Skip to main content

ماجرای مرگ مکافی به کجا رسید

تقریبا یک سال بعد از مرگ جان مکافی، هنوز جسدش به خاک سپرده نشده و تو سردخونه‌ای در اسپانیا منتظر اجازه‌ی مقامات اسپانیاست. مقامات قضایی اسپانیا و آمریکا می‌گن که جان مکافی در زندان خودکشی کرده اما همسرش و طرفدارهاش نظر دیگه‌ای دارن. روایت زندگی این غول دنیای اینترنت و امنیت شبکه رو می‌تونید در اپیزود ۳۶ پادکست چنل‌بی بشنوید.

جنیس مکافی چندماه پیش کمپینی راه انداخته برای اینکه بذارن جسد شوهرش تحویل خانواده‌ش داده بشه و از اون سردخونه بیاد بیرون. جنیس مکافی می‌گه که همسرش قصد خودکشی نداشته و تصمیمات ایالات متحده اون رو به کشتن داده. اون چند هفته پیش گفت که اگه این داستان خودکشی اعتباری داشت، پس چرا اجازه نمی‌دن که جسد رو به صورت مستقل کالبدشکافی کنیم؟ هیچ دلیلی برای این‌همه تاخیر وجود نداره. چنین تعللی شاید فقط یه بی‌کفایتی از طرف مقامات اسپانیا باشه ولی من حس می‌کنم ممکنه اتفاق شوم‌تری افتاده باشه که از ما پنهانش می‌کنن. حالا نه گزارش کالبدشکافی به ما داده می‌شه و نه جسد آزاد می‌شه.

طوماری آنلاینی که خواستار برگردوندن جسد مکافی به بیوه‌اش بود، هزاران امضا جمع کرده و هدفش جمع‌آوری صدهزار امضاست تا فشاری باشه برای روشن شدن حقیقت.  

همسر جان مکافی پادکست فارسی چنل بی

همسر مکافی در گیر و دار روشن‌شدن حقیقت مرگ همسرش

توی لباس مکافی موقع مرگ یادداشت کوتاهی پیدا شده بود که مقامات قضایی می‌گفتن یادداشت خودکشیه اما بیوه‌ی مکافی میگه این پیش‌نویس یه توییت بوده نه یادداشت خودکشی. میگه که اون آدم مبارزی بود و امیدوار بود همه‌چی درست بشه. باور نمی‌کنم که این کار رو کرده باشه.

جنیس مکافی گفته: “من مقامات ایالات متحده رو مسئول این فاجعه می‌دونم. به دلیل اتهامات سیاسی که به شوهرم وارد کردن.»

تو این گزارش که رویترز منتشر کرده یه منبعی از داخل زندان گفته که مکافی سلول خودش رو با یه زندانی دیگه شریک بوده، ولی گزارش شده که وقت مرگ تنها بوده.

وزارت دادگستری کاتالونیا تحقیقات داخلی در مورد چگونگی کشته شدن مکافی رو شروع کرده. در عین حال در گزارش شورای اروپا در سال ۲۰۲۰، میزان خودکشی در زندان‌های اسپانیا در رده «بسیار بالا» قرار گرفته، به این معنی که ۲۵ درصد بیشتر از میانگین اروپا بوده. تو سال ۲۰۱۹، به ازای هر ۱۰ هزار زندانی در اسپانیا بیشتر از ۸ مورد خودکشی اتفاق افتاده.

سخنگوی سفارت آمریکا تو اسپانیا گفته: «ما از نزدیک تحقیقات مقامات محلی در مورد علت مرگ رو زیر نظر داریم و آماده ارائه تمام کمک‌های مناسب به خانواده هستیم. برای احترام به خانواده در این زمان دشوار، هیچ حرف دیگه‌ای برای گفتن نداریم.»

جنیس مکافی هم در روزهای اخیر توییت کرده:‌ «سخته که بشه با کلمات بیان کرد که زندگی تو سال گذشته چطور بوده.»

تمام زندگی جان مکافی پر از رمز و راز بوده، ثروتمند بود، کسب‌وکارهای مهمی رو باعث شد، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود و به دولت کوبا گفته بود برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بهش کمک می‌کنه. حتی این مرموز بودن بعد از مرگش هم با جسدی که سرگردانه ادامه پیدا کرده. با شخصیت و کارهای مکافی تو اپیزود ۳۶ پادکست چنل‌بی می‌شه بیشتر آشنا شد. 

 

عکس بالای این مطلب از این‌جاست.

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید