و قصد نداره هیچ‌وقت به آمریکا برگرده.  

روزی که بالاخره اسپانیا موافقت کرد که مکافی رو برگردونه، اون رو تو سلولش مرده پیدا کردن. می‌گن این چند ماه زندان رو به امید اینکه به آمریکا تحویل داده نشه تحمل کرد اما وقتی فهمید که بالاخره در آمریکا قراره محاکمه و زندانی بشه خودش رو کشت.

جان مکافی 3 پادکست چنل‌بیکشته شده یا خودکشی کرده؟

جنیس مکافی همسرش می‌گه اون آدمی نبود که خودش رو بکشه و وکیلش هم می‌گه آثار خودکشی در سلولش وجود نداره. همسرش مقامات آمریکا رو مسئول مرگ مکافی می‌دونه و می‌گه اون خودکشی نکرده بلکه کشته شده. مکافی قبلا بارها گفته بود که امکان نداره خودکشی کنه و اگه از دنیا رفت همه باید بدونن که کشته شده. تهدید هم کرده بود که اگه کشته بشه اسناد و مدارکی علیه سران دولت‌ها منتشر خواهد شد. همسرش گفته که می‌خواد تحقیقات کاملی انجام بشه تا علت مرگ رو مشخص کنه. بعد مرگ شوهرش خودش رو فوری رسوند بارسلونا و به خبرنگارها گفت که آخرین‌بار چندساعت قبل از مرگ شوهرش، باهاش صحبت کرده. تقلا می‌کرد اشک‌ نریزه و گفت: «آخرین حرفهایی که بهم زد این بود که دوستت دارم و عصر بهت زنگ می‌زنم. این کلمه‌های آدمی نیست که خودکشی کرده باشه.»

مکافی تو توییتر خیلی پرکار بود. یک میلیون دنبال‌کننده داشت و توش حرفهای جنجالی هم می‌زد، مدام تئوری توطئه علیه خودش رو مطرح می‌کرد و به تبلیغ رمزا‌رز مشغول بود. یکی از اتهاماتش هم همین تبلیغات بود و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اون رو به کلاهبرداری و پولشویی به دلیل استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای تبلیغ ارزهای رمزپایه متهم کرد. به مخفی کردن دارایی‌هاش از جمله قایق بادبانی و املاک و مستغلات به اسم دیگران هم متهم شد. قبل مرگش درباره‌ی شرایط نامناسب زندان توییت کرده بود و نوشته بود “در زندان غم و اندوه زیادی وجود دارد که تبدیل به خصومت می‌شود”.

عده‌ای این تئوری توطئه رو قبول دارن و صفحه ویکی‌پدیاش رو بعد از مرگش ویرایش کرده بودن و نوشته بودن به قتل رسیده که حالا صفحه دوباره اصلاح شده. رسانه‌ها می‌گن خودکشی مکافی آشکاره و نباید اون رو قتل دونست.

ساعاتی بعد از مرگش، پستی با حرف Q در حساب اینستاگرامش به اشتراک گذاشته شد. این تصویر احتمالاً اشاره به QAnon داره، نظریه‌ی توطئه‌ای که می‌گه دولتی مخفی در آمریکا هست که علیه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و هوادارانش توطئه می‌کرده.

حالا از مکافی توییت‌ها و نظریه‌های توطئه‌ی بیشمار مونده و یکسری کارهای ماندگار که از تولدشون بیشتر از سه دهه می‌گذره. آدمی که در دوره‌ای از زندگیش اونقدر مشهور و ثروتمند شد که خودش هم تاب این شهرت رو تاب نیاورد.

منابع: گاردین، نیویورک‌تایمز، الجزیره، بی‌بی‌سی، رویترز.

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید