Skip to main content

چند ویژگی مرکل که خیلی‌ها از آن بی‌خبرند

 

آنگلا مرکل گفته که امسال از سیاست کناره‌گیری می‌کنه. کسی که اون رو قدرتمندترین زن در جهان می‌دونن. مرکل تنها زنیه که طولانی‌ترین ریاست رو بر کشوری داشته، از مارگارت تاچر هم بیشتر. از سال ۲۰۰۵ تا حالا صدراعظم آلمان بوده اما شخصیت اسرارآمیزی داره. ما تو اپیزود ۲۷ پادکست چنل‌بی بخشی از این شخصیت اسرارآمیز رو شکافتیم و اینجا می‌خوایم درباره‌ی چیزهایی بگیم که احتمالا خیلی‌ها در موردش نمی‌دونن.

مرکل لهستانی؟

یک چهارم مرکل لهستانیه. پدربزرگش سال ۱۸۹۶ تو پوزنان به دنیا اومده بود که اون زمان بخشی از آلمان رایش محسوب می‌شد. خانواده‌ش به ریشه‌های لهستانی‌شون افتخار می‌کردن و پدربزرگش بعد جنگ جهانی اول به برلین مهاجرت کرد و با یه زن آلمانی ازدواج کرد و حاصل ازدواجشون پدر آنگلا مرکل بود. اوایل دهه‌ی ۳۰ خانواده تصمیم گرفتن ارتباط خودشون رو با ریشه‌های لهستانی‌شون قطع کنن. اولین کار این بود که نام و نام خانوادگی خودشون رو عوض کردن و گذاشتن کسنر. بعد پدر و پسر کلیساشون رو از کاتولیک به پروتستان تغییر دادن. چیزی که مرکل تا همین چند سال پیش نمی‌دونست و این کشف گیج‌کننده‌ای بود. اون هم برای زنی که پروتستانتیسم کلید شناخت شخصیتشه. وقتی گذشته‌ی لهستانی مرکل علنی شد یکی از پسرعموهاش فورا برای شام دعوتش کرد. بعد از اون نوشتن که اگه یه روز مرکل رو تو کوچه‌های پوزنان دیدید خیلی تعجب نکنید.  

کیک آلو آنگلا مرکل پادکست فارسی چنل بییه آشپز حرفه‌ای

همون اوایل که زندگی مرکل عمومی شده بود، خیلی دوست داشت درباره‌ی توانایی‌های آشپزی و نونوایی خودش پز بده. دستپختش در سوپ سیب‌زمینی، پیراشکی گوشت و بخصوص کیک آلو خیلی تحسین می‌‌شد. این کیک خیلی زود به معیاری تبدیل شد که نشون می‌داد مرکل چقدر برای زندگی شخصیش با همسرش مایه می‌ذاره. به عنوان دستیار هلموت کوهل در زمان صدراعظمیش هنوز تو فصلی که آلو وجود داشت، دو سه تا آخر هفته رو به پخت کیک آلو اختصاص می‌داد. وقتی خودش صدر اعظم شد، داستان‌های کیک آلو فراموش شدند. حالا فقط عکس‌هایی از قدرتمندترین زن جهان وجود داره که تو صف صندوق بقالی محله وایساده. لیست خرید آنگلا مرکل مشتاقانه مورد کندوکاو قرار می‌گیره ولی قصابی و ماهی‌فروش محله سعی می‌کنن که نم پس ندن.

روزهای سگی

آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین بیشتر از اونچه که فکرش رو بکنید آشناهای قدیمی هستند. هنگامی که دیوار برلین سقوط کرد پوتین مامور کا گ ب در آلمان شرقی بود و مطمئناً از این موضوع خوشحال نبود. شاید رقابت این دو تا ریشه تو سایه‌های تاریک جنگ سر داشته باشه. مرکل وقتی برای اولین‌بار در مقام صدراعظمی پا به کاخ کرملین گذاشت، پوتین یه سگ عروسکی مخملی بهش هدیه داد، درحالیکه مرکل به خاطر اینکه دهه‌ی ۹۰ یه سگ گازش گرفته بود، به شدت از سگ‌ها می‌ترسید. قضیه به همینجا ختم نشد  و پوتین تو جلسه‌ی بعدی در اقامتگاه تابستونیش در دریای سیاه، سگ سیاهش رو وارد جلسه کرد. مرکل یخ‌زده نشسته بود و تصویرها پوتین رو با پوزخندی سرد نشون می‌ده، در حالی که پاهاش رو دراز کرده. جالبه بدونید که مرکل به زبان روسی تسلط کامل داره.

ترس از غرب

نخست وزیر یک کشور کوچک جنوب شرقی اروپا بعد از ملاقات با مرکل حیرت‌زده به رسانه‌ها گفت که  صدراعظم شباهت‌هایی بین اتحادیه‌ی اروپا و اینکاهای باستان می‌بینه و اینکه سیستم ارزشی اروپایی می‌تونه یهو ناپدید بشه. امپراتوری اینکا (۱۴۳۸ – ۱۵۳۳)، یک امپراتوری از مردم بومی (سرخ‌پوست) در آمریکای جنوبی بود که با ورود اسپانیایی‌ها به پرو در هم شکست.

مرکل گاهی از داستان اینکا برای شوکه کردن استفاده می‌کنه، اگرچه هیچکس انتظار نداره در آینده‌ای نزدیک گردشگرهایی رو ببینه که از خرابه‌های بروکسل بالا می‌رن. با این حال صدر اعظم نگران قدرت گرفتن غربه و باور داره دموکراسی، اقتصاد بازار لیبرال و نظام حقوقی غرب در حال مبارزه با نسخه‌ی مدرن جنگ سرد با سیستم‌های اقتدارگرا، غیر دموکراتیک اما از نظر اقتصادی قوی هستند. مرکل در طول عمر خود شاهد فروپاشی حکومت‌هایی بوده و می‌خواد از چنین سرنوشتی در مقابل غرب جلوگیری کنه.  

مامان مرکل

مرکل فامیلش رو از نام خانوادگی همسر سابقش گرفته و با اینکه بچه‌ای از خودش نداره آلمانی ها به او لقب “موتی”-یا “مامان” رو دادن. الگوی او ماری کوری ، اولین زنی بود که برنده جایزه نوبل شد. مرکل با داشتن مدرک در شیمی و فیزیک کوانتوم ، تنها زنی بود که در بخش شیمی نظری آکادمی علوم شرق آلمان شرقی صاحب موقعیت شد.

 

منبع: گاردین و Inc.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید