Skip to main content

اوسیج‌ها تو «عصر وحشت در اوکلاهاما» سریال دیگه‌ای از پادکست چنل‌بی، نقش محوری دارن. قصه از اونجا شروع می‌شه و با اون‌ها ادامه پیدا می‌کنه و به اون‌ها ختم می‌شه. ولی اوسیج‌ها، این قبیله‌ی بومی آمریکایی، کی بودن و چرا اینقدر داستان درست کردن؟

اوسیج‌ها از کجا اومدن؟

اوسیج‌ها از قبیله‌های بومی آمریکا هستن که حدود ۷۰۰ سال قبل از میلاد تو دره‌های رودخونه‌ی اوهایو و می‌سی‌سی‌پی زندگی می‌کردن. شاید به همین دلیله که اسم قبیله معنی «آب آرام» رو می‌ده. این قبیله هم مثل خیلی از قبایل دیگه یه جا نموند و برای شکار مهاجرت‌های مختلفی کرد. بوفالو و خرس و حیوون‌های مختلف شکار می‌کرد و البته به کشاورزی هم وابسته بود.

اوسیج مردم بومی آمریکا پادکست چنل‌بی

مردمان اوسیج خیلی قدبلند بودن و می‌گفتن که بلندترین نژاد مردان تو آمریکای شمالی رو دارن. صحبت از بالای دو متر قده. چیزی که تو تاریخ این قبیله ثبت شده حکایت از ملتی غیرمعمول، شجاع و جنگجو داره. اوایل قرن نوزدهم به قدرت غالب منطقه تبدیل شده بودن که قبایل همسایه ازش می‌ترسیدن. این قبیله منطقه‌ی بین رودخونه‌های میسوری و رد و اوزارک‌ها تو شرق و دامنه کوهه‌های ویچیتا در جنوب رو کنترل می‌کردن. زندگی‌شون با تشریفات مذهبی همراه بود و از نظرشون قبیله‌ها به گروه‌های نمادین آسمان و زمین تقسیم می‌شدن. آیین‌های شاعرانه‌ی زیادی هم داشتن و رسم این بود که واسه هر نوزادی که به دنیا میاد، تاریخ آفرینش جهان رو بخونن.

اوسیج‌ها زمین‌های بخشی از اوکلاهاما رو هم خریده بودن. اینجوری نبود که با اونجا بیگانه باشن. داشتن قلمرو خودشون رو هی گسترش می‌دادن و این وسط با قبایل مختلف وارد جنگ می‌شدن تا اینکه دولت آمریکا تمام اوسیج‌ها رو مجبور کرد که سال ۱۸۳۹ کوچ کنن اوکلاهاما. کوچ سختی براشون بود و تلفات زیادی دادن و می‌گن که بیشترین تلفات مربوط به مادرهای جوان و نوزادها بوده. این آخرین کوچ جمعی اوسیج‌ها بود که زندگی‌شون رو به کلی زیر و رو کرد.

اوسیج 2 مردم بومی آمریکا پادکست فارسی چنل‌بی

اوسیج‌ها در اوکلاهاما

اوسیج‌ها تو اوکلاهاما واسه خودشون یه شهرستان درست کردن و اسمش رو هم اوسیج گذاشتن. این شهرستان سال ۱۹۰۷ ایجاد شد، وقتی که اوکلاهاما دیگه به عنوان یه ایالت پذیرفته شده بود. اوسیج‌ها اینجا دیگه مالک زمین‌ها بودن، برعکس خیلی از قبایل دیگه که زمین‌ها رو اجاره کرده بودن. همونطور که تو اپیزود اول سریال «عصر وحشت در اوکلاهاما» شنیدیم، در شهر اوسیج‌ها نفت از دل زمین جوشید و اونها رو به پول زیادی رسوند. زمین‌های اشتراکی مازاد خودشون رو بین اعضای قبیله تقسیم کردن به طوری که سال ۱۹۰۶ به هر اوسیج ۶۵۷ هکتار زمین می‌رسید و بعد حق امتیاز نفت و سایر مواد معدنی رو پیدا کردن. زمین‌ها رو برای استخراج نفت اجاره می‌دادن و هم اجاره دریافت می‌کردن و هم تو پول نفت سهیم بودن.

آیین‌های شاعرانه‌ی زیادی هم داشتن و رسم این بود که واسه هر نوزادی که به دنیا میاد، تاریخ آفرینش جهان رو بخونن.

سال ۱۹۲۰ اوسیج درآمدهای زیادی از حق امتیاز نفت می‌گرفت و اعضاش به عنوان ثروتمندترین مردمان آمریکا به حساب می‌اومدن. همین پول هم بود که ماجراهای تلخ و سنگین زیادی رو رقم زد. در طول این دهه شهرستان اوسیج محل قتل‌های مختلفی بود. به دلیل ثروت عظیمی که به وجود اومده بود تخمین می‌زدن که شصت نفر از اعضای قبیله در حالی کشته شدن که سفید‌ها تلاش می‌کردن حق مالکیت و حق امتیاز زمین‌هاشون رو به دست بیارن. این شد که کنگره‌ی آمریکا سال ۱۹۲۱ قانونی رو تصویب کرد که برای خانواده‌هایی که نصف بومی بودن و نصف نبودن تا زمانی که فرد “صلاحیت” خودش رو ثابت کنه دادگاه حق معامله تعیین می‌کرد و حق ارث هم به کسانی می‌داد که نصف یا بیشتر از تبار اوسیج بودن. با این حال این دهه به دهه‌ی سلطنت ترور معروف شد و اوسیج‌های زیادی قربانی کلاهبرداری یا قتل‌ توسط سفیدپوست‌هایی شدند که مشتاق بودن ثروت اونها رو تصرف کنند.

امروزه، ملت اوسیج ۱۳ هزار و ۳۰۷ عضو قبیله دارن که حدود نصف این تعداد تو اوکلاهاما زندگی می‌کنن. از نسلی که به یکباره به ثروت هنگفت رسیدن تقریبا همه از دنیا رفتن اما اوسیج هنوز هم قبیله‌ی برخورداریه و انگار پولدارهاشون بیشتر از همه چیز به کازینوداری علاقه‌مندن.

۶ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید