Skip to main content

جو روگن یکی از پرشنونده‌ترین پادکست‌های جهان رو داره که سال ۲۰۱۹ بیشتر از ۱۹۰ میلیون بار در ماه دانلود می‌شد و به خاطر قضایایی که ماه‌های پیش اتفاق افتاد، همه می‌گن که اتفاقا اقبال به پادکست روگن امروز خیلی بیشتره و میزان دانلود ماهانه قطعا خیلی بالاتر رفته.

پادکست جو روگن 3 پادکست فارسی چنل‌بی

پادکست جو روگن، رسوای محبوب

پادکستی بی‌ملاحظه و بی‌فیلتر

جو روگن استندآپ‌کمدین و برنامه‌ساز آمریکاییه که یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌ها رو به اسم The Joe Rogan Experience داره که از سال ۲۰۱۰ به صورت مستمر هفته‌ای چند اپیزود منتشر می‌کنه. خیلی پرکاره و تا الان بیشتر از ۱۸۰۰ اپیزود تولید کرده. تو پادکست‌هاش با آدمهای مختلف با پیشینه‌ها، تخصص‌ها و مقبولیت‌های متفاوت مصاحبه می‌کنه و این مصاحبه‌ها خیلی خودمونی و بی‌فیلتر و سانسور و البته طولانی هستن. با بعضی‌ها یک ساعت و با بعضی‌ها چهارساعت و بیشتر حرف می‌زنه. تا حالا طیف گسترده‌ای از مهمون‌ها، از جمله ایلان ماسک، ادوارد اسنودن و برنی سندرز مهمان پادکستش بودن و سراغ همه‌جور آدمی هم می‌ره، سیاسی و غیر سیاسی. این پادکست به‌عنوان «عرصه‌ای بدون مرز»، بستری برای وب تاریک روشنفکری توصیف شده و سعی کرده همه‌جور ایدئولوژی و دیدگاهی رو پوشش بده و خیلی دراین باره ملاحظه‌کار نبوده. محبوبیتش به حدی رسید که سال ۲۰۲۰ اسپاتیفای باهاش توافق کرد که The Joe Rogan Experience به طور انحصاری فقط رو اسپاتیفای در دسترس باشه.

به خاطر این رواداری هم بوده که روگن همواره به خاطر میزبانی از مهمانان راست افراطی، کسانی که زبان نژادپرستانه داشتن یا تغییرات آب و هوایی رو انکار کردن متهم شده. آخرین جنجال هم به دلیل دیدگاه مهموناش درباره‌ی واکسن کووید بود که تو چند تا برنامه از واکسن نزدن دفاع کردن و این برنامه‌ها انتقادهای خیلی زیادی رو همراه داشت و به دنبالش یه سری از هنرمندها گفتن که در اعتراض، آهنگ‌ها و پادکست‌هاشون رو از اسپاتیفای برمی‌دارن. کسی که پرچم‌دار این حرکت شد نیل یانگ بود که بیانیه هم داد و آدمهای دیگه‌ای از جمله جانی میچل و بروس اسپیرنگستین هم بهش ملحق شدن.

پادکست جو روگن 2 پادکست فارسی چنل‌بی

حذفیات روگن

بعد از اینکه اسپاتیفای با روگن قرارداد امضا کرد، این پلتفرم حدود ۱۰۰ اپیزود از پادکست روگن رو به خاطر استفاده از زبان نژادپرستانه حذف کرده بود که شامل مصاحبه با شخصیت‌های راست افراطی و نظریه‌پردازان توطئه بود. و بعد که سر ماجرای دفاع از واکسن نزدن اون جنجال راه افتاد، اسپاتیفای از روگن خواست که ۷۰ اپیزود دیگه هم حذف کنه و روگن هم این کار رو کرد. اما این شامل اپیزودهای مربوط به دفاع از واکسن نزدن نمی‌شد و به جاش روگن و اسپاتیفای چند تا برنامه در حمایت از واکسن تولید کردن.

بعد خبر اومد که اسپاتیفای داره با نیل یانگ توافق می‌کنه که آهنگاش برگرده به این پلتفرم. نزدیک یک سال گذشته و به جز یه سری آهنگ محدود خبری از آلبوم‌های این خواننده رو اسپاتیفای نیست. بعضی از موزیسین‌هایی هم که همراه با موج اعتراض کارهاشون رو از اسپاتیفای برداشته بودن کم‌کم و بی‌سروصدا برگشتن به پلتفرم.

بازگشت نوازند‌ه‌ها و خواننده‌ها به اسپاتیفای نشون‌دهنده‌ی پایانی آرام و نسبتاً غیرمعمول برای اعتراض اوناست که تا حد زیادی باعث افزایش تعداد مشترکان روگن هم شده. پست وبلاگی نیل یانگ که توی اون به روگن و اسپاتیفای اعتراض کرده بود، از وبلاگش به حذف شده. توی اون پست گفته بود: «من این کار رو می‌کنم چون اسپاتیفای در حال انتشار اطلاعات جعلی درباره واکسن‌هاس و به طور غیرمستقیم باعث مرگ آدم‌ها می‌شه.» با این حال، یانگ به اسپاتیفای برنگشته و این باعث می‌شه که بازگشت بقیه ناخوشایندتر هم به نظر برسه. موزیسین‌های شاکی گفته بودن که کارهاشون رو به اسپاتیفای برنمی‌گردونن تا زمانی که اقدام واقعی از طرف اسپاتیفای ببینن. ولی بعد حرفی از این نزدن که نگرانی‌هاشون رفع شد که برگشتن یا نه.

اسپاتیفای از زمان شروع اعتراض‌ها تغییرات کوچیکی انجام داده. قول داد که ۱۰۰ میلیون دلار برای محتوای گروه‌های به حاشیه رانده شده هزینه کنه و شروع به برچسب زدن پادکست‌هایی کرد که در مورد COVID-19 بحث می‌کنن. قوانین محتوای خودش رو هم برای اولین بار منتشر کرد. ولی همه‌ی این فراز و نشیب‌ها به محبوبیت و مقبولیت جو روگن اضافه کرد و خیلی از گروه‌های طرفدار آزادی بیان هم ازش حمایت کردن. حالا می‌شه گفت اگه سه تا پادکست محبوب در سطح جهان وجود داشته باشه یکیش پادکست جو روگنه. 

عکس‌های این مطلب از این‌جاست.

دیدگاهتان را بنویسید