skip to Main Content
یک لوکیشن: کشتی غرق شده با ۲۱ تن طلازمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

یک لوکیشن: کشتی غرق شده با ۲۱ تن طلازمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه

وقتی تامی تامسون تصمیم گرفت بره کشتی گمشده‌ی طلا رو پیدا کنه چیزی حدود ۱۳۰ سال از گم شدنش می‌گذشت. آخرین سفر کشتی مربوط می‌شد به سال ۱۸۵۷ و بعد از اون دیگه هیچ‌کس ندیده بودش، با اینکه خیلی دنبالش گشتن. کشتی‌ای که برای همیشه زندگی و شخصیت تامی تامسون رو تغییر داد و تو اپیزود ۶۰ پادکست چنل‌بی می‌شنویم که چطوری این اتفاق افتاد.

کشتی بخار Central America معروف به کشتی طلا یه کشتی ۸۵ متری بود که بین آمریکای مرکزی و سواحل شرقی آمریکا در حرکت بود و بار و مسافر جا‌به‌جا می‌کرد.

پادکست فارسی ماجرای واقعی دانشمند و دریا پادکست چنل بی
تامی تامپسون سکان را به دست دارد

سوم سپتامبر ۱۸۵۷ هم به همین منوال راهی ماموریت شد. ۴۷۷ مسافر و ۱۰۱ خدمه همراهش بودن به علاوه‌ی ۲۱ تن طلا. ارزشش به پول امروز (۲۰۲۲) می‌شه چیزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار. از یکی از بندرهای پاناما حرکت کرد و راهی نیویورک شد. تو هاوانا یه توقف کوتاه داشت و بعد به سمت شمال ادامه داد. شیش روز بعد تو سواحل کارولینا گرفتار طوفان شد. طوفانی که چند روز ادامه پیدا کرد و بادهایی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر شروع کردن به کج و معوج کردن کشتی. باد بادبان‌های کشتی رو خرد کرد و دیگ بخارش رو از کار انداخت و باعث نشت آب به کشتی شد. پمپ‌های کشتی خاموش شدن. مسافران و خدمه برای اینکه نشون بدن گرفتار بحران و خطر هستند پرچم کشتی رو به صورت وارونه فرستادن بالا. ولی هیچ‌کس برای کمک نیومد.

مسافرها و خدمه دست از تلاش برنداشتن. برای بیشتر از ۳۰ ساعت با سطل آب کشتی رو خالی می‌کردن ولی باز آب تو عرشه پر می‌شد و بالا می‌اومد. تلاش کردن دیگ بخار رو روشن کنن اما نتونستن. بعد طوفان شدیدتر شد. برق رفت و کشتی روی آب حالت سرگردون پیدا کرد. صبح روز بعد دوتا کشتی برای کمک رسیدن و فقط تونستن ۱۵۳ مسافر رو با قایق‌های نجات خودشون ببرن. همون شب بالاخره مقاومت‌ها در هم شکست و آب بالا اومد و کشتی رو به زیر کشید. ۴۲۵ نفر کشته شدن و ۵۰ نفر رو زنده از آب بیرون کشیدن.

بعد از غرق شدن کشتی، توجه‌ها بیشتر به سمت تلفات جانی بود و همه تا ساعت‌ها طلاها رو فراموش کرده بودن. اما مدت زیادی نگذشت تا همه توجه‌ها رفت سمت طلاهای گمشده .گم شدن ۲۱ تن طلا باعث به وجود اومدن بحران مالی بزرگی در آمریکا شد. این ضرر هنگفت اعتماد عمومی به اقتصاد رو کمرنگ کرد و به احساس ناامنی اقتصادی بین مردم دامن زد.

پادکست فارسی ماجرای واقعی پادکست فارسی چنل بی دانشمند و دریا
محل تقریبی کشتی غرق شده اثر Yunuen Bonaparte

کشتی‌ محکم و استواری که چندین سال بی‌وقفه روی آب کار کرده بود، برای همیشه به زیر آب رفت و فاجعه‌ای شاید بزرگتر از تایتانیک رو رقم زد. بیش از یکصد سال بعد تامی تامسون که از چند سال قبل برای پیدا کردن کشتی طلا نقشه کشیده بود زد به دریا. سال ۱۹۸۶ تامسون این ماموریت رو شروع کرد و چند دهه بعد سر از جایی درآورد که وقتی داشت با دقت نقشه‌ی سفر و پیدا کردن کشتی رو می‌کشید، هرگز فکرش رو نمی‌کرد. نه اون فکرش رو می‌کرد. نه ۱۶۱ سرمایه‌گذاری که برای این ماموریت بهش کمک مالی کرده بودن. زندگیش جوری شد که پلیس دربه‌در دنبالش می‌گشت. برای شنیدن داستان کاملش دعوتتون می‌کنیم برید سراغ اپیزود شصتم پادکست چنل‌بی تا بفهمید که سر کشتی گمشده و تامی تامسون چه بلایی اومد. 

2 نظر
  1. سلام وقت بخیر
    خیلی این قسمت رو دوست داشتم
    مثل فیلما بود
    میخاستم یه پیشنهاد بدم
    اگر مایل هستید در مورد فتح‌الله گولن و مدارسش یه قسمت تو پادکست چنل بی بسازید
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *