Skip to main content

لسلی ملسید بچه‌ی یازده ساله‌ای که به هوای نون خریدن از خونه رفت بیرون و دیگه برنگشت یکی از قربانیان آزار جنسی از خیل آزارهایی بود که تازه چند ساله داره گزارش‌هایی ازش درمیاد که در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی در انگلستان تبدیل به اپیدمی شده بوده. روایت کشته شدن و تلاش برای پیدا کردن قاتلش رو تو پادکست سریالی منچستر۱۹۷۵ می‌تونید بشنوید.

آزار جنسی در راچدیل به لسلی ختم نشد و چند سال بعد وجود حلقه‌ی وسیعی تو این شهر که به آزار دختران نوجوان زیر سن قانونی دست زده بودن، افشا شد. پلیس تحقیقات گسترده‌ای رو شروع کرد که طی اون تخمین زده شد که فقط در همین شهر حداقل ۱۴۰۰ کودک بین ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۳ مورد سوء استفاده قرار گرفته‌ن. سال ۲۰۱۵ پلیس منچستر بخاطر رسیدگی نکردن کامل به اتهامات سوءاستفاده جنسی کودکان بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ عذرخواهی کرد و بعد از اون یک سلسله برکناری و استعفا در پلیس منچستر اتفاق افتاد.

اواخر سال ۲۰۱۱ کمیساریای کودکان یک تحقیق دو ساله در مورد استثمار جنسی کودکان توسط گروه‌های خیابونی رو شروع کرد و بعد از محکومیت اعضای باند راچدیل، وزارت آموزش و پرورش بریتانیا اعلام کرد که بودجه جدیدی رو برای حفاظت از کودکان آسیب‌پذیر اختصاص می‌ده.

پارسال یعنی سال ۲۰۲۰ گزارش‌هایی تو نشریات انگلیس منتشر شد که درباره‌ی کشف پلیس از آزارهای جنسی گسترده در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی تو انگلستان نوشته بودن. طبق این گزارش گاردین پلیس گفته که در حال کشف یه “اپیدمی” پنهان سوء استفاده از کودکان در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ بوده، لسلی سال ۱۹۷۵ کشته شد و بنابراین یکی از قربانیان این اپیدمی بوده. پلیس گفته بود که این کشف منجر به محکومیت افراد زیادی می‌شه که قدرت خودشون رو برای سواستفاده جنسی از کودکان به کار گرفته بودن. بعد از شروع تحقیقات بیشتر از چهار هزار حکم مجرمانه تو دادگاه برای جنایت‌های جنسی دهه‌های قبلش صادر شده. صدها نفر از متخلفان از جمله معلمان، خدمه‌ی کلیساها و مراکز مذهبی و پرستارها فکر می‌کردن که از چنگ قانون قسر در رفتن و خیلی از قربانیانشون هم یا آسیب دیدن، یا خودشون رو کشتن یا با مشکلات روانی شدید روبرو شده‌ن. اکثر قریب به اتفاق موارد آزار جنسی هیچ‌وقت به پلیس گزارش نشده. خیلی از قربانی‌ها تصور نمی‌کردن کسی باورشون کنه.

آزار جنسی کودکان در انگلستان پادکست فارسی چنل‌بیتلاش پلیس برای کشف اپیدمی آزار جنسی از کودکان سال ۲۰۱۴ شروع شده و اسم عملیات رو هیدرانت گذاشتن. از زمان شروع عملیات هفت هزار مظنون شناسایی شدن و بیشتر از ۱۱ مورد آزار جنسی کشف شده که بعضی‌هاشون به دهه‌ی ۱۹۴۰ برمی‌گرده.

از این موارد پلیس ۴۷ درصد رو بررسی نکرده و علتش در بیشتر از یک سوم موارد به خاطر مردن مظنون بوده. در بعضی‌ها مظنون شناسایی نشده و بیشتر از یک سوم اتهامات منجر به محکومیت تو دادگاه شده و از کل موارد بررسی شده تو ۶ درصد مظنون‌ها تبرئه شدن.

این اولین‌باره که عملیات هیدرانت آمار محکومیت برای سوء استفاده جنسی از بچه‌ها رو منتشر کرده. پلیس می‌گه آزار جنسی تو دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ همه‌گیر بوده و ما نمی‌تونیم مقایس واقعی‌ش رو به دست بیاریم. چیزهای زیادی هست که هنوز کشف نشده و قربانی‌های خیلی بیشتری هم هستند که هنوز نیومدن سراغمون.

وقتی اون اتفاق برای لسلی افتاد، با خانواده‌ش تو حومه‌ی منچستر در غرب یورکشایر زندگی می‌کرد، پلیس آگاهی چندانی برای مواجهه با آزارگران جنسی نداشت و حتی در تحقیقات خودش درباره‌ی قتل لسلی هم دچار اشتباه‌های پی‌درپی در تصمیم‌گیری بود. حالا این گزارش‌ها و افشاگری‌ها نشون می‌ده که برخورد نادرست پلیس محدود به یه محله تو حومه‌ی منچستر نبوده و کل انگلستان درگیر سلسله آزارهای جنسی در قبال کودکان شده و تبعاتش تا دهه‌ها دامن قربانیان، سیستم قضایی و پلیس انگلستان رو گرفته.  

 

عکس بالای این مطلب از این‌جاست.

۱۱ دیدگاه

  • عاطفه گفت:

    سلام کاش دلیل واضح و روشنی برای این اپیدمی ارائه میشد.
    چرا تو اون دهه ها باید این موضوع خیلی تکرار بشه
    ایا فقط انگلیس تو اون برهه زمانی یک چنین چیزی تجربه کرده یا مثلا در امریکا یا سایر کشورها هم بوده همچین چیزی؟؟؟
    تشکر میکنم از زحمات شما

    • بهاره گفت:

      من فکر میکنم چیزیه که همه جا و همه وقت بوده فقط الان در جوامع آگاهی بیشتر شده و دربارش صحبت میکنیم اینکه حالا انگلستان داره گزارش میده به این معنا نیست که بقیه جاها نبوده

  • مجتبی گفت:

    خیلی دوست دارم اون کسی که قربانی داره میگره تو این موضوع دقیقا اون لحظه ذهنش داره چی پرورش میده

  • لاله گفت:

    ماجرا خیلی پیچیده است و ابعاد زیادی هم داره ، ولی یه موردی هست . اینکه من تصور می کردم آلت نمایی فقط یه جایی مثل ایران اتفاق می افته ، ولی شنیدیم که توی بقیه جاهای دنیا هم این کارو میکنن .دست کم توی این مورد فرقی با بقیه نداریم

    • بهاره گفت:

      آلت نمایی نوعی اختلال روانی به نام exhibitionism هست و بنابراین همه جای دنیا وجود داره چون همه جای دنیا بیمار روانی هست مهم اینکه آیا قانون با این افراد برخورد میکنه یا نه بلکه مثل ایران زنان قربانی رو مقصر میدونه!

  • سجاد گفت:

    چرا یک نفر باید برای یک لذتی ک فقط چن ثانیه طول میکشه سال های سال زندگی چندین نفر رو تحت تاثیر قرار بده ؟؟ تصورش فوق العاده سخته…. واقعا از این داستان متاثر شدم. دلم برای تمامی این قربانی ها میسوزه آدمای بی گناهی که از بد روزگار تو تله یک منحرف افتاده ن.

  • علی گفت:

    کاش به نحوه خودکشی برادر لسلی اشاره میشد و ذکر میشد در پادکست ، هرچند تلخ بوده اما بهتر بود که بدونیمش.

    • رویا گفت:

      سلام.
      من سرچ کردم درموردش
      ظاهرا با چاقوی آشپزخونه گلوشو بریده و از خونریزیِ زیاد فوت کرده. “حمام خون” اصطلاحیه که اون منبع خبری به کار برده. جنازه‌ش رو هم همسرش پیدامیکنه

  • سوپر ال گفت:

    سلام میشه یه درصد سیاست داشته باشین بعد نظر بدین؟؟
    خیلی ممنون

  • مهشاد گفت:

    برای دوستاتی که مثل من کنجکاو بودن درباره چگونگی خودکشی برادر لسلی،بگم که با یک چاقو آشپزخانه گلوی خودش رو بریده.

دیدگاهتان را بنویسید