Skip to main content

سال ۲۰۱۴ یک قتل عجیب در اسپانیا اتفاق می‌افته و دو سال بعد از حادثه، جالز ترملت برای گاردین یه گزارش تحقیقی در این‌باره می‌نویسه. قتلی که طی اون ایزابل کاراسکو استاندار ۵۹ ساله‌ی شهر لیون به ضرب گلوله کشته می‌شه. تو گزارش ترملت همون اول هم چگونگی قتل شرح داده می‌شه و هم اینکه قاتل چه کسیه، چیزی که در این گزارش تازگی داره انگیزه‌های قتله که ما رو با فساد دولتی اسپانیا هم آشنا می‌کنه. ما قصه‌ش رو در اپیزود ۱۶ پادکست چنل‌بی تعریف کردیم و اینجا می‌خوایم درباره‌ی جالز ترملت نویسنده‌ی این گزارش تحقیقی بیشتر بدونیم.

مهاجرت به اسپانیا

جالز ترملت روزنامه‌نگار انگلیسیه که حالا بیشتر از ۲۰ ساله که به اسپانیا مهاجرت کرده. سال ۱۹۶۲ به دنیا اومده و به خاطر شغل پدرش در همون بچگی به نقاط مختلف دنیا سفر کرده. تو دانشگاه آکسفورد انسان‌شناسی خونده و بعد برای ادامه‌ی تحصیل رفته اسپانیا. دهه‌ی ۸۰ میلادی تو شهر بارسلون زندگی کرده و بعد از زندگی در لیسبون پرتغال و لندن دوباره برگشته اسپانیا و برای ۱۲ سال خبرنگار گاردین تو اسپانیا، پرتغال و مراکش بوده.

تا سال ۲۰۱۶ به مدت یک دهه برای اکونومیست هم از اتفاق‌های مادرید می‌نوشته. در سال ۲۰۱۲ از طرف باشگاه مطبوعات بین‌المللی مادرید به عنوان خبرنگار سال انتخاب شده و به عنوان تحلیل‌گر با تلویزیون دولتی اسپانیا و رادیوی این کشور همکاری می‌کنه و برای روزنامه‌های El País یا El Mundo هم گزارش می‌نویسه. گاردین یه بخشی داشت به اسم Docubeats که به کار روزنامه‌نگارانه به شیوه‌ی فیلم‌های مستند اختصاص داشت و جالز ترملت یکی از بنیانگذاران اون بود.

جالز مدرس مهمان روزنامه‌نگاری و تاریخ معاصر اسپانیا تو دانشگاه‌های مختلف از جمله MIT و استنفورده و همزمان با کار روزنامه‌نگاری، پژوهش تاریخ هم می‌کنه و به عنوان تاریخ‌دان می‌شناسندش.

کتاب‌هایی که جالز ترملت نوشت

جالز ترملت علاوه بر گزارش‌های تحقیقی که برای روزنامه‌های مختلف و به‌ویژه گاردین تهیه کرده، کتاب‌هایی هم نوشته که حاصل همین تحقیقاتشه. سال ۲۰۰۷ «اشباح اسپانیا» رو نوشت که سفری به گذشته‌ی این کشور بود و به پنج زبان ترجمه شد و در سال اول انتشار ۱۵۰ هزار نسخه از اون فروش رفت. اشباح اسپانیا موشکافانه به جنگ‌های داخلی اسپانیا، دوران فرانکو و کشتاری که در اون به وقوع پیوست می‌پردازه. جالز ترملت می‌گه: «یکی از پرسروصداترین ملت‌های اروپا که البته از جمله عاقل‌ترین اونها هم به حساب میاد، خیلی ساده انتخاب کرده که بخش ضروری و حیاتی از تاریخش خودش رو که در اون وحشی و شنیع بوده، به سکوت سپری کنه.»

کاترین آراگن پادکست فارسی چنل بیسال ۲۰۱۰ ترملت کتاب زندگینامه‌ی کاترین آراگن رو می‌نویسه که همسر اسپانیایی هنری هشتم پادشاه انگلستان بوده و به گفته‌ی نویسنده افکار روشنفکرانه‌ای داشته. کتاب به چند زبون ترجمه می‌شه و جوایزی رو هم در زمینه‌ی زندگینامه‌نویسی دریافت می‌کنه. بعد از این موفقیت در سال ۲۰۱۷ زندگینامه‌ی ایزابل یکم به قلم جالز منتشر می‌شه. ایزابل ملکه‌ی اسپانیا در قرن پونزدهم بود که کریستف کلمب رو به آمریکا فرستاد. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخ اسپانیا در سال ۲۰۱۸ بود و به پرتغالی و چینی هم ترجمه شد. تازه‌ترین کتابش هم که سال ۲۰۲۰ منتشر شده اسمش هست «تیپ‌های بین‌المللی: فاشیسم، آزادی و جنگ‌های داخلی اسپانیا». این کتاب هم درباره‌ی جنگ‌های داخلی اسپانیاست که اولین نبرد مسلحانه در مبارزه با فاشیسم محسوب می‌شد و داوطلبانی از ۵۲ کشور برای دفاع از دموکراسی در اون شرکت کردن و علیه ژنرال فرانکو جنگیدن. به گفته‌ی جالز ترملت این بخش از تاریخ اسپانیا فریادی برای یک نسل بود. نویسنده برای نوشتن این کتاب از اسنادی استفاده کرده که در مسکو نگهداری می‌شده و اخیرا دسترسی به اون برای عموم آزاد شده.

تقریبا تمام گزارش‌های مهمی که در گاردین درباره‌ی اسپانیا منتشر شده، نوشته‌ی جالز ترملته. چیزی که از کتابهاش و گزارش‌هاش می‌شه فهمید اینه که آدمی نیست که به راحتی از اتفاق‌ها و شخصیت‌ها عبور کنه، اونقدر کنکاش می‌کنه و دور اون اتفاق و اون شخصیت می‌گرده که بالاخره زوایای تازه‌ای که قبلا کسی بهشون توجه نکرده آشکار می‌شه. در پژوهش‌های تاریخیش هم همینطوره. 

دیدگاهتان را بنویسید