skip to Main Content
غیر از پاول لرو چه کسانی می‌توانند خالق بیت‌کوین باشند؟زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

غیر از پاول لرو چه کسانی می‌توانند خالق بیت‌کوین باشند؟زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه

پاول لرو که در اولین پادکست سریالی چنل‌بی به اسم مسترمایند قصه‌ش رو شنیدید از همه بیشتر به خالق بیت‌کوین شباهت داره. ما در این نوشته به این شباهت‌ها اشاره کردیم و نویسنده‌ی کتاب مسترمایند هم اینجا تحقیقاتش رو درباره‌ی موضوع منتشر کرده اما غیر از لرو کسان دیگری هم هستند که ظن اون می‌ره که خالق این رمزارز باشند. اینجا می‌خوایم معرفی‌شون کنیم. البته این فهرست به همین آدمها ختم نمی‌شه و اسم‌های دیگه‌ای رو هم با احتمال کمتر در برمی‌گیره، از جمله ایلان ماسک بنیان‌گذار تسلا.

ویلی لدونویرتا بیت کوین پادکست فارسی چنل‌بییک محقق فنلاندی

جاشوا دیویس یکی از اولین‌ روزنامه‌نگارهایی بود که تلاش کرد هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو رو پیدا کنه. خالق بیت‌کوین این اسم مستعار رو برای خودش گذاشته و سالی که ساتوشی ناکوموتو ناپدید شد مقاله‌ای تو نیویورکر نوشت و درباره‌ی آدمی به اسم ویلی لدونووردا حرف زد که خیلی‌ها اون رو شانس اول برای ساتوشی بودن می‌دونستن. لدونووردا محقق و استاد دانشگاه فنلاندی در زمینه‌ی جامعه‌شناسی اقتصادیه که قبلا برنامه‌نویس بازی‌های ویدیویی بوده. اون زمان که جاشوا دیویس رفت سراغش ۳۱ ساله بود و روی ارزهای دیجیتال تحقیق می‌کرد. وقتی دیویس ازش پرسید که آیا تو ساتوشی ناکوموتو هستی؟‌ گفت که ساخت بیت‌ کوین خیلی هوشمندانه‌ست و کاش بودم اما من هیچ دانشی در زمینه‌ی رمزنگاری و برنامه‌نویسی  ++ C ندارم. شما باید یه متخصص رمزنگاری باشید تا چیزی به اندازه‌ی بیت کوین پیچیده بسازید و من همچین آدمی نیستم. ولی این باعث نشد که اسم لدونووردا از فهرست کسانی که می‌تونن خالق بیت کوین باشن خط بخوره.

ساتوشی ناکاموتو بیت کوین پادکست فارسی چنل‌بییک فیزیکدان ژاپنی

سال ۲۰۱۴ نیوزویک مقاله‌ای رو منتشر کرد که بلافاصله خیلی مشهور شد و در اون گفت که خالق بیت کوین رو شناسایی کرده. یک مرد ژاپنی آمریکایی ساکن کالیفرنیا که از قضا اسم شناسنامه‌ایش دوریان پرنتیس ساتوشی ناکاموتوست می‌تونه خالق بیت‌ کوین باشه. فقط اسمش نبود که این ظن رو تقویت می‌کرد بلکه به عنوان فیزیکدان در دانشگاه کال پلی در پومونا آموزش دیده بود و مهندس سیستم در پروژه‌های دفاعی طبقه‌بندی شده بود و تو شرکت‌های خدمات فناوری اطلاعاتی و مالی به عنوان مهندس کامپیوتر کار کرده بود. اما در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ دوبار از کار اخراج شده بود. دخترش می‌گفت از اون به بعد آزادیخواه شد و حتی تشویقش می‌کرد که کاری خارج از چارچوب و سیطره‌ی دولت برای خودش پیدا کنه. گودمن نویسنده‌ی این مقاله گفت که دوریان در صحبت اولیه‌شون تایید ضمنی کرد که خالق بیت‌کوینه ولی گفته دیگه نمی‌خواد درگیرش باشه و درباره‌ش صحبت کنه. پروژه به افراد دیگه‌ای محول شده و خودش مسئولیتی نداره. انتشار مقاله باعث شد خیلی از رسانه‌ها برن سراغ دوریان یا بعضی از خبرنگارها تعقیبش کنن. در مصاحبه‌های بعدی دوریان ارتباطش با بیت کوین رو رد کرد و گفت که اصلا قبلا چیزی درباره‌ش نشنیده بوده و سوال گودمن رو هم اشتباه متوجه شده بوده.

هال فینی خالق بیت کوین پادکست فارسی چنل‌بییک مظنون مرده

نشریه‌ی اقتصادی فوربس هم اسم هال فینی رو مطرح کرد و گفت می‌تونه ساتوشی باشه، اولین نفری که از نرم‌افزار بیت‌ کوین استفاده کرد و ایراد‌های اولیه رو به ساتوشی گفت و برنامه رو کمی گسترش داد. چیزی که ظن ساتوشی بودن هال فینی رو تقویت می‌کرد این بود که تقریبا در همسایگی دوریان ناکوموتو زندگی می‌کرد و وقتی نوشته‌هاش رو با نوشته‌های ساتوشی مطابقت دادن دیدن که خیلی شبیه به هم می‌نویسن. فوربس این نظریه رو مطرح کرد که فینی ممکنه Ghostwriter ناکاموتو باشه یا اینکه از هویت دوریان ناکوموتو استفاده کرده باشه تا از سواستفاده‌های آنلاین جلوگیری کنه و بتونه اطلاعات شخصیش رو مخفی کنه. ولی هال فینی خودش این موضوع رو تکذیب کرد و گفت که خالق بیت کوین نیست. هال فینی سال ۲۰۱۴ از دنیا رفت و اگه اون ساتوشی باشه، با یک خالق بیت‌ کوین مرده طرف هستیم.

نیک سابو خالق بیت کوین پادکست فارسی چنل‌بییک دانشمند کامپیوتر

سال ۲۰۱۳ یه وبلاگ‌نویس به اسم اسکای گری با استفاده از روشی که بهش می‌گفت تحلیل سبک‌شناسی، آدمی به اسم نیک سابو رو نویسنده‌ی یکی از مقاله‌های بیت‌کوین معرفی کرد، مقاله‌ای که در حقیقت ساتوشی ناکوموتو نوشته بود. نیک سابو دانشمند کامپیوتره که تحقیقات گسترده‌ای در زمینه‌ی ارزهای دیجیتال و قراردادهای هوشمند کرده. در دهه‌ی نود به استفاده از اسم مستعار علاقه داشته و سال ۲۰۰۸ قبل از اینکه بیت کوین خلق بشه در وبلاگش نظریه‌ای درباره‌ی هدف ایجاد نسخه‌ی زنده از پول فرضی نوشته بوده. همین چند تا عامل باعث شد که شک کنن ساتوشی ناکاموتو باشه. خودش از اینکه اون رو خالق بیت کوین دونستن تشکر کرده ولی گفته که اشتباه می‌کنید و من ساتوشی ناکاموتو نیستم.

کریگ رایت خالق بیت کوین پادکست فارسی چنل‌بییک تاجر استرالیایی

غیر از این آدمها، کسانی هم بودن که ادعا کردن خالق بیت کوین هستند، یا جوری صحنه‌سازی کردن که اینطور به نظر برسه. از جمله کریگ استیون رایت. سال ۲۰۱۵ وایرد نوشت که این تاجر و دانشمند کامپیوتر استرالیایی یا بیت کوین رو اختراع کرده یا یه حقه‌باز کارکشته‌س که می‌خواد ما باور کنیم خالق این رمزارزه. بعد از نوشته‌ی وایرد کریگ رایت حساب توییترش رو پاک کرد و سوال‌ها خبرنگارها رو هم دراین‌باره جواب نداد. سال ۲۰۱۶ بی‌بی‌سی و اکونومیست مقالاتی رو منتشر کردند که ادعا می‌کرد رایت در همون روزهای اولیه‌ی انتشار بیت‌کوین پیغام‌هایی رو با استفاده از کلیدهای رمزنگاری‌ شده امضا کرده. این کلیدها خیلی قاطعانه با بلوک‌های بیت کوین مرتبط هستند که مشخص شده توسط ساتوشی ناکاموتو نوشته یا استخراج شده بودن. رایت سال ۲۰۱۹ تو مصاحبه‌ای گفت که ایجاد بیت کوین یه کار گروهیه و پروژه رو اون هدایت می‌کرده و هال فینی هم تو این ماجرا دخیل بوده.

8 نظر
  1. حقه‌بازتر از این کریگ رایت وجود نداره، اگه خالق بیت‌کوین بود این همه سال دادگاه و هوچی‌گری لازم نبود، با یه امضای دیجیتال میتونست ثابت کنه.

  2. مطمئن که صد درصد پل لرو نیستش، به غیر از اون ذره ای امکان نداره کریگ رایت یا دوریان ناکاموتو باشه. به نظرم منطقی ترین گزینه همین آقای نیک سابو هستش. واقعا نمیتونم درک کنم نابغه ای که دوتا از تاثیرگذارترین اختراعات قرن رو کرده چطوری حاضر میشه سالها تو سایه ها پنهان بمونه.

  3. چرا اسم “Paul” رو تو همه پادکستا و مقالاتتون به اشتباه “پاوِل” تلفظ میکنین. درحالی تلفظ درستش “پٌل” هستش چه تو فرانسوی چه انگلیسی. “پاوِل” تلفظ اسم روسی “Pavel” هستش. ببخشید براتون ملالغتی بازی درآوردم ولی واسه پادکست تاثیرگذاری مث شما مهمه که این نکات کوچیکو رعایت کنین

  4. به احتمالزیاد حالق بیت کوین فوت کرده و دلیل اینکه خودش رو افشا نمی کنه همینه…ضمن اینکه اگر رمز ارزها رو داشته باشه الان جر ثروتمندترین مردان یا زنان جهانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *