Skip to main content

بهشتی که متروکه شد

اوشو هند رو به مقصد آمریکا ترک کرد تا با استفاده از قانون آزادی مذاهب در آمریکا بتونه تشکیلاتش رو گسترش بده. اما رفتن به آمریکا نه تنها باعث پیشرفت نشد که به افول اوشو و کل فرقه‌ی راجنیش انجامید. داستانش رو در اپیزودهای ۴۱ تا ۴۵ پادکست چنل‌بی تعریف کردیم. نزدیک چهل سال از حضور و سقوط راجنیش در انتلوپ آمریکا می‌گذره اما همچنان یکی از سوالات متداول مردم از گوگل اینه که چه بلایی سر انتلوپ بعد اوشو اومد؟ آیا راسته که این شهر شهر ارواحه؟

انتلوپ اشو پادکست چنل بی 3شهری که راجنیش برای خود می‌خواست

انتلوپ شهری در شهرستان وسکو تو ایالت اورگان واقع در جنوب شرقی آمریکاست. سال ۱۹۰۱ تاسیس شده و در اصل یه ایستگاه جاده‌ای برای واگن‌های باری محسوب می‌شده. اقتصادش رو با پرورش اسب و بعدها گاو سر و سامان می‌داده. تا قبل اینکه رهبران راجنیش تصمیم بگیرن اونجا مستقر بشن، چهل پنجاه نفر بیشتر جمعیت نداشته. سال ۱۹۸۱ بالاخره اوشو راضی می‌شه از هند به آمریکا مهاجرت کنه و راجنیش‌ پرام در انتلوپ به وجود بیاد. به پیروان گفته شد که برای حضور در این شهر باید ثبت نام کنند و قبل از انتقال، تمام وسایل زندگی‌شون رو بفروشند و بدون هیچ وسیله و وابستگی راهی اون سرزمین بشن. راجنیش‌ پرام جایی برای زندگی مشترک بود. تمام پیروان اوشو از سراسر جهان قرار بود اونجا زندگی کنن و اوشو می‌خواست با ساختن شهری بدون جلب توجه مقامات بر پیروانش حکومت کنه.

انتلوپ اشو پادکست چنل بی 2سال ۱۹۸۱ یه زمین بزرگ شامل ۶۴ هکتار با کاربری زراعی در انتلوپ به قیمت بیشتر از ۵ میلیون دلار خریده شد و رهبران راجنیش گفتن میخوایم توش کشاورزی کنیم ولی شروع کردن به ساختن شهر خودشون. کم‌کم مخالفت مدیران شهر و اهالی قدیمی باهاشون شروع شد. مخالف ساخت و سازهای گسترده‌شون بودن و می‌گفتن اینجا مزرعه‌س و کاربری زراعی داره و نمی‌تونید برای خودتون توش شهر بسازید. حالا تعداد سانیاسین‌ها که به پیروان اوشو می‌گفتن و تماما قرمز‌پوش بودن چند ده‌برابر اهالی بومی شهر شده بود. کنترل شورای شهر، فروشگاه و مدرسه رو دست گرفتن و تو یه رای‌گیری اسم شهر رو از انتلوپ به راجنیش تغییر دادن. هر مکان و تاسیساتی که می‌شد اسمش رو راجنیش گذاشت، گذاشتن. یه فرودگاه اونجا ساختن که اوشو بتونه راحت رفت و آمد کنه. رهبران راجنیش تصمیم گرفتن با مدیران شهر وارد معامله بشن تا بتونن ساخت و ساز بیشتری کنن و به اهدافشون برسن اما مدام باهاشون مخالفت شد و سال ۱۹۸۴ برای انتقام و به دست گرفتن زمام امور دست به کارهای وحشتناکی زدن که یکیش بزرگترین حمله‌ی بیولوژیکی تاریخ آمریکا بود و به از هم پاشیدن کل فرقه‌ی راجنیش در انتلوپ انجامید. جوری که اوشو مجبور شد امریکا رو ترک کنه.

انتلوپ اشو پادکست چنل بی 4بهشت تبدیل به متروکه شد

بعد از اینکه دم و دستگاه راجنیش به همراه بخش اعظمی از پیروان از انتلوپ رفتن، کم‌کم شهر برگشت به جمعیت سابق خودش یعنی زیر ۵۰ نفر. سال ۱۹۸۵ بعد از اینکه جنبش راجنیش از انتلوپ به طور کامل خارج شد شهروندان یه رای‌گیری دوباره برگزار کردن و شهر اسم سابقش رو به دست آورد. مزرعه‌ای که راجنیشی‌ها ساخته بودن اواخر دهه‌ی هشتاد تو یه حراج به قیمت ۵.۴ میلیون دلار به یه شرکت بیمه فروخته شد. بعد یه شرکت دیگه سال ۱۹۹۱ به قیمت ۳.۶ میلیون دلار خریدش و پنج سال بعد اون رو به یه سازمان جوانان مسیحی به اسم  Young Life اهدا کرد. این سازمان از بنای زیبایی که محل حضور اوشو و شیلا بود برای جلساتشون استفاده می‌کنن و یک سالن اجتماعات عظیم که در آن افراد مومن برای تجلیل از باگوان جمع می‌شدن حالا برای استفاده‌های مختلف ورزشی و تفریحی Young Life استفاده می‌شه. اما خیلی از تاسیساتی که راجنیشی‌ها ساختن به متروکه تبدیل شده. فرودگاه همینطور رها شد تا تبدیل به مخروبه بشه، همین‌طور رستوران بزرگی که سانیاسین‌ها توش در کنار هم غذا می‌خوردن و پارکینگ نگهداری رولز‌رویس‌های اوشو.

راجنیش پرام در انتلوپ قرار بود تبدیل به بهشتی بشه که حالا تقریبا ناکجاآبادی بیشتر نیست اما آشرام پونا در هند رو مکان گردشگری کردن، قبر اوشو هم اونجاست و طرفدارانش کل سال رو اونجا به مراقبه و یوگا مشغولند.

 

عکس‌های این مطلب همه از این‌جاست: گزارشی از بهشت متروکه‌ی راجنیش که پیشنهاد می‌کنیم تصاویر دیگر را هم در همان صفحه ببینید.

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید