Skip to main content

سرآغاز روایت جنایت واقعی در پادکست

شاید بشه گفت سریال تحسین‌شده‌ترین و پرشنونده‌ترین پادکست در تاریخ این رسانه در جهانه. پروژه‌ای که بیشتر از هفت ساله ادامه داره و الهام‌بخش و الگوی خیلی از پادکست‌ها و مستندهای دیگه بخصوص در زمینه‌ی داستان واقعی و جنایت واقعی شده و خیلی از جوایز معتبر مربوط به پادکست و روزنامه‌نگاری رو درو کرده. سریال در آیتونز برای یه مدت طولانی جایگاه اول رو داشت و فصل اول و دوم پادکست نزدیک ۴۰۰ میلیون بار دانلود شده که یک رکورد جهانی به حساب میاد.

سریال یه پادکست روزنامه‌نگاری تحقیقیه که سارا کینیگ اون رو میزبانی می‌کنه، سارا کینیگ و جولی اسنایدر تولید‌کنندگانش هستند و جزو مجموعه پادکست‌های This American Life محسوب می‌شد تا اینکه پارسال یعنی سال ۲۰۲۰  به نیویورک‌تایمز ملحق شد. گفته می‌شه ارزش این معامله ۲۵ میلیون دلار بوده و توافق شده که سارا کینیگ و جولی اسنایدر به استخدام نیویورک‌تایمز دربیان. تا حالا سه فصل از این پادکست منتشر شده که هر فصل به تحقیق درباره‌ی قتل یا پرونده‌ای اختصاص داره و با آدم‌های درگیر و مرتبط با پرونده صحبت می‌شه. فصل اول درمورد قتل یه دانش‌آموز در ایالت بالتیمور بود که سال ۱۹۹۹ اتفاق افتاد. فصل دوم به گروهبان بو برگدال سرباز ارتش آمریکا اختصاص داشت که ۵ سال دست طالبان اسیر شد و بعد به فرار متهمش کردن. فصل سوم هم پرونده‌های موجود در مجتمع مرکز عدالت در منطقه کلیولند رو بررسی می‌کنه. فصل چهارم هنوز شروع نشده و زمان پخشش معلوم نیست.

سارا کینیگ زمانی که سریال رو شروع کرد ۴۵ ساله بود و حالا ۵۲ ساله‌س. نیویورک به‌ دنیا اومده و پدرش جولیان کینیگ کپی‌رایتر معروفی بوده. تو دانشگاه علوم سیاسی خونده و بعد از دانشگاه سالها روزنامه‌نگاری کرده و چند وقتی هم تو روسیه گزارشگر ABC News بوده، برای نیویورک‌تایمز قلم زده و بعد به عنوان تهیه‌کننده‌ی This American Life مشغول به کار شده و از اونجا بوده که پا به دنیای پادکست گذاشته. سال ۲۰۱۵ مجله‌ی تایم کینیگ رو به عنوان ۱۰۰ آدم تاثیرگذار معرفی کرد و سالهای بعد موفقیت‌های بیشتری هم به دست آورد. تو این مصاحبه می‌گه که «جولی اسنایدر بهش گفته که بیا یه پادکست رو شروع کنیم، هیچ خطر و ریسکی نداره، مجبور نیستیم به هیچ ایستگاه رادیویی بفروشیمش، هیچ محدودیتی تو زمان نداریم، می‌تونیم توش فحش بدیم، آزادی کامل توش داریم چون کسی بهش گوش نمی‌ده و هر چی که باشه خوبه. به این فکر کردیم که برای سیزن اول چقدر باید شنونده داشته باشیم تا سیزن دو رو هم بسازیم. اون موقع فکر کردیم ۳۰۰ هزار دانلود خوبه ولی همون پنج روز اول بعد از انتشار اپیزود اول به ۳۰۰ هزار دانلود رسیدیم.»

کینیگ عقیده داره که سریال “درباره اصول اولیه است: عشق و مرگ و عدالت و حقیقت. همه این چیزهای بزرگ و بزرگ.” و تلاش برای ساخت اون به عنوان یک داستان مستند واقعاً خیلی سخته اما تلاش برای ساختش به عنوان یه سریال به قدمت دیکنزه.

می‌گه که هیچ‌وقت موضوع و ساختار رو بر اساس علاقه‌ی شنونده انتخاب نکردن. اینجوری نبوده که تحقیق کنن ببینن مخاطب چی دوست داره و چه جوری دوست داره، بلکه علاقه و اشتیاق خودشون بوده که هم موضوع رو تعیین کرده و هم ساختار اپیزودها رو ساخته. تو این گفت‌وگو توضیح می‌ده: «ما واقعاً دوست داریم آزمایش کنیم. خود سریال یه آزمایش بود. هر فصلی که انجام دادیم یه آزمایش بود. این چیزیه که ما بهش علاقه داریم. ولی من نگران. آیا تعداد ما کم میشه؟ آیا تبلیغات ما از بین می‌ره؟ آیا اگر این رو امتحان کنیم  یا اون رو، یا چیز دیگه‌ای رو، دوباره به هیچ تبدیل می‌شیم؟ و من از این متنفرم. من دوست دارم بتونم هر کاری رو که می‌خوام انجام بدم.»

۳ دیدگاه

  • سهیلا قاسمی گفت:

    من کتابهای BPlust را بخواهم بخرم ، چه راهی وجود دارد .
    فقط یک ماه در ایران هستم و به خارج از کشور می روم
    شماره تماس من
    ۰۹۱۲۵۳۵۲۵۱۰

  • عباس گفت:

    مثل همه کارهای قبل عالی بود
    هم غمگین شدیم و اشک ریختیم هم لذت بردیم از شنیدن
    نمیدونم فقط من این احساس رو دارم یا نه ، اینکه ی ساعت کردن اپیزوت ی جوری انگار خیلی کمه
    نه مثل اپیزودهای اول نه مثل الان
    این سریال شاید تو سه قسمت قشنگ تر بود
    البته شاید صبر من کم باشه
    ممنون از جناب بندری

دیدگاهتان را بنویسید