Skip to main content

کسب و کار موضوع جالبیه برای کسانی که هم به اقتصاد علاقه دارن و هم علاقه‌مند به یادگیری مباحث و درگیری‌های مربوط به کار و شغل هستن. چه این یادگیری مربوط بشه به جهان‌بینی‌شون و چه موضوعات اجرایی و عملیاتی در محیط کار. پادکست‌های کسب و کار نمی‌تونن تئوریک باقی بمونن و باید مثال‌های واقعی و عینی از محیط کار داشته باشن، واسه همین هم هست که بیشتر این پادکست‌ها گفت‌وگومحور یا پادکست مصاحبه‌ای هستند و می‌رن سراغ کسانی که سمت و شغل موثری دارن یا باعث تغییر و تحول در کاری شدن و صحبت با اون‌ها باعث می‌شه که شنونده درک و پذیرش درست‌تری از تصمیم‌های کاری و تغییرهای کاری پیدا کنه. اینجا می‌خوایم چند تا پادکست فارسی رو معرفی کنیم که تقریبا مستمر و منظم و با هدف به کارشون ادامه می‌دن.

 اگر دوست دارید محتواهای فارسی و غیرفارسی شنیدنی پیدا کنید تگ پادکست پیشنهادی رو روی مجله چنل‌بی ببینید.

رادیو کار نکن، رویکردهای انسانی

«کار نکن» موضوعش کسب و کاره و یه پادکست مصاحبه‌ایه که چهارساله داره فعالیت می‌کنه و ۵۴ اپیزود منتشر کرده. میزبان پادکست امین آرامش، می‌ره سراغ مدیرها و آدم‌های موثر در کسب‌وکارهای کوچیک و بزرگ و بیشتر از اینکه مساله‌ش خود اون کسب و کار باشه، مساله‌ش آدماییه که تصمیم گرفتن کاری رو شروع کنن و به خاطرش شاید شغلشون رو عوض کردن و مسیر کاری دیگه‌ای رو در پیش گرفتن، یا شغلی رو انتخاب کردن که به کل نامرتبطه با تحصیلاتشون. این شغل‌ها می‌تونه از دندانپزشکی تا هوش مصنوعی و کافه‌داری و طراحی لباس رو دربر بگیره. یعنی فقط به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی و موبایلی نمی‌پردازه و اتفاقا طیف وسیعی از مشاغل و دغدغه‌ها رو پوشش می‌ده.

رادیو کار نکن در اپل پادکست

رادیو کار نکن در گوگل‌ پادکست

 

کاری‌گپ، کار مسئولانه

یه پادکست دیگه در زمینه‌ی کسب و کار، کاری‌گپه که گفت‌وگومحوره و میزبانش محمدمهدی عسگریه که تو هر اپیزود سعی می‌کنه با استفاده از تجربه‌ی مهمون‌های مختلفی که دعوت می‌کنه و در سمت‌های شغلی مختلف به جایی رسیدن، درمورد به دست آوردن یه سمت شغلی، داشتن فرهنگ کاری و هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت صحبت کنه. گفت‌وگوها فقط مباحث تخصصی کاری رو در بر نمی‌گیره و چیزهای پیرامونی مثل مسئولیت اجتماعی و زندگی سالم در کنار شغل رو هم شامل می‌شه. این پادکست از سال ۱۳۹۹ داره منتشر می‌شه و تا حالا ۱۷ اپیزود تولید کرده. میزبان خودش تلاش برای راه‌اندازی یه استارتاپ‌رو داشته که توش شکست خورده و این شکست رو بهترین تجربه‌ی کاریش در مسیر شغلی می‌دونه و به خاطر همین تجربه هم به شکست‌ها و موفقیت‌ها در کنار هم می‌پردازه.  

کاری‌گپ در اپل پادکست

کاری گپ در گوگل پادکست

 

کارکسب، مسائل کاربردی محیط کار

کارکسب هم یه پادکست مصاحبه‌ایه با این تفاوت که تمرکز می‌کنه روی دغدغه‌های ریز و درشت محیط کار و درمورد مسائلی مثل تیم‌سازی، تبلیغات، مدیریت مالی، یوای‌-یوایکس، توسعه محصول، برندسازی و مدیریت ریسک حرف زده می‌شه. پادکست کارکسب رو یه تیم پیش می‌برن و برنامه‌شون اینه که علاوه بر مصاحبه، مقاله‌ها یا نمونه‌های مطالعاتی به‌روز و معتبر رو هم به برنامه اضافه کنن. تا الان هم تلاششون این بوده که مسائلی که تو مصاحبه‌ها مطرح می‌شه در حد تئوری نباشه و خاصیت کاربردی و اجرایی هم داشته باشه. اپیزودهای کارکسب معمولا زیر یک ساعته و از سال ۱۳۹۹ تا الان ۴۰ قسمت منتشر کردن.  

کارکسب در اپل پادکست

کارکسب در گوگل پادکست

 

پادکست ۱۰ صبح

پادکست ۱۰ صبح یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های فارسی در زمینه‌ی کسب و کاره که از سال ۱۳۹۶ تا الان به طور مستمر داره منتشر می‌شه. تعداد اپیزودهای منتشر شده‌ش تا الان یعنی تیر ۱۴۰۱، ۱۵۶ اپیزود در سه فصله. میزبان‌های این پادکست میثم زرگرپور و امید اخوان توی هر فصل از پادکست رویکردهای مختلفی داشتن. فصل اول بیشتر تجربیات خودشون از همکاری با شرکت‌ها و استارتاپ‌های مختلف بوده و در فصل‌های بعدی مصاحبه به دست‌اندرکاران و مدیران کسب‌وکارها رو به برنامه‌شون اضافه کردن. موضوعاتی که درباره‌ش صحبت می‌کنن بیشتر مربوط می‌شه به راه‌اندازی، مدیریت و توسعه‌ی کسب و کار از مدل کسب و کار گرفته تا رشد، تأمین مالی و جذب سرمایه که به صورت کاربردی بررسی می‌شن. هدفی که برای خودشون تعریف کردن کمک به یادگیری و رشد و پیشرفت آدمها در کسب و کارهای ایرانیه و در این راه هم با مدیرهای استارتاپ‌های کوچیک مصاحبه می‌کنن و هم با دست‌اندرکاران استارتاپ‌های بزرگ، هم با کسب‌وکارهای اینترنتی و هم کسب‌وکارهای فیزیکی مثل هایپراستار و رستوران زنجیره‌ای شیلا و غیره.

پادکست ۱۰ صبح در اپل پادکست

پادکست ۱۰ صبح در گوگل‌پادکست

پادکست دیالوگ، آموزش و ایجاد انگیزه

دیالوگ یه پادکست گفت‌وگو محوره که هدفش تو مصاحبه‌ها آموزش و ایجاد انگیزه تو بخش‌های مختلف مربوط به کسب‌وکاره. تو هر قسمت حامد جعفری میزبان پادکست با متخصص یک حرفه درباره گذشته‌ی کاریش، تصمیمات اثرگذار زندگی‌اش، تخصص و حرفه‌ش حرف می‌زنه و درباره‌ی سبک زندگی و باورهای طرف گفت‌وگو هم کنجکاوی می‌کنه. مصاحبه‌شونده‌ها فقط مدیران یا دست‌اندرکارهای کسب و کارهای داخلی رو شامل نمی‌شن و میزبان سراغ ایرانی‌هایی که در بیزینس‌های خارجی مثل نتفلیکس یا جایی مثل دوبی کار می‌کنن هم می‌ره. پادکست خیلی روی نظم منتشر نمی‌شه و از سال ۱۳۹۶ تا الان ۲۹ اپیزود تولید کرده. آخرین اپیزودش مربوط می‌شه به حدود یک سال پیش.  

دیالوگ در اپل پادکست

دیالوگ در گوگل پادکست

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید