skip to Main Content
پیشنهاد پادکست فارسی و انگلیسی در مورد جنگ روسیه و اوکراین – قسمت اولزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

پیشنهاد پادکست فارسی و انگلیسی در مورد جنگ روسیه و اوکراین – قسمت اولزمان تقریبی مطالعه: ۱۰ دقیقه

در این پست تعدادی پادکست فارسی و انگلیسی پیشنهاد می‌کنیم که در هفته‌های گذشته به موضوع جنگ روسیه و اوکراین پرداختند. این قسمت اول پیشنهاد پادکست در این موضوعه و تقریبا همین تعداد پادکست دیگه هم چند روز آینده در پستی جداگانه منتشر می‌شه.

شما هم اگر چیزی شنیدید همین جا کامنت بذارید.

پادکست: فارکست

اپیزود: دهم فصل دوم

پیامدهای اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین در اروپا

طول اپیزود: ۵۰:۰۰

پادکست پیشنهادی فارکست پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

این اپیزود فارکست شامل سه قسمت جذاب و آموزنده است که هر قسمت هم مصاحبه‌ای است با یک کارشناس و صاحب نظر اقتصادی.

قسمت اول در مورد تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر انرژی در اروپاست. قسمت دوم در مورد پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصادهای نوظهور جهانه. قسمت سوم هم درمورد ماه‌نوردی‌های پیاپی سال ۲۰۲۲. شنیدن این اپیزود فرصت خوبیه که ما با جنبه‌های اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین در کشورهای اروپایی و کشورهایی که اقتصاد نوظهور دارند آشنا بشیم و در نهایت شاید بتونیم به جمع‌بندی خوبی از تاثیر این جنگ بر اقتصاد جهان برسیم.

موضوع این اپیزود چیه:

در قسمت اول این اپیزود دکتر حامد قدوسی برامون مقاله‌ای از اکونومیست رو تحلیل می‌کنه و توضیح می‌ده که چرا روسیه برای اروپا کشور مهمیه. در حال حاضر روسیه حدود ۴۰% سوخت فسیلی اروپا رو تامین می‌کنه. با اینکه اروپا مدتیه به خودش اومده و تصمیم داره که وابستگیش رو به روسیه کم کنه، قطع این ارتباط به صورت کلی در حال حاضر تقریباً غیرممکنه. اهداف اروپا در قطع وابستگی تامین انرژی از روسیه، اهداف بلندمدتی هستند که توی قسمت اول این اپیزود بیشتر ازشون می‌شنویم. در قسمت دوم، دکتر فرشاد فاطمی برامون می‌گه که این جنگ چه تاثیری روی اقتصاد جهان و مخصوصاً اقتصاد کشورهای نوظهور گذاشته. همه‌گیری کرونا باعث تورم، کند شدن رشد اقتصادی و افزایش بهره در کل جهان شد. جنگ روسیه با اوکراین درست در زمان این بحران اقتصادی اتفاق افتاد و اوضاع اقتصاد رو دچار تشویش بیشتری کرد. بانک‌های دنیا بعد از سال ۲۰۱۴ و مناقشه بر سر شبه جزیره کریمه، میزان وام‌دهی و طلبشون رو از روسیه کاهش دادند و سعی کردند ارتباطات اقتصادی رو با این کشور به حداقل برسونند. اما از طریق سه مسیر غیرمستقیم همچنان این جنگ روی اقتصاد کشورهای نوظهور تاثیرگذاره که جزئیاتش رو در این اپیزود می‌شنویم. قسمت آخر هم به سفرهای برنامه‌ریزی شده به کره ماه و دلایلش در سال ۲۰۲۲ اختصاص داره که خیلی شنیدنیه.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

پادکست: سکه

اپیزود: تبعات اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین در دنیا چیست؟

طول اپیزود: ۱:۰۹:۴۶

پادکست پیشنهادی سکه پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

“دلیل حمله روسیه به اوکراین هرچی بوده، اقتصادی نبوده.” این اپیزود پادکست سکه به این موضوع می‌پردازه که با اینکه هدف از این جنگ یک هدف اقتصادی نبوده اما تاثیرات اقتصادی‌ای که داشته غیرقابل انکارند. با توجه به اینکه روسیه در جدول تولید نفت و گاز و همچنین فلزات قیمتی یکی از بالاترین جایگاه‌ها رو داره، تحریم بودنش تا کجا و کی امکان‌پذیره؟ تبعات جنگ و تحریم برای اقتصاد جهان چیه و آیا ممکنه که بشه کشورهایی که تا پیش از جنگ قسمت زیادی از انرژی مورد نیازشون رو از طریق روسیه تامین می‌کردند، جایگزینی سریع و ساده براش پیدا کنند؟

موضوع این اپیزود چیه:

دکتر امین محسنی چراغلو توی این اپیزود پادکست صحبتش رو با تولید زغال‌سنگ روسیه شروع می‌کنه. ۲۷% کل انرژی جهان از طریق زغال‌سنگ تامین می‌شه و روسیه سومین کشور صادرکننده زغال‌سنگ جهانه. سهم روسیه و اوکراین در آهن‌آلات و فولاد جهان حدود ۷% است و ۲۸% سهم نیکل جهان رو روسیه تامین می‌کنه که هیچ جایگزینی هم براش وجود نداره. فقط اگر بخواهیم در مورد رشد قیمت نیکل صحبت کنیم، اواخر سال ۱۴۰۰ قیمت این فلز حدوداً سه برابر شد. با توجه به این آمار، حالا در نظر بگیریم که تحریم نفت و گاز روسیه بخواد ادامه پیدا کنه. قاره اروپا که یکی از بزرگترین تامین‌کننده‌های نفت و گازش روسیه است، چه کار باید بکنه؟ برای جایگزین کردن روسیه با یه کشور دیگه، خیلی راهی وجود نداره. کشورهایی که نفت وگاز صادر می‌کردند، با بقیه جهان قرارداد دارند و پایبند به اون قراردادها هستند. مثلاً قطر داره نفت وگازش رو می‌فرسته به شرق (به عنوان مثال به چین) و امکان تامین اون مقدار انرژی مورد نیاز غرب در حال حاضر وجود نداره. همچنین توی این اپیزود می‌تونیم بشنویم که: برنده و بازنده این جنگ کیه؟ تاثیر این جنگ روی ذخایر ارزی دنیا چطور خواهد بود؟ 

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: The Daily

اپیزود: How the War in Ukraine is Creating a Global Food Crisis

جنگ در اوکراین چگونه باعث بحران جهانی غذا می‌شود؟

طول اپیزود: ۲۳:۰۰

پادکست دیلی نیوز پیشنهاد پادکست

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

جهان از هفته‌ها پیش با اخباری از جنگ روسیه و اوکراین پر شده. ما هر روز می‌شنویم که چه اتفاقی در این دو کشور داره می‌افته و تعداد زخمی‌ها، کشته‌شده‌ها و آواره‌ها هم روشنه. اما چیزی که احتمالاً کمتر می‌دونیم تاثیر این جنگ روی زندگی ما و همه کسانیه که خارج از این دو کشور زندگی می‌کنند و درگیری مستقیمی با جنگ ندارند. بیایید چند دقیقه به این اپیزود گوش کنیم و به این فکرکنیم که جنگ روسیه با اوکراین، به غیر از تاثیرات روانی، اجتماعی و سیاسی، حتی می‌تونه روی قیمت مواد غذایی مصرفی روزانه ما و همه جهان تاثیر بزرگی بذاره.

موضوع این اپیزود چیه:

این اپیزود با یک مثال ساده اما واقعی شروع میشه. برزیل یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده مواد غذایی به کل جهانه. کشاورزان برزیلی کود مورد نیازشون رو سال‌هاست که از روسیه وارد می‌کنند. روسیه به خاطر جنگ با اوکراین دچار تحریم‌های شدید جهانی شده و برزیل دیگه نمی‌تونه از روسیه کود بخره. تصور کنید که چه آشفتگی و بحرانی توی برزیل به‌پا شد وقتی کشاورزان نتونستند کود بخرند و در نتیجه محصولات کشاورزی به خطر افتادند و صادرکنندگان برزیلی هم نمی‌دونند چه آینده‌ای در انتظارشونه. 

۳۰% گندم، ذرت و جوی مصرفی جهان رو کشورهای روسیه و اوکراین تولید می‌کنند. روسیه تحریمه و کسی اجازه خرید ازش نداره و اوکراین زیر آتش جنگه و کسی به فکر فروش غلات نیست. پس تکلیف ۱۲% کالری مصرفی جهان که این دو کشور تامین‌کننده‌ش بودند چی میشه؟ اولین تصور اینه که خب مصرف‌کننده‌ها از کشورهای دیگه خریداری کنند. اما مسئله به این سادگی نیست. کشورهایی مثل آذربایجان و ارمنستان ۱۰۰% گندم وارداتیشون رو از روسیه و اوکراین می‌خریدند و جنگ باعث شد که وارداتشون در عرض چند روز به صفر برسه. این جنگ تغییر بزرگی در قیمت محصولات غذایی ایجاد می‌کنه. همون محصولاتی که به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا دچار افزایش قیمت شدیدی شده بودند، یک بار دیگه با خطر افزایش قیمت روبرو هستند و این می‌تونه اقتصاد جهانی رو دچار تحولات شدید و خطرناکی بکنه. موضوع این اپیزود خیلی جالبه و می‌تونه ما رو با جزئیاتی از تاثیرات جنگ آشنا بکنه که تا قبل از این اصلاً بهشون فکر هم نکرده بودیم.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

پادکست: TED Talks daily

اپیزود: What it’s like to be a war refugee | Zarlasht Halaimzai 

یک مهاجر جنگ بودن چه شکلی است؟

طول اپیزود: ۱۳:۰۰

پادکست تد تاک دیلی پیشنهاد پادکست

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

مهاجرت اجباری کار ساده‌ای نیست و این کاریه که روزانه آدم‌های زیادی به خاطر جنگی که توی کشورشون برقراره مجبور به انجامش می‌شن. مهم نیست که از یک کشور فقیر به یک کشور جهان اول مهاجرت کرده باشی، مهم اینه که خیلی‌ها با آرزوی برگشت به کشور خودشون بعد از برقراری امنیت و صلح اونجا رو ترک می‌کنند. زارلاشت یه مهاجر افغانه که بعد از ۲۵ سال خوب می‌دونه که این مهاجرت چی کار می‌تونه با روح و روان آدم‌ها بکنه و حالا که خودش با مهاجران جنگی جدید در انگلیس کار می‌کنه حرف‌های خوبی داره که شنیدنشون کمک می‌کنه مشکلات و درد این آدم‌ها رو عمیق‌تر درک کنیم.

موضوع این اپیزود چیه:

زارلاشت اعتقاد داره که هدف مهاجرهای کشورهای درگیر جنگ، خرید خونه شیک و ماشین آخرین مدل و پولدار شدن نیست. اون‌ها فقط می‌خوان وقتی میرن بازار خرید کنند یا صبح که بچه‌هاشون رو می‌فرستند مدرسه به امنیت و زنده موندن فکر نکنند. می‌خوان اضطراب صدای بمب و خمپاره رو از زندگیشون کم کنند و توی خونه خودشون احساس امنیت کنند. اون میگه تا امروز حدود هشتاد و چهار میلیون نفر (که بیشتر از نصف اون‌ها زن و کودک هستند) مجبور شدند به خاطر نداشتن امنیت جانی و جنگ به اجبار کشورهاشون رو ترک کنند و به کشورهای دیگه‌ مهاجرت کنند. خیلی از این مهاجرها هیج علاقه‌ای به ترک وطنشون نداشتند و رفتند چون جای احساس همدردی، امید و آرزو توی قلب این مردم فقط یک حس وجود داشته: ترس. بچه‌هایی هستند که از دردهای شکمی شکایت می‌کنند و بعد از معاینه دکترها متوجه می‌شند که مشکل اونا فیزیکی نیست و در حقیقت از عواقب روانی جنگ و خشونته.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

پادکست: دایجست

اپیزود: روسیه و اوکراین

طول اپیزود: ۴۷:۰۰

پادکست روسیه و اوکراین دایجست پیشنهاد پادکست فارسی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

دایجست در این اپیزود جنگ روسیه و اوکراین رو از سه جنبه‌ی کمی متفاوت بررسی می‌کنه. احتمالاً برامون جالبه بدونیم چرا و چطور شد که روسیه همچین تصمیمی گرفت؟ این جنگ دلایل تاریخی‌ هم داره که به درست یا غلط پوتین روشون تاکید زیادی داره. پیمان ناتو که پیوستن اوکراین بهش یکی از بزرگترین دلایل جنگ روسیه با این کشوره، اصلاً چیه و از کجا اومده؟ چرا روسیه انقدر باهاش سر دشمنی داره؟ اگه کنجکاوید جواب این سوال‌ها و خیلی مسائل ریز دیگه رو بدونید، این اپیزود رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

موضوع این اپیزود چیه:

روسیه ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد و اسم این جنگ و حمله رو گذاشت: ” عملیات ویژه نظامی”. دلیلی که روسیه برای این کار آورد این بود که کشورش در کنار اوکراین (که عضو ناتو شده) احساس امنیت نمی‌کنه. روسیه اعتقاد داره که با این جنگ مردم اوکراین رو از ظلم و نسل‌کشی نجات میده. روسیه اعلام کرده که هر زمانی اوکراین شروط روسیه رو بپذیره، جنگ متوقف می‌شه. اون شروط اینا هستند: 

  1. اوکراین تسلیم نظامی بشه.
  2. اوکراین شبه جزیره کریمه رو به عنوان خاک روسیه شناسایی کنه.
  3. شهرهای شرقی اوکراین (لوهانسک و دونتسک) مستقل بشن و اوکراین هم این استقلال رو به رسمیت بشناسه.
  4. در قانون اساسی اوکراین نوشته بشه که به هیچ معاهده و بلوکی (منظور ناتو است) نمی‌پیونده.

حالا ناتو دقیقاً چیه؟ ناتو یا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ توسط آمریکا، کانادا و چندتا کشور از اروپای غربی به منظور محافظت جمعی علیه اتحادیه جماهیر شوروی تشکیل شد. در ادامه این اپیزود بیشتر در مورد ناتو می‌شنویم و دلایل نگرانی پوتین بابت این سازمان رو هم بیشتر می‌شناسیم.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

پادکست: Making sense with Sam Harris

اپیزود:The Russian war in Ukraine 

جنگ روسی در اوکراین

طول اپیزود: ۳۷:۰۰

پادکست سام هریس پیشنهاد پادکست

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‎کنیم:

توی این اپیزود سم هریس مکالمه جالبی در مورد ابعاد مختلفی از جنگ روسیه در اوکراین با گری کاسپاروف Garry Kasparov (قهرمان روس شطرنج جهان و فعال سیاسی) داره. اونا در مورد اینکه: چطور پوتین این جنگ رو شروع کرد؟ نظر مردم روسیه در مورد نتیجه این جنگ، ناتو و اتحادیه اروپا و نقششون در این جنگ، تحریم‌ها و اثراتش، اشتباهات محاسباتی پوتین در این جنگ، تاثیرات آمریکا در تحریک پوتین به این جنگ، تغییر رژیم در روسیه، نقش چین در این جنگ و اینکه چطور میشه جلوی جنگ جهانی سوم رو گرفت، صحبت می‌کنند. اگه این موضوعات برای شما هم جالبه، شنیدن این اپیزود رو که ضبط مستقیم مکالمه این دو نفره، بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

موضوع این اپیزود چیه:

کاسپاروف پوتین رو با هیتلر مقایسه می‌کنه و اعتقاد داره که سکوت جهان در مقابل ظلم‌های پوتین تا به امروز، باعث جنگ امروز او با اوکراینه. او میگه که پوتین تا حالا بارها اعلام کرده که اوکراین کشوریه که باید بین روسیه، لهستان و مجارستان تقسیم بشه و اوکراین رو به طور مستقل اصلاً کشور به حساب نمیاره. او میگه که از زمان کلینتون و بوش تا اوباما و بایدن، همه فقط به پوتین امتیاز دادند و ضعف ناتو و حکومت آمریکا یکی از دلایلیه که پوتین به خودش اجازه داده که به اوکراین حمله کنه.  کاسپاروف اعتقاد داره که پوتین توی محاسباتش اشتباهاتی هم داره. با اینکه مدت‌هاست بدون ترس و پنهانکاری می‌شد نشونه‌های تصمیماتش رو برای جنگ با اوکراین دید، در ملاقاتی که با بایدن در ژنو داشت تمام مدت از اوکراین و تصمیماتش درباره این کشور حرف زد. بایدن هم اونجا بهش گفت که اگه جنگ رو شروع کنی، تحریماتی برات در نظر می‌گیریم که فکرش رو هم نمی‌تونی بکنی. اما پوتین حرف بایدن رو باور نکرد و این یکی از بزرگترین اشتباهات محاسباتیش بود.

کاسپاروف به عنوان یک روس که سال‌هاست درگیر سیاسته، نظریات جالبی رو توی این مصاحبه ارائه میده که آدم رو حسابی به فکر می‌اندازه. پیشنهاد می‌کنیم به این اپیزود گوش بدید وخودتون قضاوت کنید.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *