Skip to main content

اگه عکس رو نگاه کنیم و قصه‌ی پشتش رو ندونیم  به نظرمون میاد که کسی از روی دوچرخه‌ش افتاده، احتمالا سرش خورده به جدول کنار خیابون، ضربه‌ی مغزی شده و از دنیا رفته. به سناریوهای دیگه هم می‌شه فکر کرد. اما اینجا قتلی اتفاق افتاده و این آدمی که رو زمین افتاده و روش پارچه‌ای به نشانه‌ی فوتش کشیدن، یه مرد ۴۸ ساله‌س که صبح به برای ورزش و دوچرخه‌سواری از خونه خارج شده. 

اپیزود ۳۹ پادکست چنل‌بی قصه‌ی روزهای قبل از مرگ و بعد از مرگ رودریگو روزنبرگه. رودریگو روزنبرگ ۱۰ می ۲۰۰۹ از آپارتمانش در پایتخت گواتمالا به قصد دوچرخه‌سواری خارج شد و دیگه هرگز برنگشت. گواتمالا کشوری تو آمریکای مرکزیه که با مکزیک و بلیز و السالوادور همسایه‌س. این کشور تاریخ پرفراز و نشیبی به خودش دیده. توش نسل‌کشی هم اتفاق افتاده. در جریان جنگ داخلی بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ نیروهای دولتی بومیان قوم مایا و دورگه‌ها رو قتل عام کردن و ۲۰۰ هزار نفر رو کشتن که بیشترشون روستایی‌ها و کارگرها و دانشجوها بودن. در این جنگ داخلی یک میلیون نفر در داخل گواتمالا آواره شدن، بیش از ۲۰۰ هزار نفر به کشورهای دیگر پناه بردن و ۱۰۰ هزار نفر دیگه هم هیچ‌وقت پیدا نشدن.

سالها بعد از این نسل‌کشی، گواتمالا رییس‌جمهوری داره به اسم آلوارو کولوم که اولین رییس‌جمهور دموکراتیک این کشور بعد از پنج دهه حکومت‌های نظامی بوده و رودریگو روزنبرگ از مخالفینشه. روزنبرگ یه وکیل کارکشته‌س که بیشتر روی قوانین کسب و کار کار می‌کنه اما در زمینه‌ی قانونگذاری بر اساس قاعده بالادستی هم فعاله. یعنی سیستمی که در اون دولت نتونه قانونی وضع کنه که با معیارهای جهانی در تناقض باشه. هرچند فعالیت روزنبرگ با مرگش برای همیشه به پایان می‌رسه.

اما چیزی که این قتل رو در زمره‌ی قتل‌های عجیب و غریب جا می‌ده اینه که رودریگو روزنبرگ می‌دونست که قراره کشته بشه. بارها گفته بود که رییس‌جمهور وقت گواتمالا و اطرافیانش نقشه‌ی قتل اون رو در سر دارن. و حالا پیش‌بینیش درست از آب دراومده بود. یه روز بهاری ساعت ۸ صبح که با دوچرخه‌ش از خونه خارج شده و پیچیده تو جاده خاکی که یه آدم مسلح می‌دوه سمتش و تپانچه‌ی ۹ میلی‌متری رو نشونه می‌گیره به طرفش و شلیک می‌کنه. روزنبرگ در جا کشته می‌شه و ضارب رو هم کسی نمی‌بینه. آیا روزنبرگ روز قتل و مکان قتل خودش رو هم پیش‌بینی کرده بود؟ عکسی که از صحنه‌ی قتلش هست همه‌چیز رو تصادفی جلوه می‌ده. عکس از فیلم مستندی که سال ۲۰۱۳ درباره‌ی روزنبرگ ساخته شده، برداشته شده. 

فرداش تو مراسم خاکسپاری روزنبرگ اتفاق عجیبی می‌افته که کل کشور رو به هم می‌ریزه و لرزه به جون رییس‌جمهور می‌ندازه. بیشتر از این قصه رو لو نمی‌دیم و پیشنهاد می‌کنیم به اپیزود ۳۹ پادکست چنل‌بی گوش بدید. 

۲ دیدگاه

  • محمد گفت:

    سلام بر علی بندری و ممنون بابت روایت های خیال انگیزش.
    من امروز این اپیزود رو گوش کردم و چون با عقلم جور در نیامد یه سری به درگاه روزنبرگ در ویکی پدیای فارسی و بعدش انگلیسی زدم ظاهرا ماجرا با چیزی که روایت شده متفاوت هست و فرق میکنه آیا زمان تهیه گزارش این اطلاعات جدید نبود؟ ممنون میشم در صورت امکان دلیل این تناقض رو بفرمایید.

  • حسین فرینام گفت:

    از نظرم خیلی واقعه ی جالبی بود و چیزی که برای من جالب ترش میکنه اینه که همه ی این اتفاق ها واقی هستن و این قضیه ای که در این ماجرا رخ داد ممکن برود سرنوشت یک ملت رو رقم بزنه.
    خیلی ممنون از کسانی که این اپیزود ها و پادکست هارو درست میکنن.

دیدگاهتان را بنویسید