Skip to main content

ملت اوسیج دوران سختی رو پشت سر گذاشته تا به امروز رسیده. اوسیج همونطور که تو پادکست سریالی عصر وحشت در اوکلاهاما شنیدیم یکی از قبیله‌های ریشه‌دار و بومی آمریکاست که تا به امروز خودش رو حفظ کرده و به صورت یه ملت باقی مونده. الان که اوسیج از دوران و تاریخ پراتفاق خودش فاصله گرفته، چه‌طور زندگی می‌کنه؟ آیا هنوز هم پیوندهایی که بین آدم‌های این قبیله وجود داشت برقراره؟

بخشی از تاریخ اوسیج رو می‌تونید تو اوسیج‌ها، مردمان آب‌های آرام بخونید.

قبیله اوسیج 4 سریال عصر وحشت در اوکلاهاما پادکست فارسی چنل بیتبعیض‌های نژادی در مورد اوسیج‌ها هم وجود داشته. بچه‌های اوسیج از خانواده‌هایشان گرفته می‌شدن و به مدارس شبانه‌روزی می‌فرستادنشون تا طبق دستورالعمل‌های سفید تربیت بشن. ولی به خاطر ثروتی که این قبیله داشت بچه‌ها رو به مدارس شبانه روزی خصوصی می‌فرستاد و این یه فرصت مغتنم برای اون‌ها بود که انگلیسی و لاتین یاد بگیرن. گرچه اجازه نداشتن به زبان اوسیج تو مدرسه‌ها صحبت کنن که این هم قوانین دولت فدرال بود. همین هم باعث شد که به تدریج از اوایل دهه ۱۹۰۰ شروع به از دست دادن زبان بومی خودشون بکنن و الان دیگه کمتر کسی از ملت اوسیج به زبان بومی حرف می‌زنه، تقریبا همه تو خونه‌ها انگلیسی‌زبان هستند.

ملت اوسیج همونطور که تو پادکست هم شنیدیم از استخراج نفت تو زمین‌های خودش به ثروت هنگفتی در اوایل قرن بیستم رسیده بود، ثروتی که با قوانینی که بعدها به وجود اومد محدود شد اما کاملا از بین نرفت و هنوز هم استخراج مواد معدنی نقش مهمی در زندگی این مردم ایفا می‌کنه.

سال ۲۰۰۶ رفراندومی برگزار شد و با موافقت دولت مرکزی، این قبیله تونست قانون اساسی خودش رو تدوین کنه، سیستم قضایی، اجرایی و حمایتی خودش رو داشته باشه و تا زمانی که قوانینش با قوانین دولت فدرال ناسازگار نباشه، اعتبار داره و ازش حمایت می‌شه.

قبیله اوسیج 3 سریال عصر وحشت در اوکلاهاما سریال چنل بیشرط اصلی وجود ملت اوسیج «هر شهروند یک رای» بود. پیش از اون، آدمها به نسبت سهام و ثروتی که داشتن رای می‌دادن. حالا اوسیج بیشتر از ۲۰ هزار عضو ثبت نام شده داره که تقریبا یک سوم اون‌ها در منطقه قضایی مختص این قبیله ساکن هستند. اعضای دیگه خارج از منطقه‌ی قبیله‌ایشون، تو اوکلاهاما و سایر ایالت‌های آمریکا زندگی می‌کنن. شرط عضویت اینه که یا خون اوسیج تو رگ‌هات باشه یا فرزند خانواده‌ای باشی که اوسیج هستند.

این قبیله هنوز به آداب و رسومش پایبنده، گرچه ممکنه که اعضاش مذاهب مختلف داشته باشن. اونا می‌گن پیوند مشترک ما در تاریخ، سرزمین و زبان ما نهفته‌ست. هنوز چند زبان مادری بین اعضا وجود داره و از شش ماهگی تا مهد کودک بچه‌ها رو با زبان اوسیج آشنا می‌کنن و برای کلاس‌های این‌چنینی حمایت‌های مالی وجود داره. رقص سنتی خودشون رو دارن و انواع مراسم مثل نامگذاری‌ طایفه‌ها و میز شام خاص و لباس تشریفاتی منحصر به فرد. غیر از این از اعضا از نظر بهداشت و درمان مراقبت می‌شه و اینطور که منابع مختلف می‌گن سالانه ۹ هزار دلار به اعضا شهریه داده می‌شه. هر کدوم از اعضا کارت سلامت دارن که برای افراد زیر ۶۵ سال سالانه ۵۰۰ دلار  و برای افراد ۶۵ سال و بالاتر  هزار دلار در نظر می‌گیره. پولی هم برای آکادمی خصوصی و مدرسه که کودکان اوسیج در اون آموزش‌های مختلف می‌بیننن، در نظر گرفته می‌شه. برای درآمدزایی بیشتر هم پمپ بنزین، مغازه‌ها و کازینوهای مختلفی دارن و به پولی که نه به شدت قبل، اما همچنان از راه نفت نصیبشون می‌شه، بسنده نکردن. این تلاش‌ها ثابت می‌کنه اوسیج از اون قبیله‌هاییه که نمی‌خواد منقرض بشه و قرص و محکم خواهد موند، گرچه به مرور خیلی از ویژگی‌های خودش رو از دست داده و می‌ده.

 

تمام عکس‌های این مطلب از این گزارش تصویری نشنال جئوگرافیک و این گزارش عکاسی از زنان اوسیج در واشنگتن پست است که پیشنهاد می‌کنیم هر دوش رو ببینید.

۴ دیدگاه

  • Heisenberg گفت:

    درود به تیم چنل بی،من مدت دو سه ماه بیشتر نیست که با شما آشنا شدم اما مصمم هستم که همه ی اپیزود های فوق العاده تون رو پیگیری کنم،دمتون گرم و با همین فرمون برید جلو که صدر جدول هستین.

    درضمن چقد خوب شد که عکس دخترای امروزی قبیله اوسیج رو هم گذاشتین،چون توی پیج اینستا با پست کردن عکس *آنا براون* گلوله خوردن کمش بود چقدم از ملت فحش خورد بیچاره …

    حالا کجان اونایی که هرچی بهشون میگفتی این تیپ و قیافه ی آنا* مال دوره ی خودش توی صد سال پیشه ولی بعضیا توقع داشتن از یه دختر بومی ایندین صد سال پیش سوفیا لورن دربیاد…

    حالا این عکسا رو ببینن شاااااید نظر مبارکشون برگرده
    مخصوصا عکس اولی داف شونه فک کنم????

    • Heisenberg گفت:

      راستی حتما پیشنهاد میکنم دوستان معترض به قیافه (آنا براون )عکس های دخترهای امروزی قبیله ی اوسیج رو از صفحه نشنال جئوگرافیک که لینکش رو بچه های چنل بی توی قسمت توضیحات گذاشتن نیگا کنن،باشد که دیگه پشت سر مرده حرف نزنن????

      مرسی چنل بی????

  • آیدا گفت:

    بسیار بسیار ممنون برای دو پادکست خوبتون .من تمام قسمت ها رو چندین و چند بار گوش می کنم .فکر می کنم دیگه نیازی به تبلیغ ندارید چرا که تمام کسانی که پادکست گوش می کنند شما رو می شناسند ،در ضمن برای برنامه خوبتون در کلاب هوس هم ممنون ‌

  • محمد ستا ی گفت:

    سلام
    تشکر فراوان جهت اپزودها و کتابهای صوتی جالب و مفید

دیدگاهتان را بنویسید