skip to Main Content
پیشنهاد مستند پرونده‌های واقعی پزشکی قانونیزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

پیشنهاد مستند پرونده‌های واقعی پزشکی قانونیزمان تقریبی مطالعه: ۲ دقیقه

این قسمت: حمله‌ی راجنیش‌

 

نویسنده مهمان: آناهیتا شجاعی

 

از اپیزود ۴۱ تا ۴۵ چنل‌بی، با داستان باگوان شری راجنیش یا اُشو آشنا شدیم. اگر این قصه را نشنیدید پیشنهاد می‌کنیم اول بروید سراغش و بعد به ادامه‌ی مطلب برسید چون ممکن است همه یا حداقل بخش‌هایی از این ماجرای واقعی را لو بدهد.

او پسر بچه‌ای اهل هند بود که در نوجوانی به فلسفه روی آورد. بعد از مدتی توجه‌ بسیاری را به خود جلب کرد، حتی مخاطب‌های سفیدپوست غربی هم برای دیدن او به هند رفتند. بعد از مدتی شرایط ایجاب کرد که رهسپار آمریکا بشوند. آن‌ها به اورگون رفتند و زمین زراعی وسیعی را خریدند و می‌خواستند در کنار کشاورزی، شهر خودشان را بنا کنند که مطمئنا با مخالفت محلی‌ها روبه‌رو شدند.
در انتهای قسمت چهارم پادکست به مسموم کردن مردم ایالت اورگون اشاره شد که از آلوده‌کردن سالادبارهای رستوران به باکتری سالمونلا عملیات خود را آغاز کردند.
در سال ۱۹۸۴ اولین حمله‌ی بیولوژیکی در دِلِس آمریکا اتفاق افتاد. ۲۵ سپتامبر ۱۹۸۴ دِیو و سیدنی لاتگِنز با دل‌درد شدید و حالت تهوع و سرگیجه‌ی عجیبی از خواب بیدار شدند و خود را به بیمارستان رساندند. آن‌ها اولین نفری بودند که به اورژانس مراجعه کردند و بعد از مدتی تمام بیمارستان از بیمارانی پر شد که دقیقا همین علائم را داشتند. آن‌ها مبتلا به سالمونلا بودند. باکتری‌ای که معمولا در تخم‌مرغ، گوشت، شیر پاستوریزه نشده به انسان منتقل می‌شود. سالمونلا کشنده نیست اما در نوزادان و افراد مسن می‌تواند کشنده باشد.

اشو
ده روز بعد از اولین موج بیماری، دوباره مردم شهر با همین علائم به بیمارستان مراجعه کردند. در موج دوم تعداد بیماران به صدها نفر رسید و تمام تخت‌های بیمارستان‌ها پر شد. اما در این بین بیشترین ضرر را دیو لاتگنز پرداخت چرا که صاحب رستورانی در شهر بود که بیشتر از ۱۳ نفر از کارکنانش به همراه صدها نفر از مشتری‌هایش مریض شدند. او جریمه‌ی بسیاری پرداخت کرد تا زمانی که معلوم شد مردم تنها در رستوران او بیمار نشدند. متخصصان آب را مورد آزمایش قرار دادند اما جواب تست منفی بود.
دیو و سیدنی به خاطر داشتند آخرین چیزی که خورده بودند سالاد در رستوران بود. پرستار دایان کِر از تماس با بیماران متوجه شد که بیشتر بیماران هم در بیشتر از ده رستوران محلی دیگر سالاد خورده بودند. برای تحقیقات بیشتر از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آتلانتا، جورجیا، کمک گرفتند تا بدانند این بیماری به صورت تصادفی بین مردم شیوع پیدا کرده یا نه؟ دکتر مایکل اسکیلز با آزمایش‌هایی که انجام داد متوجه شد تمام مردم به یک نوع از سالمونلا متبلا شدند.

این ماجرا را مرور کردیم که پیشنهاد کنیم ویدیویی را از مستند پرونده‌های پزشکی قانونی ببینید. فصل هفتم اپیزود ششم این مستند به طور کامل در مورد این پرونده و نقش راجنیشی‌ها با این حمله است.

4 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *