Skip to main content

ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین هم از مرکل انتقاد کرده و گفته «از خانم مرکل و آقای سارکوزی دعوت می‌کنم تا از بوچا دیدن کنن و ببینن سیاست ۱۴ سال امتیاز به روسیه، به چه چیزی منجر شده.

آنگلا مرکل خودخواسته و با محبوبیت خیلی بالا از قدرت کناره‌گیری کرد اما با شروع جنگ روسیه و اوکراین این محبوبیت دوام چندانی نیاورد و انتقادها از سیاست‌هایی که در طول دوران صدارتش بر آلمان در پیش گرفت بیشتر و بیشتر شده. گرچه خودش مثل دوران زمامداریش چندان وارد این حاشیه‌ها نمی‌شه و اینطور که از شواهد برمیاد ترجیح می‌ده به امور شخصیش برسه.

تو اپیزود ۲۷ پادکست چنل‌بی درباره‌ی شخصیت مرکل و اینکه چطور به قدرت رسید و در طول قدرت چه کرد توضیح داده شده.

پادکست فارسی آنگلا مرکل پادکست فارسی چنل بی

 

مرکل قبلا درباره‌ی اینکه می‌خواد در دوران بازنشستگی چی‌کار کنه گفته بود که «شاید سعی کنم چیزی بخونم، بعد چشمام شروع به بسته شدن می‌کنن چون خیلی خسته‌ام، یه کم چرت می‌زنم تا ببینیم چی پیش میاد.» مرکل در طول دوران کاریش به اینکه آدمی شادابیه و می‌تونه مثل یه شتر خواب رو ذخیره کنه تا بعدا بهش پناه ببره، معروف بود. به نظر می‌رسه که زمان استفاده از اون ذخیره فرا رسیده. اگه انتقادها بذارن.

انتقادهایی که یکی یکی از راه رسیدند

آخرین انتقادی که ازش کردن مربوط به سیاستیه که در قبال روسیه و اوکراین در پیش گرفته بود. نویسنده‌ی این مطلب تلگراف گفته که بعد از اینکه تانک‌های روسی وارد اوکراین شدن، محبوبیت مرکل هم از بین رفت چون این جنگ میراث اون هم به حساب می‌یاد. اوکراینی‌ها مرکل رو به خاطر مماشاتی که با پوتین کرد سرزش می‌کنن و نشست سال ۲۰۰۸ رو به یاد میارن که جورج دبلیو بوش می‌خواست به اوکراین پیشنهاد عضویت در ناتو بده اما آلمانی‌ها و فرانسوی‌ها این پیشنهاد رو وتو کردن.

ولادیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین هم از مرکل انتقاد کرده و گفته «از خانم مرکل و آقای سارکوزی دعوت می‌کنم تا از بوچا دیدن کنن و ببینن سیاست ۱۴ سال امتیاز به روسیه، به چه چیزی منجر شده.

بعد از این انتقادها بود که دفتر مرکل بیانه صادر کرد و گفت: «دکتر آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، بر تصمیمات خود در رابطه با نشست سال ۲۰۰۸ ناتو در بخارست می ایستد. بنابراین، او از عذرخواهی برای هر یک از سیاست‌هایی که آلمان و اروپا را به سمت فاجعه کشانده است، خودداری می کند. در عوض، خانم مرکل خاطرات خود را می نویسد و متقاعد شده است که تاریخ به نحوی از او دفاع خواهد کرد.»

می‌گن مرکل دنبال سازش با ظلم روسیه بوده درحالیکه طرفداراش به خودشون می‌بالیدن که می‌تونه با پوتین صریح صحبت کنه.

بزرگترین تله‌ای که توش افتاد تصمیمش برای وابستگی بیشتر به انرژی روسیه بود. وقتی پارسال از سمت خودش کناره‌گیری کرد، آلمان ۵۵ درصد گاز، ۳۴ درصد نفت و ۵۲ درصد زغال سنگش رو از روسیه وارد می‌کرد. منتقدا می‌گن مرکل به شرکت‌های آلمانی اجازه داد تجهیزات نظامی «دو منظوره» به روسیه بفروشن ولی صادرات تسلیحات به اوکراین رو ممنوع کرد و تا روز آخری که کنار رفت، روی «پل‌سازی» با روسیه اصرار داشت. به خاطر همه‌ی اینهاست که منتقدا از مرکل می‌خوان به خاطر سیاست‌هایی که در پیش گرفت عذرخواهی کنه.

مرکل به این انتقادها محل نمی‌ذاره. می‌گه هیچ فرصتی نداشته که برای کارهایی که می‌خواد بعد از بازنشستگی انجام بده، تصمیم بگیره. در آستانه‌ی شصت و هشت سالگیه و بیشتر عکس‌هایی که ازش منتشر می‌شه همراه شوهرشه. به کاشت سبزیجات و بخصوص سیب‌زمینی علاقه‌ی زیادی داره و در بین غذاهای محبوبش هم سوپ سیب‌زمینی حرف اول رو می‌زنه

در مورد عملکردش تو آلمان هم می‌گن که مرکل این کشور رو با بیکاری کمتر و وضعیت مالی سالم‌تر تحویل داد ولی در عین حال برای مستند کردن دیتاها و دیجیتالی‌ کردن پروسه‌های مختلف کاری نکرد. خیلی از دفترهای بهداشتی برای انتقال داده‌هاشون در دوران همه‌گیری کرونا مجبور شدن از فکس استفاده کنن و مرکل سرمایه‌گذاری‌ای روی زیرساخت‌ها انجام نداد.

مرکل تو ترویج‌ انرژی‌های تجدیدپذیر باعث پیشرفت آلمان شد اما انتقادهایی به عملکردش برای حرکت خیلی کند درمورد تغییرات آب و هوایی مطرحه. در زمینه‌ی انتقال قدرت هم نقدی که بهش می‌کنن اینه که نتونست انتقال آرام قدرت رو تو حزب خودش تضمین کنه و این حزب تو انتخابات آلمان شکست خورد. به نظر میاد این زنی که می‌گفتن قدرتمندترین زن در جهانه، داره از اون اوج به حضیض می‌رسه. به مدت ۱۶ سال، محبوبیتش تو آلمان به زیر ۵۰ درصد نرسید اما این محبوبیت حالا هی داره کمتر و کمتر می‌شه.

به دور از حاشیه

مرکل به این انتقادها محل نمی‌ذاره. می‌گه هیچ فرصتی نداشته که برای کارهایی که می‌خواد بعد از بازنشستگی انجام بده، تصمیم بگیره. در آستانه‌ی شصت و هشت سالگیه و بیشتر عکس‌هایی که ازش منتشر می‌شه همراه شوهرشه. به کاشت سبزیجات و بخصوص سیب‌زمینی علاقه‌ی زیادی داره و در بین غذاهای محبوبش هم سوپ سیب‌زمینی حرف اول رو می‌زنه. پخت کیک آلو هم چیزیه که حتی در اوج مشغله ترکش نکرد.

بازنشستگی آنگلا مرکل پادکست فارسی چنل بی

بهش شغل‌های زیادی پیشنهاد کردن. از جمله اینکه تو سازمان ملل مشغول به کار بشه و رهبری یکی از برنامه‌های مشترک رو به دست بگیره که قبول نکرده. یا یه تور سخنرانی تو دانشگاه‌های سراسر جهان شروع کنه. یا کتاب خاطرات سیاسیش رو بنویسه که درمورد این آخری انگار مشغوله و می‌گن تا دو سال دیگه کتاب جنجالی‌ای ازش منتشر می‌شه.

مرکل شخصیت خیلی جذابی داره. کارهایی که در زندگی روزمره‌ش انجام می‌ده شاید با کارهایی که در سیاست می‌کرده و علائق سیاسیش نخونه. به خرید سوپرمارکتی خیلی علاقه داره و حتی بعضی از سیاستمدارهای خارجی رو هم برده سوپر مارکت محبوبش رو بهشون نشون داده. وقتی از چیزی ناراحته بلافاصله نشون می‌ده. مثل ملاقاتی که با پوتین داشت و نتونست ترسش رو از سگی که همراه پوتین بود مخفی بکنه. خودش هم خوشش نمیاد که اینقدر زبان بدن و حالات چهره‌ش سر درونش رو برملا می‌کنه. یه بار ابراز تاسف کرده بود که نمی تونه پوکر فیس باشه. گفته بود: «من تسلیم شدم،‌ نمی‌تونم این کار رو انجام بدم». با جنبه‌های دیگه‌ی شخصیت مرکل می‌تونید تو اپیزود ۲۷ پادکست چنل‌بی آشنا بشید.

 

عکس بالای این مطلب که نوشته “برای ۱۶ سال کار سخت از شما متشکریم” از این وبسایته.

۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید