skip to Main Content
تلاش دوباره برای یافتن کشتی ارنست شکلتونزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

تلاش دوباره برای یافتن کشتی ارنست شکلتونزمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

کشتی شکلتون با اسم Endurance مشهورترین کشتی غرق شده‌ایه که هنوز پیدا نشده. این کشتی که ارنست شکلتون در سفر اکتشافی شکست‌خورده‌اش در سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ همراهش بود از دهه‌ها پیش ته دریای ودل جا خوش کرده. ما تو اپیزود ۳۷ پادکست چنل‌بی قصه‌ی هنرلی ورزلی رو تعریف کردیم که با الهام از سفر ارنست شکلتون پا به جنوبگان گذاشت.

خیلی‌ها تلاش کردند جایی که حالا کشتی در آن به زمین نشسته رو پیدا کنن. به بعضی‌ها هم اجازه‌ی جست‌وجو دادن ولی پوشش یخی که روی دریای اون منطقه وجود داره مسیریابی رو پرچالش کرده.

با این حال بعضی از محققان از جمله دکتر جان شیرز و همکارانش ناامید نیستند. اگرچه تو آخرین ماموریت صدمه دیدن و مجبور به برگشت شدن. این تیم که دفعه‌ی قبل وسیله‌ی نقلیه‌شون ناپدید شد، حالا میخواد شناورهای مختلف رو امتحان کنه. اگه گروه موفق بشه کشتی رو پیدا کنه نقشه‌ش رو تهیه می‌کنه، ازش عکس می‌گیره اما قصد نداره هیچ شی‌ای رو بازیابی کنه.

کشتی شکلتون اپیزود جنوبگان پادکست چنل بیکشتی شکلتون اهمیت تاریخی زیادی داره و براساس پیمان بین‌المللی قطب جنوب به عنوان بنای یادبود در نظر گرفته شده و به هیچ وجه نباید آسیبی بهش وارد بشه.

دکتر شیرز می‌گه: “این کشتی به یک نماد تبدیل شده. اگه بتونیم شناساییش کنیم با استفاده از لیزر اسکن سه‌بعدی دقیقی روش انجام می‌دیم و امیدواریم بتونیم پخش زنده‌ای ازش داشته باشیم. ” داستان حماسی زنده ماندن شکلتون در تاریخ سفر به قطب جنوب تکان‌دهنده است. از کشتی‌های غرق شده در اونجا معروف‌ترینشون همین کشتیه که هنوز پیدا نشده.

کسی هست که درباره‌ی ارنست شکلتون و سفر معروفش با تیم شاهنشاهی به قطب جنوب در سالهای ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۷ چیزی نشنیده باشه؟ کشتی کاوشگر Endurance که بیشتر از ۱۰ ماه در یخ دریا محبوس شده بود، در اطراف دریای ودل حرکت کرد تا اینکه در نهایت توسط شناورها خرد شد و به اعماق سقوط کرد. تلاش بعدی ارنست شکلتون و همراهانش که از کشتی پیاده شدن و با قایق‌های نجات فرار کردن و تونستن خودشون رو به جای امنی برسونن، به افسانه‌ای تبدیل شده.

نقسه جستجوی کشتی شکلتون اپیزود جنوبگان پادکست چنل بیجایی که کشتی در ۳۰۰۰ متری آب پایین رفت مکان شناخته شده‌ایه. فرانک ورسلی موقعیت کشتی رو با استفاده از یه زاویه‌سنج طول‌یاب و زاویه‌یاب ثبت کرد. اما رسیدن به این قسمت از دریای ودل، درست در شرق صفحه‌های یخی لارسن تو جنوبگان حتی برای یخ‌شکن‌های مدرن خیلی کار سختیه.

دکتر شیرز و همکارانش در سال ۲۰۱۹ از طریق آفریقای جنوبی کشتی تحقیقاتی خودشون رو به سمت جنوبگان روانه کردن. یه زیردریایی اتوماتیک در جایی که کشتی به زمین نشسته مستقر کردن ولی بعد ۲۰ ساعت رباتی که رفته بود ته آب تماس خودش رو با سطح از دست داد.

حالا قراره فوریه‌ی سال ۲۰۲۲  ماموریت جدیدی تدارک دیده بشه که وزارت خارجه‌ی بریتانیا متولی اونه و هزینه‌ش از طریق صندوق میراث دریایی Falklands تامین می‌شه. اما چالش همچنان برقراره. یخ‌هایی که شکلتون رو گرفتار کردن و کشتی‌ش رو در هم شکستن هنوز بعد از ده‌ها سال مانع بزرگی برای اکتشاف هستند.

یه سوال اساسی میزان خرابی کشتیه و موجوداتی که تو کشتی یا اطراف اون زندگی می‌کنن. نرم‌تنانی که در دریاهای شمالی چوب‌های کشتی‌ها رو می‌بلعن در آب سرد جنوبگان نمی‌تونن دوام بیارن. اما اینجا منبع زیادی از کربن چوب وجود داره که اکوسیستم ویژه‌ای رو به وجود میاره. احتمال می‌ره که چیزهای جالبی کشف بشه که تو لاشه‌ی کشتی زندگی می‌کنن. حتی ممکنه گونه‌های جدید جانوری پیدا بشه.

منبع: بی‌بی‌سی

8 نظر
  1. سلام به علی آقا و تیم خوبتون
    آقا این درسته که آدمو معتاد میکنین بعد به حال خودش ولش میکنین بعدش آدم مجبور میشه بره پادکستای بی کیفیت ایرانی دیگه رو گوش کنه
    آقا اگه داستان کم آوردین میتونین داستانای ایرانی رو تعریف کنین
    الآن ۴ماه شده اپیزود جدید ندادید(بابا تورو خدا یه چیزی دست و پا کنین بسازین بدین بیرون ما پاره شدیم از انتظار)

    ال

  2. با سلام خدمن همه شما همراهان جان، شما که داستان روح عریان انسان را در صدای زیبایتان به تصویر میکشید
    بسیار جالب و بینظیر بود ، اولین پادکستی بود که لذت بردم، دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *