Skip to main content

این پست قسمت دوم از معرفی پادکست‌هاییه – چه فارسی و چه انگلیسی – که به موضوع جنگ روسیه و اوکراین پرداختند.

قسمت اول رو در این صفحه می‌تونید ببینید و شما هم اگر چیزی شنیدید همین جا کامنت بذارید.

 

پادکست: The Ezra Klein Show

اپیزود: A Ukrainian Philosopher on What Putin Never Understood About Ukraine

طول اپیزود: ۴۷:۰۰

معرفی پادکست ازرا کلین پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

این اپیزود با اینکه از جنگ، بمب و آوارگی حرف می‌زنه، اونقدر قشنگ و تاثیرگذاره که آدم رو مبهوت و شگفت‌زده می‌کنه. فیلسوف اوکراینی ولادیمیر یرمولنکو  (Volodymyr Yermolenko)مهمون این قسمت از پادکست Ezra Klein است. یرمولنکو سال ۲۰۱۹ مقالاتی از روشنفکران اوکراینی در مورد فرهنگ و تاریخ اوکراین جمع‌آوری و چاپ کرده و با اینکه زمان زیادی از انتشار کتابش نگذشته، کشورش امروز جای دیگه‌ای شده و حتی خود او هم نظرش در مورد یک سری چیزها تغییر کرده. شنیدن از جنگی که همه ما با خوندن اخبار ازش مطلع شدیم، از زبان فیلسوفی که با موشک‌هایی که به شهرش شلیک شده از شروعش باخبر شده، می‌تونه تجربه جدیدی باشه که ما بهتون پیشنهادش می‌کنیم.

موضوع این اپیزود چیه:

بعد از شروع جنگ معنی خیلی چیزها عوض می‌شه. یرمولنکو می‌گه که پنجره‌ها دیگه معنی قبلشون رو ندارند چون نزدیک شدن بهشون خطرناکه و ممکنه هر لحظه به ترکش‌هایی تبدیل بشن که می‌تونند بهت آسیب جدی بزنند. نورها دیگه اون معنی سابق رو ندارند. مردم بعد از غروب چراغ‌ها رو خاموش نگه می‌دارند تا ارتش روسیه متوجه خونه و یا شهر و روستاشون نشه و احتمال حمله هوایی به محل زندگی‌شون پایین بیاد. اوکراینی‌هایی که خونه‌هاشون رو به صورت موقت ترک کردند، نمی‌دونند که وقتی برمی‌گردند خونه‌ای خواهند داشت یا از اون فقط آوار باقی مونده. ساعت و روزهای هفته هم دیگه معنای قبل رو ندارند. روزهای کاری و آخر هفته‌ها با هم فرقی ندارند. یرمولنکو در مورد مردم کشورش می‌گه که خیلی‌ها در روزهای جنگ کارهایی کردند که ازشون انتظار نمی‌رفت. شاعران و هنرمندانی بودند که به خط مقدم رفتند و برای دفاع از کشورشون اسلحه دست گرفتند. حتی رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی که مردم فکر می‌کردند از پس رهبری کشورش در زمان جنگ برنمیاد، این روزها باعث دلگرمی و سربلندی مردمش شد. یرمولنکو در ادامه این اپیزود از اشتباهات اروپا و آمریکا در مورد پیش‌بینی حمله روسیه به اوکراین و مقاومت اوکراین می‌گه. اون درمورد تغییر نظر جمعی مردم در مورد اتحاد روس‌زبانان و تناقضات هدفی که پوتین برای شروع جنگ اعلام کرد و اون چیزی که واقعاً هدفش بود و در نهایت اون اتفاقی که امروز واقعاً در حال انجامه با جزئیات دقیقی حرف می‌زنه و بهمون این شانس رو می‌ده که یک بار دیگه و این بار تبعات جنگ رو از زبان یک فیلسوف بشنویم.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: رخ

اپیزود: مرد یخی اپیزود اول

طول اپیزود: ۰۱:۰۴:۳۵

معرفی پادکست رخ پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

قسمت بزرگی از شخصیت انسان در زمان کودکی شکل می‌گیره. خانه و خانواده روی روحیات، مهارت‌ها و برخوردهای آدم‌ها با جامعه تاثیر مهمی می‌گذارند و برای همین هم هست که خوندن بیوگرافی‌ها و مستندهایی که از آدم‌های سرشناس وجود داره، به ما دید بازتر و عمیق‌تری میده از اون کسی که امروز هستند. این مجموعه دو اپیزودی از پادکست رخ که برگرفته از چهار کتاب و یازده مستنده، راه خوبیه برای شناختن هرچه بهتر رئیس جمهور روسیه که این روزها حرف و حدیث در موردش زیاده. شناخت بهتر ولادیمیر پوتین می‌تونه کمک خوبی باشه برای ما تا از تصمیم‌گیری‌ها و اقدام‌هاش بهتر سر در بیاریم. 

موضوع این اپیزود چیه:

پدر و مادر پوتین هفده ساله بودند که ازدواج کردند و از روستاشون اومدند به حومه سن‌پترزبورگ و توی خونه‌های سازمانی ارتش ساکن شدند. . در جنگ جهانی دوم و کل زمانی که سن‌پترزبورگ محاصره بود، پدر ولادیمیر توی خط مقدم جبهه جنگید. تعداد افرادی که در جنگ جهانی دوم از خانواده ولادیمیر مردند، بیشتر از اونهایی بود که زنده موندند. اما پدرش با وجود آسیبی که دیده بود، زنده موند و بعد از جنگ ساکن اتاقی شدند که قسمتی از یک آپارتمان اشتراکی پر از موش بود و آشپزخونه و حموم و دستشویی مشترک خیلی کثیفی داشت. ولادیمیر در حقیقت پسر سوم خانواده بود که توی همین آپارتمان به دنیا اومد. برادر اولش در دوران نوزادی و دومی در محاصره لنین‌گراد و در اثر دیفتری جونشون رو از دست داده بودند.

در دوران استالین که اکثر مردم در فقر و خفقان زندگی می‌کردند، ولادیمیر عاشق ورزش شد و وارد ورزش‌های رزمی شد. اینجوری بود که  خشم و خشونت نوجوونیش رو توی ورزش مصرف کرد. او بعد از مدرسه وارد دانشگاه شد و چون دلش می‌خواست عضو سازمان کا.گ.ب بشه، رشته حقوق رو انتخاب کرد. زندگی پوتین بعد از دانشگاه و عضویت در کا.گ.ب، بالا و پایین‌های زیادی داره که با گوش دادن به این اپیزود می‌تونیم ببینیم چه مسیر طولانی‌ای رو اومده تا اینی بشه که ما امروز می‌شناسیم.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: پریسکوپ

اپیزود: اپیزودی اضطراری چهارم: در ذهن پوتین چه می‌گذرد؟

طول اپیزود: ۵۹:۰۰

معرفی پادکست پریسکوپ پادکست فارسی چنل‌بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

این اپیزود از پادکست پریسکوپ قسمت چهارم از مجموعه‌ایه که در مورد جنگ روسیه و اوکراین حرف می‌زنه. این اپیزود، شش موضوع خیلی مهم رو در مورد جنگ روسیه و اوکراین بررسی می‌کنه که می‌تونه جواب خیلی از کنجکاوی‌های ما باشه. موضوعاتی که توی این اپیزود در موردشون صحبت می‌شه، اینها هستند:

  • درس‌های جنگ اوکراین
  • ریشه‌های شروع حمله به اوکراین
  • نگاهی به تلگرام طولانی جورج کنان
  • سناریوی پیش روی جنگ برای هر دو کشور
  • بررسی امنیتی جنگ اوکراین
  • نتیجه‌گیری کلی از وضعیت

موضوع این اپیزود چیه:

روس‌ها تمامی نیروی خودشون رو برای جنگ آماده کردند و حرفش هست که قراره از سوریه و کشورهای دیگه هم نیرو استخدام کنند. احتمالات و گمانه‌زنی‌هایی هم وجود داره که دلیل اینهمه نگرانی روسیه برای جمع‌آوری پیاده‌نظام می‌تونه یکی از این دو مورد باشه: ۱- روسیه حدس می‌زنه که این جنگ حالا حالاها ادامه داره. ۲- روسیه قصد داره جنگ رو وسعت بده و به کشورهای دیگه‌ای از اروپای شرقی بکشونه. از اون طرف هم می‌دونیم که اوکراین داره همه شهروندهاش رو برای جنگ بسیج می‌کنه.

روسیه یکی از صادرکننده‌های مهم سوخت، فلزات و … است. اما آمریکا تحریم‌های سختی رو روی کشور روسیه اعمال کرده و عملاً تجارت با این کشور رو خیلی سخت و محدود کرده. طیف گسترده‌ای از کشورهای جهان که اقتصادی وابسته به دلار آمریکا دارند، مجبور شدند پشت آمریکا بایستند و از این تحریم‌ها حمایت کنند. حالا با اینهمه دردسری که جنگ برای روسیه داشته، پس چرا پوتین این جنگ رو شروع کرد؟ توی چند سخنرانی که پوتین قبل از جنگ داشت به موضوعاتی اشاره کرد که می‌شه اونها رو از دلایل شروع این جنگ دونست. بهتون پیشنهاد می‌کنیم این اپیزود رو گوش کنید تا سه دلیل شروع جنگ از نگاه پوتین و جواب خیلی سوال‌های دیگه رو بگیرید.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: The wright show

اپیزود: What’s Russia thinking? (Robert Wright & Nikita Petrov)

طول اپیزود: ۶۰:۰۰

معرفی پادکست پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

تا اینجا از مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جنگ اوکراین و روسیه حرف زدیم. اما زندگی مردم روسیه چقدر و چطور تحت تاثیر قرار گرفته؟ چه چیزهایی بهشون تحمیل شده و چه تغییراتی توی زندگی روزمره و نگاهشون به آینده ایجاد شده؟ این اپیزود مصاحبه‌ایه با مرد جوان روسی که روزهای اول شروع جنگ، به همراه دوست دخترش از روسیه به ارمنستان مهاجرت کرده. توی این اپیزود می‌شنویم که رفتار مردم ارمنستان و گرجستان با روس‌های مهاجر چطوره. اونا اصلا چرا مهاجرت کردند و آینده خودشون و کشورشون رو چطور می‌بینند؟

موضوع این اپیزود چیه:

با اینکه توی روسیه قوانین سربازی اینجوریه که مردان بالای ۲۷ سالی که قبلاً آموزش نظامی ندیدند و سرباز نبودند اجباری به شرکت در جنگ ندارند، خیلی‌ها از ترس فراخوان نیرو و اجبار به شرکت در جنگه که روسیه رو ترک کردند. نیکیتا هم به این دلیل و هم چون دلش نمی‌خواست با دولت روسیه یا بر علیه اونها بایسته، از روسیه به ارمنستان مهاجرت کرد. او می‌گه که رفتار مردم ارمنستان باهاشون اونقدر خوبه که گاهی از مهمون‌نوازی و مهربونیشون گریه‌شون می‌گیره. می‌گه توی هر کافه‌ای که می‌شینیم چندتا روس می‌بینیم که به ارمنستان پناه آوردند و ارمنی‌ها با همه‌شون برخورد دوستانه‌ای دارند. مقصد روس‌ها برای مهاجرت بعد از جنگ روسیه و اوکراین بیشتر یکی از این سه کشوره: ترکیه، ارمنستان و گرجستان. نیکیتا از دوست‌هاش شنیده که رفتار گرج‌ها با پناهنده‌های روسیه اونقدرها هم دوستانه نیست و اعتقاد داره که این رفتار عکس‌العملیه به سابقه تاریخی گرجستان و روسیه. نیکیتا می‌گه که باید صادق باشیم و قبول کنیم که روس‌ها هم خیلی جاها نژادپرستانه رفتار کردند و روی خوش به مهاجران نشون ندادند. در ادامه بحث‌های اجماعی و سیاسی مختلفی می‌شنویم در مورد میزان سانسور و تحریف در رسانه‌های روسیه  و اینکه آیا واقعاً اخباری که در روسیه منتشر می‌شه، همونقدر تحریف‌شده است که غربی‌ها فکر می‌کنند؟ اگه برای شما هم جالبه که از زبان یک روزنامه‌نگار جوان روسی که سعی می‌کنه واقع‌بینانه و بدون جهت‌گیری این جنگ رو بررسی کنه موضوعات جدید و جالبی بشنوید، حتماً این اپیزود رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: داکس

اپیزود: اپیزود سی و یکم: روسیه پوتین- قسمت اول

طول اپیزود: ۰۱:۰۱:۰۰

معرفی پادکست داکس پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

در اپیزود اول از این مجموعه دو قسمتی از پادکست داکس در مورد تاریخ زندگی پوتین و اینکه چطور پله‌های ترقی رو طی کرد تا به کاخ کرملین برسه و همینطور سال‌های اولیه به قدرت رسیدنش می‌شنویم. این دو اپیزود مجموعه‌ای از سه فیلم مستند راه پوتین، انتقام پوتین، درون روسیه پوتین و مجموعه اطلاعات دیگه‌ای هستند که خیلی موجز ولی با جزئیات ارزشمند ما رو با ولادیمیر پوتین، مسیر زندگیش و درگیری‌هاش با آمریکا تا امروز آشنا می‌کنه. حتماً سوال‌های زیادی در مورد جنگ امروز روسیه و اوکراین داریم که شاید جوابشون در تاریخ زندگی پوتین نهفته است و این دو اپیزود کمک خوبیه برای رسیدن به این جواب‌ها.

موضوع این اپیزود چیه:

پوتین سال ۱۹۵۱ در یک آپارتمان کوچک به دنیا اومد. اون که برای مامور مخفی شدن اشتیاق زیادی داشت، ۱۶ سالگی رفت سراغ کا.گ.ب و اونها هم بهش گفتند که سنش خیلی کمه و نمی‌تونه باهاشون کارکنه. بعد از پایان تحصیلش در رشته حقوق، یک بار دیگه به کا.گ.ب رفت و این بار استخدام شد. کاری که پوتین رو براش استخدام کرده بودند از آرزوهاش فاصله زیادی داشت. اون نه تنها مامور مخفی نشده بود بلکه کارمند ساده‌ای بود در بخش فعالیت‌های ضدجاسوسی در شهر کوچک درسدن در آلمان شرقی. زمانی که دیوار برلین در حال فروریختن بود و از اوضاع مشخص بود که شوروی هم در حال فروپاشیه، با اینکه خیلی‌ها از جمله دولت‌های غربی و خصوصاً جورج بوش پدر احساس پیروزی می‌کردند، گروه دیگه‌ای هم بودند که از مقتدر نبودن شوروی سرخورده بودند و دنبال راه چاره. یکی از اون آدم‌ها پوتین بود. پوتین در همین حس و حال به شوروی برگشت و سراغ یکی از استادهای سابقش (سابچاک) رفت. سابچاک که اون روزها شهردار سنپترزبورگ و سیاستمداری شناخته شده بود از تسلط پوتین به زبان آلمانی و درکش از سیاست شوروی استفاده کرد و بهش پست مشاور اقتصادی در امور بین‌الملل رو داد. اینجا یه جورایی تازه اول راه پوتینه و بهتون پیشنهاد می‌کنیم هر دو اپیزود رو تا آخر گوش کنید و بیشتر و بهتر بشناسیدش.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

 

پادکست: پرسه

اپیزود: ظهور تزار نو اپیزود اول

طول اپیزود: ۴۶:۰۰

معرفی پادکست پرسه پادکست فارسی چنل بی

چرا این اپیزود را پیشنهاد می‌کنیم:

توی این اپیزود و اپیزودهای بعدی، عباس سیدین خلاصه‌ای از کتاب Rise of the new Tsar رو برامون می‌گه. با اینکه این اپیزود در مورد زندگینامه شخصی و سیاسی ولادیمیر پوتینه، به پشت صحنه‌هایی می‌پردازه که ممکنه خیلی از ما ازشون بی‌خبر باشیم. عوامل قدرت روسیه که کشور رو سال‌ها اونجور که می‌خواستند چرخوندند و اقتصاد روسیه رو به نفع خودشون برنامه‌ریزی کردند. پوتین و همین همکارهاش با اینکه شعارهای قشنگی در مورد ثبات و امنیت میهن بعد از فروپاشی شوروی می‌دادند، پشت صحنه مسیر اقتصادی‌ای چیده بودند که هدفش فقط ثروتمند کردن خودی‌ها بود. می‌تونیم با شنیدن این دو اپیزود، اون مسائلی که امروز روسیه درگیرشه رو تا یه حد خوبی ریشه‌یابی کنیم.  

موضوع این اپیزود چیه:

این اپیزود از سال ۲۰۱۵ شروع می‌شه. بادیگاردهای سرگئی پوگاچف زیر ماشین رولزرویزش توی لندن و ماشینی که قرار بود بچه پنج ساله‌اش رو ببره مدرسه، چندتا بسته مشکوک پیداکردند. پوگاچف که یه زمانی لقب بانکدار کرملین رو بهش داده بودند و از اعضای حلقه داخلی کرملین بود، حالا واسه تامین امنیتش مجبور بود از پلیس انگلیس کمک بگیره. پوگاچف که از پرنفوذترین افراد روسیه بود و از کسانی بود که در به قدرت رسیدن پوتین نقش داشت، برای رسیدن به منافعش قوانین رو هرطور که می‌خواست دور می‌زد. همون حلقه قدرتمند داخلی کرملین، حالا بر علیه پوگاچف بلند شده بودند و براش تهدید محسوب می‌شدند. همین شد که مجبور شد از روسیه بره و اول در فرانسه و بعد در انگلیس ساکن شد. تمام پروژه‌های مالی و اقتصادیش رو آدم‌های پوتین ضبط کردند و بعد هم حسابی بدنامش کردند و حساب‌های بانکیش رو مسدود کردند. این روش، برنامه‌ای شد که پوتین و افرادش سر مخالفان و یارانی که دیگه به کارشون نمی‌اومدند، پیاده می‌کردند. پوگاچف از اولین متحدانی بود که پوتین از عرش به فرش کشوندش. پوگاچف یه روز خیلی بی‌خبر از انگلیس غیب شد و هیچکس نمی‌دونست که کجاست. این اپیزود همینقدر هیجان‌انگیز و پرجزئیات شروع میشه و بعد به عقب برمی‌گرده تا ببینیم ریشه این اتفاق و خیلی اتفاقات دیگه‌ای که در روسیه افتاد و هنوز در جریانه دقیقاً چی بوده و چرا.

اپل پادکست

اسپاتیفای

گوگل پادکست

کست باکس

دیدگاهتان را بنویسید