Skip to main content

در اپیزود هشتاد و دو پادکست چنل بی ماجرای سریالی عصر وحشت در اوکلاهاما در مورد تئودور روزولت بیست و ششمین رئیس جمهور آمریکا صحبت شد.

نویسنده مهمان: مجید گیروانی

نکته بسیار جالب در مورد روزولت اینه که این فرد به شدت مخالف انحصار ( anti-trust) بود و از اتفاق توسط کسانی غیر مستقیم به قدرت رسید که حامی انحصار بودند. این درحالی بود که درسال ۱۹۰۰ جامعه آمریکا به شدت درگیر انحصار افرادی مانند جی پی مورگان (J. P. Morgan), جان دی راکفلر(John D. Rockefeller) و آندرو کارنیگی (Andrew Carnegie)  بود و این افراد با هزینه بسیار سنگین تونسته بودن ویلیام مک کینلی (William McKinley) رو در سال ۱۹۸۶ به ریاست جمهوری آمریکا برسونند.

تئودور روزولت رییس جمهور آمریکا

روزولت در سال ۱۹۰۰ در حالی قصد کاندیداتوری ریاست جمهوری رو داشت که بعد از کسب محبوبیت به واسطه جنگ آمریکا-اسپانیا در سال ۱۸۹۸ فرماندار نیویورک شده بود و بنابراین صاحبان صنعت (افرادی که بالا اسم‌شون رو آوردیم) که انحصار رو هم در دست داشتن به خاطر ترس از اینکه ممکنه این فرد در انتخابات پیروز بشه ویلیام مک کینلی رئیس جمهور وقت رو متقاعد کردند که این فرد رو به عنوان معاون خودش در دور دوم ریاست جمهوری در سال ۱۹۰۰ معرفی کنه. در ساختار دولت آمریکا معاون رئیس جمهور تقریبا هیچ قدرتی نداره مگر در صورتی که به هر دلیلی رئیس جمهور نتونه به وظائف خودش عمل کنه. بدین ترتیب تئودور روزولت معاون رئیس جمهور شد غافل از اینکه ویلیام مک کینلی قراره به دست یکی از کارگران آنارشیست و بیکار همون کارخانجاتی که توسط مورگان انحصارطلب به ورشکستی افتادن ترور بشه.

روزولت که به نوعی بدون رای مستقیم مردم در سال ۱۹۰۱ بعد از ترور ویلیام مک کینلی رئیس‌جمهور شده بود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و اثرگذارترین روسای جمهور آمریکا تبدیل شد به طوری که از بین چهار رئیس‌جمهوری که مجسمه غول پیکر اون‌ها در یادواره کوه راشمور Mount Rushmore Memorial تراشیده شده نقش این رئیس‌جمهور نیز وجود داره؛ البته در سال ۱۹۰۵ هم کاندید ریاست جمهوری و در انتخابات برنده شد.

روزولت بر کوه مانروشمور پادکست فارسی چنل بی

تصویر غول پیکر روزولت بر کوه راشمور

تدی بر پرفروش‌ترین عروسک جهان کیست؟

اسم عروسک معروف تدی بر (teddy bear) با الهام از اسم تدی یا همون مخفف تئودور به این اسم معروف شده و داستانش به این شرحه که وقتی روزولت برای حل و فصل یک مناقشه در بین ایالت‌های لوئیزیانا و میسیسیپی به آنجا رفته بود در نزدیکی مرز ایالتی با یک بچه خرس از نژاد گریزلی مواجه شد ولی از شلیک به آن بچه خرس سرباز زد و هنگامی که این ماجرا توسط کارتونیست آمریکایی یعنی کلیفورد بریمن در در روزنامه واشنگتون پست به تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۰۲ چاپ شد به خاطر تقدیر از روزولت نام تدی خرسه روی آن گذاشتند و همین سرآغاز این عروسک‌ها بود.

تئودور روزولت پادکست فارسی چنل بی

کارتون معروفی که آغاز خرس‌های عروسکی تدی شد

بعدها تدی خرسه در کمدی‌های مستر بین هم دیده شد و محبوبیتی بیشتر از قبل پیدا کرد.

تدی بیر روزولت پادکست فارسی چنل بی

چیزهای جالب دیگری هم در مورد تئودور روزولت هست:

۱- برای میانجی‌گری در پایان دادن به جنگ ۱۹۰۴ روسیه، اولین آمریکائی برنده جایزه صلح نوبل شد.

۲- پلیس فدرال آمریکا یا همان FBI در زمان این رئیس جمهور به وجود آمد.

۳- او در دانشگاه‌های هاروارد و کلمبیا تحصیل کرد.

۴- در سال ۱۸۸۴ همسر اول و مادرش هردو در یک روز درگذشتند.

۵- تئودور روزولت در دوره ریاست‌جمهوریش توانست آمریکا را به سمتی هدایت کند که نقشی فعال‌تر در زمینه‌ی سیاست جهانی داشته باشد. ضرب المثل محبوب روزولت این بود: نرم سخن بگو اما یک چماق با خودت داشته باش. بعدها این سیاست به سیاست منع از راه ارعاب معروف شد.

۶- تئودور روزولت از اهمیت استراتژیک لزوم ایجاد راه میانبری بین دو اقیانوس اطلس و آرام آگاهی داشت به همین دلیل در ساخت کانال پاناما نقش بسیار مهمی ایفا کرد.

۷- روزولت در زمینه‌ی حفظ منابع طبیعی هم اقدامات بسیار موثری انجام داد. مناطق بیشتری را در غرب آمریکا به عنوان جنگل‌های ملی اعلام کرد، زمین‌هایی را برای مصرف عمومی اختصاص داد و پروژه‌های بزرگ آبیاری را به انجام رساند.

۸- درخصوص زندگی روزولت می‌توان این طور گفت که انباشتگی انرژی و قدرت در او سبب شد تا واقع‌گرایی روز به روز در او کم و کمتر شود.

۹- روزولت کارهای دیگری هم در زندگی انجام داد از جمله نگارش کتاب یک قهرمان جنگ و یا سیاحت، کاوش و شکار حیوانات بزرگ در رودخانه دابت واقع در برزیل.

شجره نامه تئودور روزولت رییس جمهور امریکا پادکست فارسی چنل بی

شجره نامه تئودور روزولت

۱۰- روزولت عموی آنا النور روزولت  Anna Eleanor Roosevelt (همسر فرانکلین دلانو روزولت Franklin Delano Roosevelt) و از طرف پدری با فرانکلین دلانو روزولت سی و دومین رئیس جمهور آمریکا فامیل بود و بر شخصیت فرانکلین جوان بسیار تاثیر گذار بود.

۱۱- نکته جالب  برای ما این که کرمیت روزولت که فرمانده عملیات کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود نوه تئودور روزولت بود.

نوه تئودور روزولت پادکست فارسی چنل بی

President Theodore Roosevelt with his grandsons Richard Derby (right) and Kermit Roosevelt Jr. (on his lap)

منابع استفاده شده در این متن:

قسمت هفتم از سریال مستند The Men Who Built America

Theodore Roosevelt from Wikipedia

تئودور روزولت از شبکه صدای آمریکا

Eleanor Roosevelt from Wikipedia

Franklin D. Roosevelt from Wikipedia

Federal Bureau of Investigation from Wikipedia

Roosevelt Family Tree to the 1600s

Roosevelt family

Theodore Roosevelt Collection

تدی خرسه از ویکی پدیای فارسی

زندگینامه تئودور روزولت از وبسایت یک پزشک

Kermit Roosevelt Jr. from Wikipedia

۳ دیدگاه

  • Heisenberg گفت:

    درود به شما تیم چنل بی????
    بسیار متن آموزنده ای برای من بود و ‌‌کی به اطلاعاتم اضافه کرد
    مرسی از شما????

  • امیر گفت:

    بسیار جالب و آموزنده بود. فقط یک اشتباه تایپی متن داره که اشتباها سال ۱۸۹۶ که ویلیام مک کینلی رئیس جمهور شده بود را ۱۹۸۶ نوشته اید. با عرض خسته نباشید فراوان خدمت علی بندری عزیز و تیم پرتلاشتون.

    • Ahmad گفت:

      بله اگر میشه درستش کنید که بقیه هم دچار اشتباه نشن ‌. در این قسمت “این افراد با هزینه بسیار سنگین تونسته بودن ویلیام مک کینلی (William McKinley) رو در سال ۱۹۸۶ به ریاست جمهوری آمریکا برسونند.” یه دفعه از حوالی حدود ۱۹۰۰ پریده به ۱۹۸۶ که خیلی به هم نمیخونه ‌ ‌‌احتمالا همون ۱۸۹۶ یا دقیق‌تر اگه اشتباه نکنم ۱۸۹۷ هست
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید